fbpx

Kevin Wheeler mag met recht een van de grote namen in recruitment genoemd worden. Al decennia doet hij voorspellingen hoe technologie ons vak gaat veranderen en hij heeft veel van wat we nu normaal vinden destijds voorspeld.

Van het ATS, nu normaal, mij toen hij begon in de tijd van brieven en faxen heel vreemd. De opkomst van AI en wat het wel, maar vooral ook niet kan. De opkomst van RPO’s en nog veel meer.

In zijn nieuwsbrief voorspelt hij 7 dingen voor 2023 (en hij geeft ook aan hoe zeker hij is over zijn voorspelling)

Ik wil vooral even inzoomen op voorspelling nummer 2:

#2. Marketing & branding will remain critical

Recruiting has relied on the corporate brand to attract candidates, but this is inadequate when there are talent shortages and heavy competition. Situations like this require a separate, focused marketing strategy and a solid recruitment brand. Career sites must be rewritten to attract and sell the work, not just list requirements and duties. There needs to be more imagery and video to meet the expectations of younger candidates. Chatbots may be another tool that can help answer questions and overcome candidates’ concerns. Recruiting functions may hire marketing staff, partner with an established marketing firm, or work with their internal marketing group to develop focused marketing materials and strategies. I give this an 80% probability.

Misschien dat velen nu denken: nou, dat doen we toch al heel lang? Maar het niveau waarop recruitment marketing, bij het gros van de organisaties opereert en hoe echte marketing opereert is nog wel een wereld van verschil. Om dit met een voorbeeld vorm te geven:

Eind 2022 was ik ingehuurd bij een grote organisatie, waarbij senior management, HR en de centrale recruitment unit bij elkaar waren om de strategie voor 2023 te bespreken. Ik was gevraagd hen te inspireren.

Deze organisatie, net als nog ruim 5% van de 550 grootste organisaties van Nederland (blijkt uit het Digitaal-Werven onderzoek) had een register to apply. Ik refereerde aan de data die ik al vaak heb gedeeld: je verliest hiermee tussen de 50% en 75% van je kandidaten die besloten hebben te solliciteren. De reactie van centraal recruitment was: ‘daar kunnen we niks aan doen, vanuit internationaal moeten we met  dit ATS werken. Het feit dat er tools zijn, zoals Textkernel die biedt, om dit bij de kandidaat weg te houden was hen onbekend.

Hieruit herleid ik de volgende zaken:

  1. Het ATS is aangeschaft niet om sollicitanten te helpen, maar om de interne processen zo controleerbaar mogelijk te laten doen. Geen marketing afdeling zal de interne wensen boven de klantwensen zetten. En laten we eerlijk zijn, het is niet alsof er wetten overtreden zouden worden, er zijn genoeg ATS’en die het ook kandidaat vriendelijk kunnen regelen;
  2. Men wist dat het een slecht punt was, maar vond het niet belangrijk genoeg om aan te pakken. Het was een gegeven, terwijl een goede marketeer altijd kijkt naar optimalisatie;
  3. Men was niet op de hoogte van de mogelijkheden om het op te lossen, ook al kost het je zo verschrikkelijk veel kandidaten. Geen marketing afdeling zou een 50% drop in sales op het laatste moment accepteren;

Ander voorbeeld: recent deed ik een career site audit bij een grote organisatie die echt wel redelijk marketing gericht dacht. Maar wel bij de sectie ‘arbeidsvoorwaarden’ de kandidaat eerst lieten kiezen welke CAO van toepassing was, zonder aan te geven voor welke functies dit zo was. Bleek vervolgens dat 95% van alle functies onder één CAO vielen en bij hele specifieke uitzonderingen de andere CAO nog van toepassing was. Een marketeer zou als je verschillende prijzen hebt voor bijna dezelfde producten deze gewoon heel specifiek branden, maar in ieder geval niet de koper laten uitvogelen welke prijstabel of leveringsvoorwaarden op het product van toepassing is.

Terug naar Kevin’s voorspelling:

Career sites must be rewritten to attract and sell the work, not just list requirements and duties. There needs to be more imagery and video to meet the expectations of younger candidates. Chatbots may be another tool that can help answer questions and overcome candidates’ concerns.

De kwaliteit van teksten is vaak nog matig. De meeste vacatures kunnen beter door ChatGPT geschreven worden, wat een tool is die leert van de alles dat er al is en dus nooit boven een ruim voldoende zou scoren. Ruim voldoende hoor ik recruiters vaak zeggen is toch genoeg? Als je het 7’tje wilt aannemen wel ja, maar een 9 of een 10 wil ook verleid worden met content van dat niveau, en de gemiddelde vacaturetekst haalt die 7 dus niet eens.

Content is ook extreem belangrijk. Recent heb ik een reeks mini audits gedaan (nieuwsbrief lezers konden zich hier gratis voor aanmelden). Een van de meest gegeven adviezen was: investeer in fotografie, je site is nogal saai. Veel te veel tekst, te weinig beeld. Video is misschien al iets duurder, maar ook daarop moet je niet besparen. En een goede chatbot (nadruk op goede) kan ook echt helpen, mits je beroepen zich er voor lenen. Zeker bij volume banen, zij-instromers en internationale hires lijkt een chatbot me een essentieel onderdeel.

2023 is het jaar waarin we volgens Kevin een slag moeten maken voor corporate career websites. Nu loopt Amerika achter op Nederland, maar ook hier is het tijd voor veel organisaties om hun site naar een volgend niveau te tillen.

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings