fbpx

Ik krijg vaak de vraag hoe je de Digitaal-Werven award wint en het antwoord is dat er niet één manier is. Wel zien we vanuit Digitaal-Werven de laatste jaren vaak dezelfde namen steeds weer boven komen drijven. Dat heeft vooral met de aandacht te maken die de recruitmentsite krijgt binnen de organisatie.

Omdat wij graag zoveel mogelijk partijen naar de top zien komen deel ik een aantal algemene en een aantal specifieke tips voor een award winning recruitmentsite.

Algemene tips

1. Blijf verbeteren

Niemand, zelfs als je al vaak met dit bijltje hebt gehakt zoals wij bij Digitaal-Werven dat hebben, heeft alles in één keer goed. Soms lijkt iets een goed idee, tot het op de site staat en je er doorheen klikt. Soms is iets misschien zelfs wel een goed idee, tot je de data ziet en het gedrag van je bezoekers ziet en je je realiseert dat ze er anders gebruik van maken dan je dacht. In het onderzoek van 2019 zagen we dat bijna de helft van alle recruitmentsites een oplevering hebben zonder dat er enige verbeteringen zijn mee begroot na oplevering. Dat geeft dus altijd budget spanning als er na een half jaar gebruik uit de data een bepaalde informatiebehoefte van kandidaten of ‘ongewenst kandidaat gedrag’ blijkt. Minimaal 2 keer per jaar een update, groot of klein, is echt een must voor een award winning site.

2. Zorg voor een totaalervaring

Het is nooit één ding dat het maakt dat een site de Digitaal-Werven award wint. Andersom kan het wel zo zijn dat door één element een site de award niet wint. Een dramatische ervaring als je op solliciteer klikt, bijvoorbeeld een register to apply optie, is zo’n negatieve ervaring dat de jury daar hele sterke gevoelens bij heeft dat het bijna niet goed te maken is. Ook omdat na die registratie meestal een hele vervelende ervaring qua formulier volgt. Een recruitmentsite gaat over grafisch ontwerp, functioneer ontwerp, de mobiele ervaring, de vacatures, de content en het solliciteren. Geen van deze elementen mag echt slecht zijn.

3. Eerst de basis, dan de extra’s

Die totaalervaring is de basis, die moet eerst in orde zijn. Veel sites hebben iets prachtigs, iets waar duidelijk heel veel tijd en budget in gestoken is. Een prachtig opgemaakte vacature template, een duur employer brand filmpje, geweldige fotografie of een unieke corporate value test. Allemaal zaken die wij vanuit Digitaal-Werven toejuichen, maar pas nadat de basis op orde is. Niet alle elementen hoeven een 10 te zijn, of zelfs een 8. Maar pas als je op elk element een 6 scoort moet je gaan denken aan de elementen waarop je die 10 wil halen.

Specifieke tips

1. Denk aan / in beeld

Een beeld spreekt 1.000 woorden zei mijn oud marketing docent altijd als hij ons wilde stimuleren om bijvoorbeeld bij marktonderzoek een grafiek te presenteren in plaats van droge cijfers. Veel sites zien content en tekst als synoniem, maar de beste sites zie je vaak in beelden denken. Je kan je diversiteit weergeven in cijfers, mooier is grafieken gebruiken en niet te vergeten is ook fotografie. Een element op sites waar doorgaans onterecht relatief weinig budget naar toe gaat is fotografie. Goede foto’s maken acceptabele site goed en een goede site geweldig. Daar waar film belangrijk is, is fotografie belangrijker voor je site. Een film moet een kandidaat actief consumeren, een foto consumeert de kandidaat hoe dan ook. Net als visuals, grafieken, icoontjes, infographics en zo voort.

2. Denk mobile first

Het verschilt per sector, maar tussen de 60% en 80% van je bezoekers komt vaak via de mobiel. Als je site nu heel slecht mobiel toegankelijk is, ligt dat nu misschien lager, maar dit zijn de aantallen die wij bij al onze klanten zien. Ontwikkel vanuit de mobiele telefoon, maak een mobile first design. Het is makkelijker om zaken toe te voegen en de ervaring beter te maken dan zaken weg te nemen en het goed te houden. Dan ga je snel op de mobiel naar acceptabel of onvoldoende. Pas indien nodig ook je ATS hierop aan. Een goede mobiele ervaring begint bij de vacature en een vacature bestaande uit één lap tekst is per definitie niet prettig mobiel toegankelijk.

 

3. Vacature centraal

Alle klanten van Digitaal-Werven zien 80% tot 90% van alle traffic op een recruitmentsite op de vacatures komen, waarbij we het zoeken naar vacatures hier ook onder laten vallen. De best bekeken content pagina heeft als hij heel veel bezocht is vaak maximaal 1% van het bezoek. Dat wil niet zeggen dat content niet belangrijk is, maar dat mensen pas op zoek gaan naar je content, je employer brand filmpjes, je testimonials, je waarden of je arbeidsvoorwaarden als ze overtuigd zijn van de functie. Zorg dat al je Employer Branding content in ‘bite sizes’ aan te bieden is in of rondom je vacature. Daar verkoop je de baan én de organisatie. Combineer dit met een mobile first approach, waardoor het gros van je potentieel dus mobiel alleen naar je vacature kijkt en het is duidelijk waarom het zo ongelofelijk belangrijk is om een mobiel prettig leesbare vacature te hebben. Met bite sized informatie die goed op een klein scherm in beeld komt.

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings