Een blik over de grens. Om te beoordelen hoe goed of slecht de Nederlandse recruitmentsites zijn bekijk ik de komende tijd de genomineerden van de NORA (National Online Recruitment Awards). Deze nominaties hebben betrekking op bedrijven boven de 500 medewerkers. Warburtons, Engelands grootste bakker, hoorde in 2019 tot de genomineerden.
Homepage
De homepage is duidelijk en ook niet duidelijk. Brood en ontbijt is waar het over gaat en bovenal, een familie bedrijf. Familie is waar het om draait bij deze organisatie. Dat is duidelijk. De branding staat dus.
Ik had dan dus ook heel veel mensen en gezichten verwacht, maar tot mijn verbazing staat de site vooral vol met producten en logo’s. Het komt mij tegenstrijdig over. Ook is er dus geen duidelijke call to action. Early careers en drivers zijn beide klikbaar, maar ik had dat niet meteen verwacht. Er zit een spelletje op de homepage, catch the toast, dat verder niets met het werken te maken heeft, niets test, een beetje vreemd.
Vacatures
Early careers en drivers gaan naar doelgroep pagina’s, waarbij je bij drivers een hele duidelijke en eerlijke boodschap hebt. Waarom tijden onze chauffeurs voor ons? Nou, we betalen goed. De eerste slide was je hebt contractueel beloofde uren. Je hebt vaste diensten. En nog een aantal zaken zoals training en inwerken komen langs. Dat kan ik waarderen. Gewoon to the point en eerlijk, beginnen met een goed salaris.
Als ik echter op ‘search jobs’ klik ziet het er weer uit alsof ze denken dat het nabouwen van een ATS zoekfunctionaliteit optimaal is.
Ook is er blijkbaar niemand die heeft nagedacht over goede call to actions. Die oranje balk onderin, nee, alleen het hele kleine woordje more rechts in die balk kan je op klikken om de hele vacature te zien.
En als je verder scrolt zie je ineens dat er nog meer functies zijn in HR. En als je denkt: maar ik heb in ieder geval informatie om te bepalen of ik door moet klikken, dat valt ook nog wel tegen. De tekst is niet verleidend en niet informatief.
De vacature zelf bestaat ook volledig uit tekst met geen visueel item erbij.
Solliciteren
Zoals bij veel Engelse sites begint ook hier het solliciteren met inloggen of een account aanmaken. Ook hier kan je weer inloggen met je social media, wat me voor solliciteren helemaal gek lijkt. Want de enige waar je iets aan hebt, Linkedin, staat er niet bij.
Conclusie
Warburtons zou in Nederland nooit een nominatie krijgen voor Digitaal-Werven. De homepage vind ik tegenstrijdig, praten over familie, maar producten laten zien. Een game waarvan je je afvraagt waarom die er is. De vacatures zijn matig opgemaakt en het sollicitatieproces is on Nederlands vervelend.
Er zitten duidelijk wel elementen in die de moeite waard zijn, maar de totaal ervaring is toch weer een deceptie.