VodafoneZiggo heeft de Digitaal-Werven award 2022, de award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring, ook wel de beste corporate recruitmentsite van Nederland genoemd, gewonnen. De jury was dit jaar unaniem in haar oordeel voor deze winnaar.
Het onderzoek heeft meer dan 500 websites van de grootste en bekendste organisaties van Nederland onderzocht op meer dan 100 datapunten. Van usability tot grafisch design en van content tot mobiele toegankelijkheid en een mystery sollicitatie. Op basis van dit onderzoek worden de genomineerden bepaald en de jury, bestaande uit specialisten in verschillende vakgebieden, van employer brand tot usability, conversie en back end technology, aangevuld met de winnaar van 2021 (Coolblue) als wisseljurylid bepaald welke van de genomineerden de award wint.
Gefeliciteerd VodafoneZiggo
Het onderstaande juryrapport geeft inzage in de bevindingen van de jury en suggesties voor alle genomineerden om nog verder te verbeteren.
Jury rapport 2022
De jury was blij verrast dat veel organisaties geïnvesteerd hebben in hun recruitmentsite gedurende de afgelopen jaren en dat er veel nieuwe namen bij de genomineerden zaten. De jury hoopt dat dit een stimulans is voor andere organisaties om ook heel serieus werk te maken van hun recruitmentsite.
Wel viel het de jury op dat er bij veel van de genomineerden de nodige kleine slordigheden voorkwamen, van dode links op de pagina tot filters die weinig vacatures teruggaven terwijl die er wel waren. De jury hoopt dat de organisaties, ook als ze dit jaar een nominatie hebben gekregen, wel blijven investeren in de optimalisatie van de site. Niet enkel met nieuwe features, maar zeker ook de optimalisatie van de bestaande features.
In alfabetische volgorde heeft de jury per organisatie enkele opmerkingen.
KPMG
De interactieve video is een erg mooie feature en geeft een mooie ervaring, maar kent nog wel een paar verbeterpuntjes. Zo zijn de keuzes die je als persoon moet maken, net als op de hele site, erg inside-out gedacht. Ook werkt hij niet optimaal op de mobiele telefoon en krijg je bij KPMG & Me ondanks de keuze voor professional toch afstudeer stages als vacatures aangeboden.
De site is wel heel erg interactief, mede door de video en hoewel veel van de communicatie over KPMG gaat, is het persoonlijk dashboard wel weer kandidaat centraal gedacht. De jury vond het wel jammer dat KPMG als je geen account aanmaakt vergeet dat je langs bent geweest.
Het feit dat Nederlands en Engels door elkaar loopt, ook bij vacatures, ziet de jury als slordig, maar de vacature detailpagina’s zijn dan weer erg mooi gemaakt, vooral de grafiek met de werkzaamheden per functie werd erg op prijs gesteld. Ook de disclaimer onder de functie-eisen die vrouwen er actief op wijst ook als ze misschien niet aan alle eisen te voldoen te solliciteren kon de jury erg bekoren.
NN
NN oogst veel lof van de jury over hun content. Men is echt open en transparant over de arbeidsvoorwaarden en het proces. NN praat over projecten waar men trots op is, ze hebben een E-Library met boeken die je kan downloaden die echt nuttig kunnen zijn voor de kandidaat als professional of als sollicitant. Ook voert men het Employer Brand, you matter, echt door in de content en ze hebben de CompanyMatch test heel erg prominent in de site verwerkt, om kandidaten echt de kans te geven om te kijken of ze bij NN passen.
Qua grafisch design is de site echter wat teleurstellend, het is vooral heel veel tekst en de vacature detail pagina’s, de belangrijkste pagina’s op de site zijn amper opgemaakt. Ook de usability laat te wensen over, van het ontbreken van een sticky header en footer tot het aanbieden van content in carrousels en filter opties die niet echt behulpzaam zijn. Mobiel is de usability nog minder, waarbij filteren op vacatures echt lastig is. Ook is de tijd die bepaalde elementen nodig hebben om te laden zo traag dat het na enkele vacatures bekeken te hebben irritatie oproept.
