Met dank aan mijn vrienden van Onrecruit hebben we nieuwe data over het gedrag van kandidaten op recruitmentsites. Daarin zijn meerdere opvallende trends te zien.

In de laatste update van week 16 vlakte één trend uit, die van de dalende bezoekers en bleef er één stijgen, die van de conversie. Dat is vijf weken later wel anders. Het aantal sessies stijgt juist weer en de conversie daalt. Beide zijn nog niet terug op pré Corona niveaus, maar gaan wel langzaam naar oude niveaus.

Meer serieuze bezoekers?

Er zijn echter ook een paar hele andere trends te zien die er op lijken te duiden dat bezoekers die nu op corporate career sites kijken serieuzer zijn. Zo neemt het aantal terugkerende bezoekers sterk toe. Mogelijk dat dit ook de stijging van bezoeken verklaard. We weten natuurlijk dat de meeste serieuze kandidaten voor professionele functies, de ‘white collar workers’ gemiddeld 2 tot 3 keer kijken voor ze solliciteren.

Ook neemt de bounce rate af. Het aantal mensen dat de site verlaat vanaf de pagina waar ze er op komen. Dus het aantal mensen dat niet verder kijkt op je site. Die is lager dan Onrecruit ooit heeft gezien zelfs!

Dit kan een teken zijn dat de bezoekers, met name de terugkerende bezoekers, zich serieus in je organisatie verdiepen omdat ze echt interesse hebben in je organisatie en dus kijken naar wie je bent. Je zogenaamde employer branding content.

Dat blijkt ook wel uit de de time on site per bezoeker. Hoewel dit gemiddeld nog steeds onder de twee minuten is, niet heel hoog, en iets afneemt, is die wel een stuk hoger dan voor de crisis. Vergeet niet, dit is inclusief alle mensen die per ongeluk op je site komen doordat ze de verkeerde link klikte en na een seconde vertrekken of die, hoewel dat met thuiswerken nu ook minder is, de mensen waar hun baas ineens achter ze staan terwijl ze naar je vacature kijken.

Conversie neemt af

En de conversie? Dus het aantal bezoekers dat converteert naar sollicitanten? Dat neemt gestaag af. Het is nog hoger dan voor de crisis, maar nog een stuk lager dan de piek.

Theorie

Als deze data bij elkaar opgeteld heb ik de volgende theorie. Het soort bezoekers is aan het veranderen. Van de desperate mensen die ontslagen zijn of in sectoren werkte waar ze wisten dat ze kansloos waren in deze crisis door de lock down naar de hoger opgeleiden die kieskeuriger zijn, maar wel twijfelen over hun huidige betrekking. Misschien een groep zelfstandigen die nadenkt om weer terug in loondienst te gaan, maar dat dan wel op de juiste plek wil doen.

De bezoekers die je nu hebt lijkt meer moeite te doen om zich te verdiepen in je organisatie. De zeer interessante bezoekers, voor nu en voor de toekomst.

Advies

Niet meegenomen in de conversiecijfers van Onrecruit zijn het aantal aanmeldingen voor en alert service. Waarom niet? Omdat hun klanten die bijna niet hebben. Zoals de meerderheid van alle grote organisaties in Nederland overigens. Vorig jaar bleek dat bijna 54% van de grootste en bekendste 550 organisaties van Nederland geen alert service had. Die is nu belangrijker dan ooit. Dit is het beste moment om je talent pipeline op te bouwen. En hoe je die dan kan onderhouden leggen Daniel Harris, hoofd TA Europe voor engineering firm Mott Macdonald en Adam Gordon, CEO van Candidate.ID je in deze webinar uit.