In Nederland komen we ze minder en minder tegen. De registratie voor je kan solliciteren optie. Slechts 10,9% van de 550 grootste en bekendste werkgevers van Nederland hadden deze optie nog. Nog steeds bijna 11% teveel dus, want ik heb recent wat data gekregen van Attrax, een career site systeem (zeg maar een CMS speciaal voor career sites) die zorgt dat je ook al gebruik je Taleo of Workday je altijd op een kandidaat vriendelijke manier kan solliciteren. De data spreekt boekdelen.

De meest gebruikte systemen waar dit bij voorkomt zijn zoals ik al aangaf Taleo en Workday. Waarom je echt die ‘register to apply’ functie weg moet halen en mensen gewoon een formulier moet geven laten de cijfers van hun klanten zien.

De data

Conversie toename na vervangen van de traditionele login to apply met een systeem waar je eerst je e-mail adres invoert en daarna gewoon je cv kan uploaden:

Bouwbedrijf SNC-Lavelin: + 55%

Gezondheidstechnologiebedrijf IQVIA: + 63%

Vodafone: + 76%

Pharma bedrijf ICON: +68%

Deze percentages zijn het aantal mensen dat op de apply knop op de site klikte die de sollicitatie ook afmaakte.

Voor bouwbedrijf SNC-Lavelin heb ik iets diepgaandere data gekregen. Daar maakte toen er nog een ‘register to apply’ functie op de site stond 49% van de mensen hun sollicitatie af. Dus 51% (meer dan de helft!) stopte met solliciteren. Nu maakt 76% van de sollicitanten hun sollicitatie af. Dit levert hen in totaal bijna 10.000 meer kandidaten per jaar op, en dat was pre covid.

Die 76% is een cijfer dat ik niet vreemd vind t.o.v. de Nederlandse gemiddelden (meestal tussen de 70% en 80%). We weten natuurlijk dat dit nooit 100% is omdat het soms niet mogelijk is het af te maken, bijvoorbeeld op een mobiele telefoon, of omdat mensen vooral willen weten welke informatie ze moeten meesturen.

Niet alleen hoger opgeleiden

Interessant aan de verschillende klanten is dat het dus niet alleen hoger opgeleiden zijn die massaal afhaken, anders zou een bouwbedrijf niet meer dan 10.000 sollicitanten per jaar meer hebben nu. Je ziet dat de conversie minder hard toeneemt dan bij organisaties die vooral hoger opgeleiden werven. Het lijkt dus iets belangrijker voor hoger opgeleiden om een goede sollicitatie-ervaring te hebben, maar ook bij de doelgroep van bouwbedrijf SNC-Lavelin is het van groot belang.

Conclusie

Stop met mensen te laten registeren voor ze kunnen solliciteren. Het kost je waardevolle sollicitanten en de investering in technologie die dit kan omzeilen, of dit nu een career site system als Attrax is of een speciaal stukje middleware als dat van Textkernel levert de investering dubbel en dwars op.