BHP is een van de grootste mijnbouw bedrijven uit Australië, met Nederlandse roots. In 1860 opgericht als de NV Billition Maatschappij nadat in 1851 Nederlanders Billiton Island hadden ontdekt (lees ik op hun website). Het gaat echter niet om een geschiedenisles, maar om de wervingssite die vorig jaar in Australië de ‘best career site award’ heeft gewonnen op de ‘internal talent awards’ van TApod. Dit is niet vergelijkbaar met Digitaal-Werven, want voor deze award moet je je aanmelden.
Full disclosure, dit jaar zat ik in de jury van meerdere Internal Talent Awards, waaronder best careers website.
Homepage
Het begint met de vraag: wat is de homepage? Want er is een careers tab op de gewone pagina, maar dan moet je meteen een sub pagina kiezen. Ik kies voor careers onder careers en wordt niet heel veel wijzer.
De homepage bied veel informatie, maar heel blij wordt ik er niet van. Het proces en een kopje student / graduate recruitment naast elkaar. What you’re looking for. Dat blijkt te gaan over korte video’s met referenties. De communicatie is niet heel duidelijk.
Vacature-overzicht
Snel naar de vacatures maar, want van de homepage word ik niet warm.
Helaas van de vacatures ook niet, ik kom in een ATS omgeving terecht. Er is duidelijk wel wat geld uitgegeven aan video’s en andere content, maar een budget voor een goede kandidaat ervaring was er niet.
Vacature
De vacature zelf ziet er niet veel beter uit. Geen opmaak, geen visuals, niks aantrekkelijks. Behalve op het eind. Daar zit dan nog een visuele weergave van het proces, hoewel de tekst ook zo klein is dat het nauwelijks leesbaar is op een groot scherm.
Sollicitatie-proces
En net als je denkt dat het niet erger kan, klik op je solliciteren. Het kan nog erger dus.
Conclusie
Gelukkig lag het niveau van de 2022 inzendingen iets hoger, maar wat ik tot nu toe zie is dat elke keer als ik over de grens kijk voor inspiratie dat erg tegenvalt. Op het gebied van career websites zijn wij in Nederland echt onze tijd vooruit. Niet dat we niet soms op bepaalde puntjes iets kunnen leren, dus ik blijf speuren naar inspiratie, maar de hele candidate journey op de recruitmentsite goed inrichten is toch wel iets dat wij in Nederland beter doen dan bijna elk andere land.