Carglass adverteert momenteel op TV, zoveel monteurs hebben ze nodig. Op TV adverteren is natuurlijk niet goedkoop, dus dan kan je er maar beter het beste van maken. Dus als je verwijst naar de website verwacht ik daar een goede conversie machine. Dat wat niet het geval, dus in dit artikel een paar hele eenvoudige tips hoe Carglass hun site kan verbeteren. En een paar complimenten!

Homepage

De homepage begint eigenlijk best vreemd. Een enorme foto, wat ik op zich kan waarderen. Duidelijk een eigen medewerker in de werksetting. Niks mis mee. De job alert duidelijk in beeld, maar ik mis… de vacatures. Bovenin het menu staat een link naar de vacatures, maar je had op de homepage toch ook wel direct een link naar de vacatures veracht.

Tip: zorg dat een kandidaat niet hoef te zoeken naar je vacatures. Een zoekbox of al enkele vacatures zouden altijd centraal op de homepage moeten staan. 

Als ik verder scroll op de homepage kom ik wel vacatures tegen en er valt me meteen iets op.

Overal staat MBO in hoofdletters, behalve bij de eerste vacature. Blijkbaar is dit dus een handmatig invulveld, want anders kan dat niet fout gaan.

Tip: gestructureerde data moet je altijd gestructureerd afdwingen. 

Ook valt het me op dat elke functie voor 40 uur is. In deze tijden van personeelskrapte kan ik me niet indenken dat je daar niet flexibel in kan zijn als iemand zich aanbiedt en zegt: ik wil 36 uur werken want op woensdag haal ik mijn kind ’s middags op school op. Of ik wil maar 4 dagen in de week werken.

Tip: ben eerlijk over de mogelijkheden voor part-time werk. Als dat echt niet kan bij Carglass, mijn excuses voor deze assumptie, maar dan begrijp ik het personeelstekort wel beter. 

Vacature

De vacature begint zo…

Wederom een geweldig grote foto, maar er is niks van de vacature te lezen zonder te scrollen. Ik ben voor het gebruik van foto’s en beeldmateriaal, maar het moet aanvullen zijn op de inhoud, niet de inhoud in de weg staan.

Tip: zorg dat een bezoeker altijd meteen krijgt wat deze zoekt. 

De opmaak van de vacature kan ik niet anders dan saai noemen. Deze bestaat volledig uit tekst met een aantal bulletpoints, die wel mooi zijn vormgegeven, dat dan weer wel.

 

Toch leest het niet prettig en al helemaal niet mobiel. Dat is echt een heleboel scrollen en ik heb zo’n vermoeden dat de meerderheid van hun bezoekers via de mobiel op de site komt. Zeker nu met de tv campagnes.

Tip: maak vacatures prettig leesbaar. Kleine foto’s, verschillende kleuren achtergrond, mooie onderbrekingen, het helpt allemaal. 

Een mooi voorbeeld van zo’n onderbreking die ik bijvoorbeeld tegenkwam elders op de site was deze informatie. Hartstikke leuk en het geeft aan hoe groot Carglass wel niet is. Ik kan me indenken dat je deze data ook hebt over aantal vervangen ruiten, aantal gevulde sterretjes, en zo voort. Dat kan je perfect in je vacatures gebruiken.

Tip: als je leuke employer brand content hebt, gebruik deze dan ook op de plek waar de meeste mensen komen: je vacatures. 

Alert service

Nog een over de alert service. Ik vind het erg goed dat deze zo prominent in beeld staat. Of je dat ook bij een vacature moet doen is een tweede, maar ze promoten hem goed en daar ben ik een groot voorstander van.

Echter is de alert service zelf niet handig ingedeeld. Je moet kiezen uit 3 opties, die elders op de site wel zijn uitgelegd, maar dit is wel heel inside out gedacht. De namen van de afdelingen gebruiken voor een alert service is nooit een goed idee.

Verder is er bv geen mogelijkheid om deze in te stellen voor een regio.

Tip: denk bij een alert service outside in. Wat zouden kandidaten willen? En regio is, zeker voor monteurs, een heel belangrijk iets om op te kunnen selecteren. 

Sollicitatieproces

En dan tot slot het beloofde compliment, want het sollicitatieproces is wel echt slim gedaan. Naam, achternaam, e-mail, telefoonnummer en je cv of motivatiebrief is optioneel. Heel verstandig. Gewoon zo laagdrempelig mogelijk in contact komen.

Conclusie

De site van Carglass is heel basic, daar is op zich niks mis mee. Sterker, ik ben doorgaans dol op laagdrempelige basic sites. Maar in dit geval is er wel veel laaghangend fruit dat relatief eenvoudig op te lossen is waarmee je je conversie snel enorm verhoogd. Ik zou ze dus willen adviseren een klein stukje van het TV advertentiebudget te investeren in verbeteringen aan de site.