Ik krijg vaak de vraag hoe je de Digitaal-Werven award wint en het antwoord is dat er niet één manier is. Wel zien we vanuit Digitaal-Werven de laatste jaren vaak dezelfde namen steeds weer boven komen drijven. Dat heeft vooral met de aandacht te maken die de recruitmentsite krijgt binnen de organisatie.

Omdat wij graag zoveel mogelijk partijen naar de top zien komen deel ik een aantal algemene en een aantal specifieke tips voor een award winning recruitmentsite.

Algemene tips

1. Blijf verbeteren

Niemand, zelfs als je al vaak met dit bijltje hebt gehakt zoals wij bij Digitaal-Werven dat hebben, heeft alles in één keer goed. Soms lijkt iets een goed idee, tot het op de site staat en je er doorheen klikt. Soms is iets misschien zelfs wel een goed idee, tot je de data ziet en het gedrag van je bezoekers ziet en je je realiseert dat ze er anders gebruik van maken dan je dacht. In het onderzoek van 2019 zagen we dat bijna de helft van alle recruitmentsites een oplevering hebben zonder dat er enige verbeteringen zijn mee begroot na oplevering. Dat geeft dus altijd budget spanning als er na een half jaar gebruik uit de data een bepaalde informatiebehoefte van kandidaten of ‘ongewenst kandidaat gedrag’ blijkt. Minimaal 2 keer per jaar een update, groot of klein, is echt een must voor een award winning site.

2. Zorg voor een totaalervaring

Het is nooit één ding dat het maakt dat een site de Digitaal-Werven award wint. Andersom kan het wel zo zijn dat door één element een site de award niet wint. Een dramatische ervaring als je op solliciteer klikt, bijvoorbeeld een register to apply optie, is zo’n negatieve ervaring dat de jury daar hele sterke gevoelens bij heeft dat het bijna niet goed te maken is. Ook omdat na die registratie meestal een hele vervelende ervaring qua formulier volgt. Een recruitmentsite gaat over grafisch ontwerp, functioneer ontwerp, de mobiele ervaring, de vacatures, de content en het solliciteren. Geen van deze elementen mag echt slecht zijn.

3. Eerst de basis, dan de extra’s

Die totaalervaring is de basis, die moet eerst in orde zijn. Veel sites hebben iets prachtigs, iets waar duidelijk heel veel tijd en budget in gestoken is. Een prachtig opgemaakte vacature template, een duur employer brand filmpje, geweldige fotografie of een unieke corporate value test. Allemaal zaken die wij vanuit Digitaal-Werven toejuichen, maar pas nadat de basis op orde is. Niet alle elementen hoeven een 10 te zijn, of zelfs een 8. Maar pas als je op elk element een 6 scoort moet je gaan denken aan de elementen waarop je die 10 wil halen.

Specifieke tips

1. Denk aan / in beeld

Een beeld spreekt 1.000 woorden zei mijn oud marketing docent altijd als hij ons wilde stimuleren om bijvoorbeeld bij marktonderzoek een grafiek te presenteren in plaats van droge cijfers. Veel sites zien content en tekst als synoniem, maar de beste sites zie je vaak in beelden denken. Je kan je diversiteit weergeven in cijfers, mooier is grafieken gebruiken en niet te vergeten is ook fotografie. Een element op sites waar doorgaans onterecht relatief weinig budget naar toe gaat is fotografie. Goede foto’s maken acceptabele site goed en een goede site geweldig. Daar waar film belangrijk is, is fotografie belangrijker voor je site. Een film moet een kandidaat actief consumeren, een foto consumeert de kandidaat hoe dan ook. Net als visuals, grafieken, icoontjes, infographics en zo voort.

2. Denk mobile first

Het verschilt per sector, maar tussen de 60% en 80% van je bezoekers komt vaak via de mobiel. Als je site nu heel slecht mobiel toegankelijk is, ligt dat nu misschien lager, maar dit zijn de aantallen die wij bij al onze klanten zien. Ontwikkel vanuit de mobiele telefoon, maak een mobile first design. Het is makkelijker om zaken toe te voegen en de ervaring beter te maken dan zaken weg te nemen en het goed te houden. Dan ga je snel op de mobiel naar acceptabel of onvoldoende. Pas indien nodig ook je ATS hierop aan. Een goede mobiele ervaring begint bij de vacature en een vacature bestaande uit één lap tekst is per definitie niet prettig mobiel toegankelijk.

 

3. Vacature centraal

Alle klanten van Digitaal-Werven zien 80% tot 90% van alle traffic op een recruitmentsite op de vacatures komen, waarbij we het zoeken naar vacatures hier ook onder laten vallen. De best bekeken content pagina heeft als hij heel veel bezocht is vaak maximaal 1% van het bezoek. Dat wil niet zeggen dat content niet belangrijk is, maar dat mensen pas op zoek gaan naar je content, je employer brand filmpjes, je testimonials, je waarden of je arbeidsvoorwaarden als ze overtuigd zijn van de functie. Zorg dat al je Employer Branding content in ‘bite sizes’ aan te bieden is in of rondom je vacature. Daar verkoop je de baan én de organisatie. Combineer dit met een mobile first approach, waardoor het gros van je potentieel dus mobiel alleen naar je vacature kijkt en het is duidelijk waarom het zo ongelofelijk belangrijk is om een mobiel prettig leesbare vacature te hebben. Met bite sized informatie die goed op een klein scherm in beeld komt.