IVY Research Council heeft vorig jaar interessant onderzoek gedaan onder Amerikanen naar redenen om wel of geen baan te accepteren. In een overzichtelijke presentatie delen ze de resultaten en in dit artikel pak ik daar even de voor je recruitmentsite belangrijkste aspecten uit en hoe je deze kan verwerken.

Belang van je recruitmentsite

Het belang van de recruitmentsite is groot. Zo geeft 39% van alle ondervraagden aan wel eens direct via een corporate careers website gesolliciteerd te hebben. Na Indeed en Linkedin is dat het belangrijkste kanaal, groter dan enig jobboard.

Redenen om te solliciteren

De top vijf belangrijkste redenen om te solliciteren aldus de kandidaten:

  • interessante baan (kan je weinig aan doen, hoewel, komen we zo op terug)
  • Gepubliceerde salarisrange
  • Eenvoudige sollicitatiemogelijkheid
  • Optie om remote te werken
  • Prestige van de organisatie

Twee zaken hiervan zijn echt heel eenvoudig op te lossen via je recruitment pagina. Het publiceren van je salarisrange en het versimpelen van je sollicitatieproces.

Interessante baan

Een interessante baan is misschien niet altijd te creëren, maar het gaat er ook om hoe je deze baan profileert. De op drie na belangrijkste reden (en de op één na belangrijkste reden waar je controle over hebt) om een baan af te wijzen als iemand benaderd wordt is namelijk: de vacaturetekst sprak me niet aan.

De belangrijkste reden dat mensen wel reageren is: de vacature was ‘meeslepend’ geschreven (we hebben niet echt een hele goede Nederlandse vertaling voor het Engelse compelling). Maar is dus de belangrijke reden om als je gehunt wordt in gesprek te gaan, een goed geschreven vacature.

Goed geschreven / opgemaakte vacature

Wat geven sollicitanten dan aan dat in een goede vacature moet staan, of wat ze willen weten?

  • Het salaris (ja, daar is die weer)
  • Concrete benodigde skills
  • De echte werkzaamheden.
    • Een week agenda bijvoorbeeld
    • De projecten waar je aan gaat werken

Sollicitatieproces

Dan hebben de sollicitanten ook nog tips over het sollicitatieproces. Wat doet ze sneller solliciteren?

  • Een easy apply button, of misschien dus wel ‘maak kennis met ons’ (50% noemt dit belangrijk)
  • Geen motivatiebrief nodig (42% geeft aan dat dit belangrijk is)
  • geen invulvelden of automatisch uit cv ingevuld formulier (41% noemt dit heel belangrijk)

Recruitmentsite tips

Kandidaten hebben ook nog een aantal zaken die ze op een recruitmentsite willen vinden

  • Alle secundaire voorwaarden
  • Het normale sollicitatie-proces
  • Mogelijke doorgroeimogelijkheden
  • De missie van de organisatie
  • Een diversiteit statement van de organisatie
  • Het team (liefst met video’s)
  • Veelgestelde vragen of een chat optie

Tot slot

De meerderheid verwacht binnen 1 of 2 weken maximaal een reactie en eigenlijk maximaal 2 interview rondes.