Vanuit Digitaal-Werven kijken we naar de recruitmentsites van allerlei organisaties. Ook over de grens. In de Recruiting Brainfood Facebook group heb ik een tijdje geleden gevraagd om goede voorbeelden van organisaties met een mooie corporate careers website zoals dat heet. Eén van de voorbeelden die genoemd werd is Goldman Sachs. Deze Amerikaanse zakenbank is beroemd en berucht en heeft een extreme aantrekkingskracht op jong talent. Ook is menig minister van Financiën van Amerika een oud Goldman Sachs directeur. Een bedrijf met een grote reputatie dus.

Homepage

De homepage is mooi, heel mooi. Daar is heel veel geld in gegaan. Het begint met een bewegend plaatje, een soort filmpje, met een link naar ‘ontmoet’ en dat kunnen vijf personen zijn. Dan krijg je een filmpje van deze persoon die in 30 seconden zegt wat voor enorme kansen ze hebben bij Goldman Sachs en hoe hard ze daar voor werken. Want daar zijn ze eerlijk over: heel hard werken. Maar daar krijg je veel voor terug, zo is de boodschap. Heel uniform. Snel. 30 seconden. Erg mooi gedaan.

Vooral het feit dat ze stukjes van de film verwerkt hebben in de grote bewegende visual, die dan allemaal direct doorlinken naar het filmpje vind ik erg mooi gedaan. Hoewel ik me afvraag hoeveel mensen hier iets nieuws horen en of je mensen moet overtuigen dat ze voor Goldman Sachs willen werken.

Direct daaronder twee blokken. Students en Professionals. Voor Students zijn er geen vacatures. Daar zijn programma’s, evenementen en je kan solliciteren. Punt. Ze hebben een programma voor studenten, of meerdere, maar geen vacatures of banen.

Voor professionals hebben ze banen, vacatures, waar je op kan solliciteren. Zo extreem heb ik dit onderscheid nog nooit gezien, maar ik kan het wel waarderen.

Studenten

Ze behandelen de studenten duidelijk anders dan de professionals. Ik vermoed omdat er hele grote groepen studenten zijn die bij ze solliciteren. Er zijn 16 verschillende programma’s, variërend van stages van 2 weken in de mei vakantie en 8 weken in de zomervakantie tot vier jaar durende traineeships en alles dat je daar tussenin kan verzinnen.

Er is in de studenten site duidelijk tijd en energie gestoken, maar als je wilt solliciteren moet je wel eerst een account maken. Dat is dan weer jammer en sluit natuurlijk niet helemaal aan bij de leefwereld van je studenten van nu, maar ik vermoed dat ze er nog voldoende over houden.

Professionals

Als je op zoek gaat naar een vacature als professional is de prachtige site meteen verleden tijd. Je komt letterlijk in de back end van het ATS terecht, zelfs de URL heeft de naam van het ATS, ICIMS, erin staan.

Daar waar het inschrijfformulier voor de studenten tenminste nog opgemaakt was en in hetzelfde lettertype en dezelfde huisstijl van de organisatie was, is het zoeken naar vacatures voor professionals gewoon een IT systeem uit de vorige eeuw.

De vacatures zijn niet veel beter en bestaan uit tekst. Heel veel tekst. Hoewel het per vacature verschilt, sommige zitten keurig rond de 650 woorden (optimaal) en andere halen de 1.000 woorden (veel te veel) geeft de opmaak, of het complete gebrek daaraan, zelfs de vacature van 650 woorden het gevoel dat je een boekwerk moet gaan doorspitten.

Het solliciteren is uiteraard niet veel beter. Ze beginnen te vragen om je e-mail, zonder uit te leggen waarom en in het tweede veld krijg je ineens logische vragen als je cv, je naam en dat soort dingen.

Conclusie

De homepage is prachtig. Daar is duidelijk veel tijd en energie in gestoken. Het idee van de filmpjes gebruiken in de header en die meteen linken is iets dat ik erg kan waarderen.

Het duidelijke onderscheid tussen studenten en professionals is ook mooi en helder en het feit dat je als student geen baan zoekt maar een programma kan ik erg waarderen. De studenten pagina zit goed in elkaar.

De vacatures, zeker voor de professionals het belangrijkste onderdeel van de site zijn echt slecht. Onbegrijpelijk dat een grote, professionele, rijke organisatie als Goldman Sachs hier niet iets moois van maak. Een gemiste kans.