NN heeft goede content, maar heeft nog veel te winnen als het op usability en design aankomt, zeker op mobiele telefoons.
NS
Meervoudig winnaar NS is in de zomer van 2022 met een geheel nieuwe site gekomen, geen doorontwikkeling van de oude site, maar geheel vernieuwd. Omdat de site nog niet zo heel lang live is lijkt het er op dat nog niet alle kleine bugs eruit gehaald zijn. Zo staat bijvoorbeeld bij bepaalde vacatures dat je je salaris kan berekenen met een salariscalculator, die geen jurylid op de site heeft kunnen vinden.
Het NS merk is perfect doorgevoerd in de site en de site straalt NS uit. De content is goed, met korte filmpjes en de site is duidelijk outside-in gedacht. Men zet de kandidaat centraal, niet de organisatie. Zo bieden ze veel laagdrempelige mogelijkheden NS te ontmoeten, al zijn deze soms iets verder weg gestopt dan de jury ze graag zou zien.
Er is een overvloed aan content, waarbij je echt inhoudelijk uitstekend je kan verdiepen in een vakgebied, maar soms komt dit in de navigatie wel als een overload aan informatie over. De balans zal de NS op dit gebied moeten vinden en bewaken. De jury begrijpt hoe ingewikkeld het is om zoveel verschillende doelgroepen te moeten bedienen als de NS, maar dat is een uitdaging die NS wel moet aangaan.
Qua optimalisatie is er vooral op mobiel nog een slag te slaan. Daar waar er qua design duidelijk een mobile first approach is gekozen die de jury erg kan waarderen is qua content dit soms vergeten. Zo zijn 360 graden video’s geweldig, maar ook erg zwaar waardoor deze mobiel centraal zetten in sommige vacatures misschien niet het beste idee is. Ook zijn er bepaalde visuals, bijvoorbeeld van een werkweek, die mobiel niet goed schalen.
De podcasts bij bepaalde vakgebieden kon de jury weer erg bekoren, net als de bijzonder rijke content die voor elk vakgebied aangeboden wordt. De jury wil de NS vooral stimuleren om door te blijven ontwikkelen aan de site, want de potentie is duidelijk.
Rabobank
De Rabobank heeft de site die je bij een bank verwacht: degelijk. Het Grow magazine, dat zo prominente plek op de site heeft, verbaasd de jury. Niet dat de content slecht is, maar de context ontbreekt.
Qua usability is er op de site wel wat te verbeteren. Zo werken de filters voor vacatures niet, met name filteren op opleidingsniveau geeft praktisch geen resultaten. De Rabobank, bekend om de lokale banken heeft hier een aparte sectie voor ingericht, maar helaas geeft die niet alleen vacatures bij lokale banken en kan je ook niet op regio selecteren.
De content is wel erg rijk en de uitleg over de sollicitatieprocedure, die interactief bij de vacature staat, kan de jury erg bekoren. Ook het gebruik van video is goed in de site verwerkt.
VodafoneZiggo
De site van VodafoneZiggo blinkt uit in beperkte, maar heldere navigatie. De kandidaat krijgt niet teveel keuzes en wordt daarom uitstekend geholpen om te vinden wat deze zoekt. De content is outside-in gedacht, de kandidaat staat echt centraal en uiteraard mobile friendly.
De vacatures zijn mooi opgemaakt, maar vooral ook rijk aan relevante content zoals het salaris. Er zijn uitgebreide filters, de kandidaat bepaald de manier waarmee deze communiceert met de recruiter en solliciteren met whatsapp is mogelijk en mooi in de site geïntegreerd.
Verbetersuggesties heeft de jury vooral over de vindbaarheid van stages en traineeships, die wel erg ver weg zijn gestopt en het tonen van het aantal vacatures per filter optie dat overblijft. Ook loopt soms het Engels en Nederlands door elkaar.