Diverse internationale studies wijzen uit dat het optimaliseren van een wervingssite door veel bedrijven wordt onderschat. Onderzoek van Potential Park geeft bijvoorbeeld aan dat 76% van alle kandidaten er een voorkeur aan geeft om via je recruitmentsite te solliciteren. Toch doet maar 54% dat. Er wordt veel geld verloren door een verkeerd ingerichte wervingssite, een recruitmentsite die niet up-to-date is of een sollicitatieproces dat niet effectief is ingericht. De onderzoeken hebben uitgewezen dat een onnodig groot aantal goede kandidaten de recruitment funnel voortijdig verlaten waardoor er kansen worden gemist. Daardoor ontstaat er imagoschade voor de organisatie aangezien een groot deel van de kandidaten hun negatieve gevoelens over dit traject met anderen delen. Onderzoek van Careerbuilder geeft aan dat 65% van de kandidaten met een negatieve sollicitatie-ervaring minder bereid is om nog van die organisatie te kopen. Dit alles staat samengevat in deze infographic.

Waarom de candidate experience van belang is

De gebrekkige informatievoorziening van een organisatie en de kandidaat onvriendelijke sollicitatiesystemen zijn veel voorkomende oorzaken waardoor de meest geschikte kandidaten uiteindelijk niet de openstaande functie zullen vervullen.
De onderzoeken van Potential Park, Recruiting Daily en Talent Board geven inzicht waar kandidaten afhaken, dit zijn veelal eenvoudig op te lossen zaken:

  • Potential Park geeft aan dat 48% van de kandidaten voortijdig afhaakt omdat het sollicitatie systeem als té gecompliceerd wordt ervaren.
  • Potential Park heeft ook onderzocht dat 13% van de bedrijven gebruik maakt van een sollicitatieformulier dat werkt op mobiele devices waar 45% van de sollicitanten mee wil solliciteren.
  • Talent Board maakt het schokkende cijfer bekend dat 70% van de kandidaten (internationaal) geen reactie krijgt op een sollicitatie. Digitaal-Werven onderzoek laat zien dat in Nederland rond de 20% van de organisaties niets van zich laat horen. Dat het Talent Board onderzoek veel hoger is, is logisch, dit gaat immers om het aantal kandidaten, niet het aantal organisaties en er solliciteren veel meer kandidaten bij één organisatie.
  • Uit hetzelfde onderzoek van Talent Board blijkt dat 56% van de kandidaten geen feedback krijgt na een contactmoment (gesprek of test) met het betreffende bedrijf.
  • Recruiting Daily heeft onderzocht dat 62% van de kandidaten géén informatie over het bedrijf of de specifieke openstaande functie kan vinden wat van belang is om zich goed te kunnen voorbereiden op een gesprek.

Voorname winstkansen bij de optimalisatie van wervingssites

De conclusie die eenvoudig uit de studies getrokken kan worden is dat de voornaamste winstkansen bij de optimalisatie van wervingssites betrekking hebben op transparantie en authenticiteit. Hierdoor worden veel verschillen in perceptie weggenomen. Veel kandidaten willen immers voor zichzelf een duidelijk antwoord op de vraag kunnen formuleren waarom ze voor een organisatie zouden willen werken. Een organisatie kan de kandidaat op de volgende manieren van deze gewenste informatie voorzien:

  • Het bieden van een goed en reëel beeld over de bedrijfscultuur
  • Inzicht geven waarom huidige werknemers gekozen hebben om voor de organisatie te werken;
  • Een duidelijk beeld schetsen over de taken, vaardigheden en vereisten die bij een functie horen.

De grootste winst

De grootste winst van je wervingssite, blijkt uit deze onderzoeken, is te behalen bij een goed werkend ATS. Bijna de helft valt daar af en slechts 13% heeft een goed werkend mobiel systeem. Tel daarbij op dat 70% van de sollicitanten wel eens geen reactie heeft gehad, ook op te lossen met een goed systeem, dan mag duidelijk zijn dat met een goed ingericht ATS en een goede integratie in je recruitmentsite de grootste winst te boeken is.

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.