Wortell is een IT bedrijf met zo’n 400 werknemers, gericht op microsoft producten, die recentelijk een nieuwe recruitmentsite hebben gelanceerd. Er zitten veel elementen in waar iedereen iets van kan leren, wat voor een kleinere organisatie als Wortell heel knap is.

Full disclosure: Digitaal-Werven heeft een audit uitgevoerd voor Wortell en heeft dus enige invloed gehad op een aantal van de elementen op de site. 

De homepage

Wortell heeft er niet voor gekozen een hele aparte site te maken, maar heeft de site onderdeel gemaakt van hun corporate site. Veel grotere organisaties raad ik dat meestal niet aan, maar bij Wortell heeft dit op geen enkele manier een negatief effect op de beleving. Het design past bij de organisatie en is volledig in lijn met het Wortell merk. Het is uniek en zal mensen aanspreken of afstoten. Iets waar ik altijd erg blij van wordt, een uitstraling die bijzonder is en niet ‘dertien in een dozijn’.

Eerder bekeken vacature

Een van de zaken waar ik meteen heel erg enthousiast van wordt en wat velen mogen, en ik verwacht ook zullen, kopiëren is de manier waarop ze met terugkerende bezoekers omgaan. We weten immers uit onderzoek dat de meeste sollicitanten een vacature 2 tot 4 keer bekijken voordat ze solliciteren. Eerder bekeken vacatures zijn dus heel erg behulpzaam en zouden goed moeten renderen, maar waar plaats je die? Wortell doet dit slim, pakt alleen de laatste vacature en zet die als je terug komt meteen onderin het scherm.

Dit is iets waarvan ik vermoed dat het de komende jaren op heel veel sites ineens te zien zal zijn, simpelweg omdat het slim, effectief en heel makkelijk te realiseren is.

De vacatures

Het belangrijkste aspect van elke recruitmentsite is natuurlijk de vacatures. Die heeft Wortell erg mooi opgemaakt. Een belangrijk element daarin dat ze ook erg mooi gedesigned hebben is het ‘wat ga je doen’ stuk. Met bollen laten ze je belangrijkste werkzaamheden zien, maar als je op de bol klikt krijg je ook nog uitleg. Mooi, speels, overzicht en diepgang.

 

 

 

 

Agenda

Een ander mooi element in de vacatures zijn de agenda’s. Hoe ziet je week eruit. Heel mooi, heel concreet.

En de gekleurde blokken zijn wederom klikbaar en openen in een frame naar meer informatie. Met op dit moment een foto en er is mij vertelt dat men werkt aan video’s van bepaalde werkzaamheden. Zoals bijvoorbeeld een daily stand up, wat nu in Corona tijd even lastig te filmen is natuurlijk omdat die niet fysiek gebeuren.

Groeipad

Tot slot hebben ze in alle vacatures ook meteen je groeipad aangegeven.

Wederom waardevolle informatie voor een sollicitant en mooi visueel weergegeven.

 

 

Verbeterpunten

Zijn er nog verbeterpunten? Natuurlijk zijn die er. Zo zou er veel meer informatie over de organisatie op mogen en zijn er andere elementen die wat uitleg behoeven. Allemaal zaken die uiteraard in de audit al aan Wortell in detail zijn gedeeld. Denk bijvoorbeeld aan iets als de sollicitatie-procedure die nu niet vermeld is bij de vacature.

Deze review gaat vooral in op wat anderen ven hen kunnen leren en de opmaak van de vacatures alsmede de manier waarop ze omgaan met terugkerende bezoekers vind ik erg goed gedaan.

Conclusie

Een van de beste sites die ik in jaren heb gezien van een bedrijf met de omvang van Wortell. Met relatief beperkt budget heeft men een maximale site neergezet, qua usability en design. Er is duidelijk nagedacht over de wensen van de bezoeker / kandidaat en er zijn een aantal hele slimme oplossingen gemaakt.

De basis is erg goed en het zou me niet verbazen dat, als ze nog een paar sprints voor de zomer weten te doen en vooral de informatievoorziening aanvullen, ze in de buurt kunnen komen van een nominatie voor de Digitaal-Werven award.