De website van het bedrijf is volgens Amerikaans onderzoek van HR.com de meest effectieve bron van kandidaten. Althans dat denken de respondenten die het onderzoek hebben ingevuld, HR en Recruitment managers.
De manier waarop dit is ingedeeld is natuurlijk best gek qua vraagstelling, want job boards (denk Monster en NVB) en job aggregators (Indeed en Linkedin) en programmatic (ook Indeed, maar ook google en Facebook, hoewel ze daar in Amerika minder mee doen zo lijkt het) staat dan weer lager.
Dus afgezien van het feit dat de vraagstelling misschien beter kan, is het een interessant punt dat de meeste partijen toch denken dat je eigen site het meest effectieve middel is.
Lat ligt laag
Opvallend in het onderzoek is overigens ook dat de lat laag lijkt te liggen.
- 40% geeft aan dat hun recruitment tech stack uitstekend is
- 33% geeft aan dat de recruitment tech stack goed is
Dat is dus 77% die het goed of uitstekend vindt, terwijl slechts 7% deze matig of slecht vindt. En dat terwijl 12% aangeeft NIETS met mobiel te doen en slechts 46% een mobiel (goed) toegankelijke career website heeft.
Volgens mij als je niets doen met mobile (12%) zit je hoe dan ook in slecht (niet eens matig) en als je website, waarvan je zelf al aangeeft dat het je meest effectieve bron is om kandidaten te vinden niet mobiel toegankelijk is kan je de technologie nooit goed noemen.
Conclusie
Ik denk dat dit onderzoek er in Nederland heel anders uit zou zien, hoewel we ook hier de lat vaak lager leggen dan gezond is voor de organisatie. Het is niet over wat maximaal mogelijk is binnen de organisatie of het budget, maar wat nodig is vanuit de kandidaat gezien. Toegeven dat het matig is, maar het maximaal haalbare, geeft je ook andere gesprekken met de directie.
Als je website niet goed optimaliseert (en dan vooral de vacatures) op een mobiel is je tech stack maximaal matig. Als je niet mobiel kan solliciteren (bijvoorbeeld omdat je het cv gewoon niet vraagt op een mobiel en de kandidaat daar later om vraagt) is je tech stack maximaal gemiddeld. Want vergeet niet, je eigen website is ook de spil van je referral strategie (waar komt die kandidaat immers uit om de vacature te bekijken), je social media strategie, je employer branding strategie en zelfs je sourcing strategie.