Je recruitmentsite, je corporate careers website, is een multiplier. Het vermenigvuldigd of het rendement op al je andere investeringen of je kosten van al die andere investeringen. Daarom is het zo’n lastig te verkopen intern product. Je recruitmentsite zorgt vooral indirect voor rendement.

Sourcing

Ik hoor regelmatig mensen zeggen dat ‘toch niemand in hun vakgebied’ zomaar solliciteert. IT’ers, data analisten, dat soort beroepen. En dat klopt, maar waar stuur je ze naar toe als je ze benaderd? Bijna altijd willen ze uiteindelijk toch de vacature zien. En waar staat die? Precies, op je recruitmentsite. Hoe die vacature geschreven is en hoe die is opgemaakt maakt veel verschil. Zoals één wereldwijd gerenommeerde sourcer me begin dit jaar vertelde: toen ik de vacatures goed had herschreven was het wervingsprobleem ineens voor een groot deel opgelost.

Het helpt enorm als die dan ook gewoon goed mobiel leesbaar zijn natuurlijk, iets waar je een goede site voor nodig hebt. En als er mooie foto’s bij staan helpt dat ook. Het primaire aandachtspunt op elke site is voor mij altijd de vacatures. Die zijn het belangrijkste element, of je nu direct mensen mee aantrekt of dat ze de overtuigingskracht van je sourcers versterken.

Advertising

Ook voor adverteren geldt dat je site vaak het punt van conversie is. Of dat zou moeten zijn, want veelal is het een ervaring waardoor kandidaten verder zoeken. Ergens in het proces van solliciteren, de gemiddelde hoger opgeleide kandidaat solliciteert niet in één keer, komt men naar je corporate recruitmentsite. Deze heeft dan, veel, invloed op het besluit te solliciteren.

Gratis kandidaten

En dan heb je natuurlijk nog de gratis kandidaten via Google, iets dat alleen maar zal toenemen als je zorgt dat je goed vindbaar bent in Google for Jobs. Voor sommige beroepen zal dit niet veel zijn, zoals de moeilijke kandidaten waar je vooral voor moet sourcen. Voor andere beroepen kan dit behoorlijk oplopen.

Anekdote

Een korte anekdote tussendoor. Jaren geleden mocht ik voor een opdrachtgever recent hires interviewen om te kijken hoe het proces beter kon. Eén jongeman vertelde me dat hij altijd al bij deze grote verzekeraar wilde werken. Hij had op de site de vacature gezien, maar het sollicitatieproces vond hij verschrikkelijk. Zoveel velden, zoveel invullen. Hij was afgehaakt. Dus hij had een W&S bureau gebeld waarvan hij wist dat ze veel voor deze partij deden en gevraagd of ze hem konden voorstellen voor die functie. Aldus gedaan. Hij was het geworden. Ik vermoed dat deze organisatie minimaal 15.000 euro aan het bureau heeft betaald als het niet meer was voor deze hire, die dus al op de site was, bezig was met solliciteren maar het proces zo verschrikkelijk vond dat hij zijn cv naar een bureau stuurde met de specifieke functie erbij. Geld om de site te updaten was bij deze organisatie jaren lang een groot probleem.

Vermenigvuldig je de kosten of het rendement?

Een slechte site vermenigvuldigt je kosten. Een goede site vermenigvuldigt je rendement op andere investeringen. Je recruitmentsite is zelden tot nooit een bron van een sollicitatie, wel een belangrijke influencer of een punt van conversie. De vraag die je je dus moet stellen is: vermenigvuldig je je rendement of je kosten?

 

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.