Via een webinar kwam ik terecht op de werken bij site van de stadsvervoer maatschappij van Zürich. Nu denk je misschien, een lokale vervoerder, hebben die budget voor een goede wervingssite? Geen idee wat het budget was, maar het ziet er wel goed uit. Nu is mijn Duits echt belabberd, dus ik ga in deze review niet heel diep in op wat er wel en niet op staat, aangezien ik de helft niet begrijp, maar ik wil wel een paar mooie dingen uitlichten ter inspiratie.

Chatbot

De webinar werd georganiseerd door chatbot leverancier Jobpal en de site heeft dus een chatbot. Deze rendeert erg goed wat ik vanuit de Webinar hoorde, met name omdat er rondom het beroep van ‘tram piloot’ zoals de baan heet veel vragen zijn. Een uitstekende manier om die te beantwoorden als je volume banen hebt waar heel veel ‘zij-instroom’ voor nodig is. Ook een uitstekende bron van informatie wat men wil weten, je kan immers ook open vragen stellen en als de chatbot die niet weet stuurt hij je door naar een recruiter. Je kan die data gebruiken om te weten wat mensen echt willen weten. En razendsnel aan te passen, zeker nu in deze Corona-tijd met aanvullende informatie.

De stad

Als je heel specifiek in één stad actief bent, zoals de tram maatschappij van Zürich, in Nederland bijvoorbeeld de GVB, de RET of de HTM en je mensen aanneemt van buiten de stad, wat ze doen, dan is het goed om die kandidaten te overtuigen met hoe de stad echt is. Zeker niet voor alle organisaties interessant, maar als je heel specifiek regionaal werkt, maar wel buiten regionaal wilt werven, is een dergelijke sectie natuurlijk heel mooi. Ze pakken het zelf vooral aan met artikelen over het stadsleven, meer informatie over wijken, huren en dat soort zaken had ook niet misstaan natuurlijk.

 

Vacature-opmaak

Nogmaals, mijn Duits is belabberd, maar als ik kijk naar de vacature opmaak zie ik wel weer dingen waar ik blij van wordt. Ze hebben een aantal hoge volume functies die altijd open staan, zoals tram piloot en Buschauffeur, maar ook allerlei ticketing en technische functies. Voor elk van deze volume functies hebben ze een filmpje gemaakt met de vraag: waarop verheug jij je elke ochtend als je op staat? Binnen de minuut geeft iemand die deze baan doet hier antwoord op.

De vacatures zijn gewoon mooi opgemaakt, met duidelijke kopjes, hele duidelijke informatie bijvoorbeeld over je loon. Niet zoals in Nederland vaak verwijzen naar CAO’s die je zelf dan maar weer moet zoeken. Een contactpersoon. En erg kleurrijk.

Maar ook heeft elke vacature een agenda van een dag in het leven van. Misschien lijkt het logisch, maar hoe vroeg begin je, wanneer heb je pauze, hoe variabel is deze?

De eenvoud en toch de informatie die de vacatures bieden is gewoon erg mooi gedaan.

Conclusie

De hele opmaak van de site is duidelijk over nagedacht. Ik zal niet zeggen dat ik alles geweldig vind, of zelfs maar dat ik alles begrijp, maar er zitten duidelijk zaken in die erg inspirerend zijn, dingen die we in Nederland niet zoveel zien. Zoals mooie kleurrijke vacatures, een agenda van de functie bij de vacature en een filmpje per vacature. Allemaal dingen die ter inspiratie kunnen dienen voor Nederlandse sites.