Een blik over de grens. Om te beoordelen hoe goed of slecht de Nederlandse recruitmentsites zijn bekijk ik de komende tijd de genomineerden van de NORA (National Online Recruitment Awards). Deze nominaties hebben betrekking op bedrijven boven de 500 medewerkers. Siemens was één van de genomineerden in 2019.

Homepage

De homepage ben ik niet meteen over te spreken. De site ziet er niet echt modern uit. Ik zou het beeld en de opmaak van de site niet associeren met het hier en nu, de pay off van Siemens, meer met het verleden. Een apply now knop, maar op welke functie dan?

Als je verder naar beneden scrolt is het niet heel erg modern, wel blijft de apply now knop je volgen. Dat is wel weer slim, hoewel ik me wel blijf afvragen, waar ga ik dan op solliciteren?

Verderop in de site maken ze wel een onderscheid, typisch Brits het ‘return to work’, daar moet je niet met een Nederlandse bril naar kijken. Wel valt me op dat ze niet aangeven wanneer je ervaring hebt en wanneer je vroeg in je carrière zit.

Vacatures

Het moment dat ik op ‘apply now’ klik gebeurt er iets heel unieks. Ten eerste kom ik op de Nederlandse website terecht. Met Nederlandse termen, waaronder overigens ‘mijn dashboard’. Er is echter op geen enkele manier rekening gehouden met mijn locatie in de vacatures, want de eerste is in China, daarna Oostenrijk, Amerika en Canada.

In andere woorden, ze gebruiken de locatie om de taalinstelling te wijzigen, dus als Brit in Nederland kom je op de Nederlandse site, maar passen de vacature instellingen niet aan. Dat is dus precies omgekeerd van wat logisch zou zijn, als je het al nodig vindt om iets te bepalen voor de kandidaat. Immers zat ik als kandidaat in de UK te kijken en misschien wil ik wel als expat terug naar de UK en zocht ik dus in het Engels een baan in Engeland…

Het zoeken is ook verre van optimaal. De filters passen zich wel aan, dat is goed, maar het is opvallend hoe slecht er getagged is. Volgens mij is er een stad München in Duitsland, maar je moet wel drie keer München selecteren om alle HR functies in München te krijgen. Heel erg slordig.

Interessant is wel dat als je dan eenmaal een vacature gevonden hebt je deze in meerdere talen kan bekijken. Dus een vacature in Nederland kan je gewoon switchen tussen de Nederlandse en Engelse versie, dat is dan weer mooi gedaan.

Maar als je dan op de vacature klikt krijg je deze maar deels te zien en moet je nog een keer klikken om deze helemaal te openen. Best gek.

Als ik dan vervolgens verder klik naar de hele vacature is het wederom niet slecht, ook niet heel mooi, maar wel weer heel veel tekst. Een aardig begin, met daarna heel veel tekst.

Opvallend is dat onderaan de vacature een ‘laten we contact houden’ knop is. Leuk, maar als je er op klikt weet je niet echt waarvoor. Je kan een account aanmaken. Laten we contact houden. En je moet je gegevens afgeven. Wat er daarna gebeurt, geen idee.

Die valt onder het kopje: goed idee, slecht uitgevoerd.

Het solliciteren kan weer in meerdere talen, dat zit op zich goed in elkaar. Wel netjes gedaan van Siemens, die duidelijk hun internationale karakter willen weergeven hiermee.

Solliciteren

Het solliciteren begint met inloggen. Want je wilt toch niet dat een kandidaat gewoon meteen kan solliciteren, een cv kan opsturen of een test kan doen en klaar. Het is me nu meteen duidelijk waarom Siemens in Nederland nog nooit in de buurt is gekomen voor een nominatie van Digitaal-Werven.

Conclusie

Siemens laat denk ik weer zien waarom één internationale wervingssite gewoon een heel slecht idee is. Verschillende landen, verschillende sollicitatieculturen. Natuurlijk kan je proberen zoveel mogelijk één uitstraling te hebben, maar van zo’n inlog scherm worden de meeste Nederlanders een beetje ziek. Dat kost ze bakken met kandidaten. In andere landen is dat meer geaccepteerd, hoewel ik het nergens zou adviseren.

Er zitten een paar interessante elementen aan, de meertaligheid is duidelijk een plus, maar eigenlijk heeft Siemens op geen enkel moment mij op enige manier warm gemaakt voor een concern waarvan ik denk dat als ze zouden vertellen over wat ze echt doen, ik heel enthousiast zou worden. Want ze maken machtig mooie producten, die ze nergens laten zien.