Een blik over de grens. Om te beoordelen hoe goed of slecht de Nederlandse recruitmentsites zijn bekijk ik ook internationale sites. DAZN is een platform dat de wereld van sportbeleving wil veranderen en dan met name de manier waarop we sport via de media consumeren. DAZN was een van de genomineerde voor de RAD awards voor beste recruitmentsite in de UK.

Homepage

Het begint duidelijk en goed. Shape the future of sports. Met een beeld van een camera en een search. Zowel de boodschap is helder als de call to action.

Daaronder is het qua look-en-feel erg mooi, maar neemt de usability van de homepage wel af. Zo zie je bijvoorbeeld door de enorme omvang van de plaatjes lang niet alle vakgebieden in beeld. Wat ik dan wel weer heel slim gedaan vind is dat het vakgebied met de meeste vacatures voorop staat. Dus geen standaard volgorde. Slim. En je zou kunnen zeggen dat het team met de meeste vacatures ook het team het de grootste uitdaging heeft dus het eerst in beeld moet staan. Daaronder staan de mensen, de locaties en nog meer, allemaal op dezelfde manier weergegeven. Elke locatie heeft een eigen film. Mooi gedaan met specifieke dingen van de stad. Ze zitten ook in Amsterdam overigens. Wat ik jammer vind is dat dan het aantal vacatures op de locatie niet is weergegeven, maar ruimte voor verbetering is er natuurlijk altijd.

Vacatures

De search functionaliteit kent ruimte voor verbetering. Je kan je afvragen of iedereen het verschil begrijpt tussen afdeling en team. Of eigenlijk hoef je je dat niet af te vragen, dat zou gewoon vakgebied moeten zijn.

Op zich is de opzet van de overzichtspagina niet slecht, met een korte omschrijving, maar die moet dan natuurlijk wel ingevuld worden.

Ook kent de site geen job alert, wat een grote gemiste kans is.

De vacature zelf is dan voor het eerst dat ik in het buitenland zie dat er aandacht aan de opmaak is besteed. Die ziet er gewoon goed uit. Natuurlijk is er nog wel veel ruimte voor verbetering, zo ontbreekt alle informatie over het sollicitatieproces en zit er geen foto of video in. Maar er is wel duidelijk veel aandacht besteed aan de opmaak.

Solliciteren

Het solliciteren is dan een lichte teleurstelling. Er opent een nieuw venter van het ATS (Lever). Alle prachtige opmaak is weg, maar gelukkig kan je gewoon met Linkedin solliciteren en hoef je geen account aan te maken. Geen drama, maar wel jammer dat de verder zo goed ontworpen site op het eind verdwijnt.

Conclusie

Voor het eerst een site in het buitenland gevonden waarvan ik denk dat deze kans zou maken op een nominatie voor Digitaal-Werven. Een mooi voorbeeld van duidelijke communicatie, consistent tot (bijna) het eind.