Recentelijk is de nieuwe homepage van De Mandemakers Groep live gegaan, een grote retailketen voor alles in het huis, van badkamers en keukens tot meubels. Denk aan merken als Brugman keukens, Montèl, Woonexpress, Piet Klerkx en de KeukenConcurrent, om er maar een paar te noemen.

Homepage

De homepage begint goed. Een mooi beeld is gebruikt dat meteen de volledige groep aangeeft, wonen, badkamers en keukens en een dubbele call to action richting de vacatures.

Daaronder krijg je nog allerlei informatie over de vakgebieden, de overstapweken (die verder niet echt worden uitgediept) en iets over het familiebedrijf, maar laten we eerlijk zijn, de gemiddelde kandidaat kijkt daar toch niet naar, tenminste, niet voordat deze een geschikte vacature heeft gezien.

Vacature search

Het eerste wat me opvalt in de vacature search is dat de filters zich aanpassen aan het gekozen vakgebied. Men heeft geen poging gedaan om de enorme diversiteit in één vaak dan toch te algemene filter groep te vangen, maar de filters gaan heel slim per vakgebied.

Zo krijgen de verkopers de mogelijkheid om te kiezen uit badkamers, keukens en meubels en zelfs de merken, terwijl de kantoorfuncties moeten kiezen uit de vakgebieden.

Mooi gedaan, hier ben ik fan van.

De indeling van de vakgebieden blijft altijd een lastig iets, bij elke organisatie, maar ik zie hier meteen een tweetal verbeterpunten.

Ten eerste een vakgebied overig. Dat bestaat niet. Niemand is overig. Ik heb even gekeken en hier vallen bijvoorbeeld juristen onder. Nu begrijp ik vanuit persoonlijke gevoelens dat je die het liefst onder het tapijt zou willen schuiven misschien, maar ze zijn nog steeds geen overig personeel. Net zo min als je product owners en je business analisten dat zijn (die vallen er ook onder).

Ander punt van aandacht: de stages en traineeships komen niet terug bij het vakgebied. Dus je dwingt op deze manier stagiaires via alles stages te zoeken, ik zou een ‘dubbele tag’ gebruiken persoonlijk.

Als we kijken naar de manier waarop het vacature overzicht eruit ziet vallen drie zaken op. Het eerste is dat er geen salaris vermeld wordt. Dat staat ook niet in de vacatures kan ik nu vast melden, een groot gemis. Het tweede is dat de omgeving een provincie is en Noord-Brabant en Noord-Holland zijn best groot, dus ik kan me indenken dat de gemiddelde kandidaat dat vervelend vindt. Natuurlijk kan je op locatie zoeken, want de exacte locaties staan wel in de vacature, maar de keuze om Breda en Waalwijk beide ‘omgeving Noord-Brabant’ te noemen begrijp ik niet. Tot slot mis ik iets van overtuiging, er had een mini omschrijving in gemogen van mij, of een foto, of een logo van het merk waar je voor komt te werken of een overtuigende zin hoe je het verschil gaat maken in deze functie. Op de presentatie van de vacatures in het overzicht is nog wat te winnen.

Vacatures

De vacatures zelf beginnen niet heel handig. Als je al niet wist als bedrijfsjurist dat je overig bent, weet je dat nu. Waarom als je de functie al geselecteerd is je het vakgebied nog zou willen tonen is me überhaupt een raadsel, maar positief is wel dat hier de locatie vermeld staat.

Het feit dat het share icoontje omgekeerd staat is ook best gek als ik eerlijk ben. Alsof je niet wilt delen maar wilt verzamelen.

De vacatures zijn daarna mooi en goed opgebouwd. Met foto’s die de vacature breken, stukken tekst en voldoende bulletpoints.

Ook gebruikt men veel icoontjes. Leuk gedaan, waarbij ze er elke keer 3 tonen en indien er meer bij horen ‘meer’ aangeklikt kan worden en dan verschijnen ze aan de linkerkant van het veld. Ik neem aan dat dit nog verder in ontwikkeling is en dat in de volgende sprints hier uitleg aan toegevoegd gaat worden zodat je ook weet wat men bedoeld met ‘proactief’ of ‘commercieel’. Want het zijn natuurlijk containerbegrippen.

Wat ik erg leuk vind is dat ze die nu per vacature vastleggen, zodat je in een volgende fase ook hierop kan gaan zoeken. Je kan zoekfilters maken met deze eigenschappen erin en op basis hiervan vacatures tonen. Je kan ook eventueel kleine testjes ontwikkelen en op basis van die uitkomsten vacatures tonen.

Zeker omdat men een academy heeft, zo is te lezen op de homepage, kan je daar perfect een mooie zij-instroom van maken.

Tot slot heeft men ook de verschillende stappen in het sollicitatieproces uitgebreid omschreven. Die verschillen duidelijk per functie, wat mij wel weer aanspreekt vanuit selectie perspectief. Zo heeft de ene functie een meeloopdag (er wordt helaas niet aangegeven of deze betaald is) en de ander een assessment.

 

Solliciteren

Het solliciteren is een tweestaps rakket, waarbij men begint met het vastleggen van de persoonlijke gegevens, en daarna de ‘overige gegevens’. Helaas dus geen goede ‘feed forward’ wat je moet gaan aanleveren. Een gemiste kans volgens mij.

Heel slim hebben ze de gewenste en benodigde informatie wel per functie aangepast. Zo is een cv niet verlicht bij monteurs, wel bij kantoorfuncties en tot mijn verbazing ook bij verkopers.

Verkopers krijgen ook de vraag of ze weekenden willen werken en om de een of andere vreemde reden krijgt iedereen de vraagt of ze een rijbewijs B hebben. Misschien is men anti openbaar vervoer, maar ik vind die vraag vreemd voor kantoorpersoneel. Het gewenste 

salaris vraagt men ook overal, wat dan weer een open tekst veld is en men vraagt het niet per uur, maand of jaar.

Ook vraagt men voor sommige functies de geboortedatum in de persoonlijke gegevens en bij andere functies niet.

Al met al lijkt de basis uitstekend op orde, maar is er in de uitwerking nog wat te winnen.

Mobiel

De site werkt mobiel goed. Hoewel ik zelf altijd een fan ben van uitklap menu’s in vacatures is de opbouw die DMG gebruikt overzichtelijk en helder. Ook past het sollicitatieformulier zich aan de mobiele telefoon aan en kan je ook op kantoorfuncties solliciteren zonder een cv.

Dat is erg slim en kan ik erg waarderen, wederom jammer dat men dat niet vooraf communiceert want het is nog zo uniek dat ik vermoed dat weinig mensen zelfs maar naar stap 2 toe gaan.

Conclusie

De nieuwe site van de Mandemakers groep heeft een hele goede basis. Er zitten een paar zaken in waarvan ik denk dat het organisatorische problemen zijn die een echt goede ervaring tegenhouden, zoals het communiceren van salaris en het vragen van cv’s voor verkoopfuncties bijvoorbeeld.

De basis is wel uitstekend in orde, maar er zijn nog een paar verbeterslagen nodig om de site in aanmerking te laten komen voor een Digitaal-Werven award.