Een blik over de grens. Om te beoordelen hoe goed of slecht de Nederlandse recruitmentsites zijn bekijk ik de komende tijd de genomineerden van de NORA (National Online Recruitment Awards). Deze nominaties hebben betrekking op bedrijven boven de 500 medewerkers. Mariott hotels was in 2019 de winnaar.

Homepage

De homepage van Mariott spreekt me aan. Heel duidelijke beelden, met in het midden een call to action, die misschien iets groter had gemogen, maar laten we niet op elke slak zout leggen. Verder veel informatie, waarbij mij oog vooral meteen getrokken werd door ‘see career paths‘. De pay off is ‘the journey’ (de reis dus) en dan een carrière pad optie hebben maakt dit erg consistent. Dat kan ik waarderen.

De uitwerking moet ik eerlijk bekennen valt me iets tegen. Ik had verwacht dat je echt een pad zou zien. Je begint bijvoorbeeld als receptioniste, als je wilt kan je daarna doorgroeien naar hoofd receptie of naar event management, daar bieden we die en die opleidingen voor aan, we verwachten dan deze eigen inzet van je en hier is het verhaal van X. Helaas is het enkel een presentatie van de functies die er zijn, niet van de reis die je als werknemer kan maken. Valt dus onder het kopje: goed idee, matige uitwerking.

De namen overigens die ze de groepen geven zijn wel weer heel mooi en respectvol, de kunstenaars voor iedereen die bijvoorbeeld met de catering bezig is. De quality keepers voor iedereen van schoonmaak tot beveiliging en HR.

Vacatures

Ook hier openen de vacatures in wat eruit ziet als de beste poging om een ATS na te bouwen, of misschien is het wel een mooie versie van een achterkant van een ATS.

Op een foto na is in ieder geval de prachtige fotografie van de vorige sites vervangen door lelijke letters. Opvallend ook hier dat ik wel een Nederlandstalig cookie statement krijg, die ik op de vorige site overigens al had geaccepteerd, maar het wederom begint met Chinese vacatures.

Wat dan wel weer een hele leuke feature is, is dat je kan zoeken op kilometers of op reistijd. Dat vind ik nu leuk. Dat zouden meer Nederlandse bedrijven, met name in de ‘volume banen’ ook moeten doen. Niet alleen de reistijd aangeven, maar ook de optie opstellen om te zoeken op reistijd en dan per fiets of OV of auto bijvoorbeeld. Mooie optie.

 

Wel een grote fout in de website, echt een bug, is dat als je eenmaal een keuze voor een groep gemaakt hebt, bijvoorbeeld quality keepers, kom je daar ook niet zomaar meer uit. Je moet helemaal naar de homepage terug en dan naar een sub sectie van de homepage om bijvoorbeeld naar hoofdkantoor banen te kunnen. En ook dan kom je weer in een sub sectie terecht. De job categories passen zich steeds aan, maar hebben geen mogelijkheid om terug te gaan als je per ongeluk een foutje maakt.

De informatie die gegeven wordt is summier. De locatie is natuurlijk het belangrijkste, maar de rest is nogal zinloos. Hier zou best wat meer mogen staan over de baan. De vacature zelf kent net als bij Siemens zo’n vage tweetrapsrakket, ze gebruiken duidelijk hetzelfde ATS. Gelukkig heeft Mariott het iets slimmer aangepakt door te beginnen met een korte samenvatting.

Opvallend is dat op deze pagina ook weer allerlei links naar naar o.a. de carrière mogelijkheden, terwijl het enige waar die pagina toe diende leek me was mensen naar de vacatures krijgen. Dus dat is een beetje vreemd om die hier weer aan te bieden.

Als je vervolgens naar de hele vacature gaat opent er wederom een nieuw scherm (het derde dus al weer) waar een enorme lap tekst als vacature staat, maar eerlijk is eerlijk, twee filmpjes over de locatie er ook bij geladen worden. Geen opmaak, het staat er gewoon plompverloren bij met de enthousiaste tekst ‘check out pictures from associates from this location and there are video’s too’. Het zijn overigens overal dezelfde twee video’s, waar in de wereld je ook naar een vacature kijkt.

Solliciteren

Het sollicitatieproces laat hier duidelijk zien welk ATS erachter zit, aangezien je zelfs op Taleo.com terecht komt. En dus uiteraard weer een login scherm. Een poging om met Linkedin te solliciteren lukte, waarbij het systeem mijn naam wist te gebruiken en daarna kwam ik in stap 1 van de 9 om te solliciteren.

Conclusie

Mariott heeft een mooie site en ik denk dat het wel de terechte winnaar was van de NORA’s. De site is mooi en heel een duidelijk thema. Dat thema is ook nog een beetje uitgewerkt, maar er zou veel meer uit gehaald kunnen worden.

De vacatures zijn weer verschrikkelijk en het solliciteren ook. Deze twee aspecten zouden ze kansloos maken voor een nominatie voor Digitaal-Werven, laat staan de winst. Hoewel ik moet zeggen dat de informatie op de site en de usability ook ver onder de Nederlandse top ligt.