Met dank aan de data analyses van Onrecruit kunnen we bij Digitaal-Werven weer een update van sollicitantengedrag delen op recruitmentsites.
Twee weken gelezen zagen we dat minder kandidaten wel meer solliciteerde. Na een hele minimale opleving van het bezoek in week 14 zien we nu dat in week 15, de week die met pasen eindigde (12 april) het aantal sessies nog steeds daalt. Er zijn dus minder mensen in het algemeen op zoek naar een baan. Er lijkt een logische angst te zijn om te switchen en er zijn natuurlijk (nog) geen grote ontslagrondes. Dat is mogelijk ook de verklaring voor de sterk gestegen sollicitaties, de gemiddelde bezoeker solliciteert ruim 30% vaker dan voor de crisis.
Goed geïnformeerde sollicitant
Toch wil dat niet zeggen dat iedereen overal op solliciteert, want de tijd die men op de site doorbrengt neemt ook sterk toe. Men verdiept zich dus wel meer in de organisatie en de functie.
Anekdote
Dat sommige kandidaten moeten wil niet zeggen dat dit geen goede sollicitanten zijn. Een anekdote die ik afgelopen week hoorde van een CEO van een tech scale up was typerend hiervoor. Hij vertelde me dat ze voor het eerst in jaren een ‘open sollicitatie’ hadden gehad van een data analist, hij bedoelde daarmee dat iemand uit zichzelf op een openstaande vacature had gereageerd. De afgelopen jaren waren deze enkel via bureaus of sourcing bij hen binnen gekomen. Scheelde toch snel tienduizenden euro’s aan kosten. Een top kandidaat, die gewoon nu even veilig in loondienst wilde bij een goed gefund bedrijf.
Ik hoor vaker van IT sourcers ook dat het makkelijker is contact te maken met kandidaten. Dus voor die lastige functies waar je al jaren zoveel moeite mee hebt is het nu wel een goede tijd om te werven.