Recentelijk kreeg ik tijdens mijn webinar Optimaliseer je Recruitmentsite de uitstekende vraag: is de informatiebehoefte van een kandidaat veranderd tijdens deze crisis. Het eerlijke antwoord dat ik moest geven was: ik heb er geen onderzoeken over gezien. Ik verwacht van wel, maar we weten het niet.

Inmiddels is er wel informatie over, vanuit de vragen die aan chatbots op recruitmentsites gesteld worden. Een uitstekende bron van informatie over dit onderwerp aangezien mensen op chatbots alle vragen kunnen stellen die ze bezig houden. Op een website kan je alleen zien welke informatie gelezen wordt, waarbij informatie die er niet is ook niet in de data naar voren kan komen.

Data verantwoording

Natuurlijk is de data in dit geval niet universeel. Immers heeft maar een heel beperkt deel van de wervingssites een chatbot. In Nederland is dat 5% bleek uit het Digitaal-Werven onderzoek van 2019. In dit geval is het internationale data van klanten van Jobpal, met name Airbus, McDonald’s, Deutsche Telekom en de Universiteit van Twente.

In de periode van 6 weken na aankondiging van de lockdowns hadden iets meer dan 600 vragen op de recruitment websites van de klanten van Jobpal betrekking op Covid-19. Niet heel veel dus, maar het geeft wel een beeld.

De vragen

Welke vragen stellen kandidaten?

  • Bijna de helft van de vragen, 47% hadden betrekking op de reactie van het bedrijf op de crisis. Vragen als ‘hoe bescherm je je medewerkers’ of generieker ‘hoe gaan jullie om met deze crisis’.
  • 23% van de vragen waren heel specifiek op werving gericht. Vragen als ‘hoe zit het nu met mijn sollicitatie’ en ‘kan ik nog wel solliciteren’?
  • 11% gingen over het interview proces, met vragen over video solliciteren.
  • 10% van de vragen ging over de business impact en 7% van de vragen ging in zijn algemeenheid over het virus en nog eens 2% van de vragen ging over de tijd na Corona en of men dan wel weer mensen ging aannemen.

Informatie op je website

Recruitmentsites zouden nu dus duidelijke informatie moeten bieden over de status van de organisatie tijdens deze crisis. Belangrijkste informatie zou betrekking moeten hebben op:

  • Hoe gaat het bedrijf om met het virus. Moeten mensen nog naar kantoor komen? Hoe bescherm je de mensen op kantoor?
  • Wordt er nog geworven en accepteert de organisatie nog sollicitaties?
  • Als het bedrijf nog werft: hoe ziet de hernieuwde procedure eruit?
  • Als het bedrijf niet meer werft: geef mensen de kans zich aan te melden voor een alert service en geef aan dat je dan meteen hoort als er wel weer behoefte is aan sollicitanten.
Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.