Vanuit Digitaal-Werven kijken we naar de recruitmentsites van allerlei organisaties. Ook over de grens. In de Recruiting Brainfood Facebook group heb ik een tijdje geleden gevraagd om goede voorbeelden van organisaties met een mooie corporate careers website zoals dat heet. Eén van de voorbeelden die genoemd werd is Hubspot. Een Amerikaanse leverancier van CRM software. Een uniek bedrijf, met een hele eigenzinnige recruitmentsite.

De homepage

De homepage is volledig gewijd aan de bedrijfscultuur. Alles dat erop staat gaat over de medewerkers en er is een 128 slides lange presentatie over de bedrijfscultuur. Ze maken het op de homepage volledig duidelijk: je komt hier vanwege de cultuur. Punt. Zorg dat je past, zo niet kom je er niet in.

Ook op de homepage staan de locaties. Waarbij remote, je werkt dus zelf volledig uit huis, ook een locatie is. Normaal ben ik geen groot fan van één wereldwijde recruitmentsite, maar voor een kleine organisaties met zoveel locaties begrijpt ik het wel. Zeker omdat ze heel duidelijk zoveel nadruk hebben liggen op de cultuur dat ik wel durf te wedden dat die echt vergelijkbaar is in de kern in elk land. Iets dat doorgaans niet het geval is.

Ze hebben dus een focus op de organisatie, niet de vacatures. Dat is niet iets waar ik zelf ooit voor zou kiezen, omdat 80% tot 90% van alle werkzoekenden wel hun zoektocht begint met ‘welke baan heb je’ en dan pas kijkt naar ‘en wie ben je’. Maar ik kan het altijd wel waarderen als mensen mijn ongelijk willen bewijzen en zich dus richten op die kleine groep die juist andersom denkt.

Wel opvallend is dat ze heel veel vertellen over de cultuur, maar ondertussen nergens je de kans geven om je interesse te tonen. Want uiteindelijk moet je wel naar de vacatures. Als je fans van je cultuur zoekt had ik verwacht dat ze een talent community zouden hebben. Een mogelijkheid om je interesse te tonen. Of tenminste een job alert. Maar niks van dit alles. Ze zoeken naar fans, maar geven die fans niet de kans zich aan te sluiten bij de organisaties.

Vacatures

De vacatures dan. Het overzicht kan je alleen via de filters zoeken en ik moet zeggen dat ik daar niet heel enthousiast over ben. Zo zoek je op afdeling, niet op vakgebied. Je moet zelf maar weten of je in customer success, sales of marketing je rol gaat vinden bijvoorbeeld. Voor een CRM bedrijf is dit wel erg intern gedacht.

Voor een internationaal bedrijf wel leuk gedaan is de taal. Dit is de taal die je moet spreken naast Engels voor een bepaalde rol, zo vragen ze voor verkopers in de BeNeLux wel dat je Nederlands spreekt, ook al is de baan in Dublin (en niet in Gent). 

De informatie die in dit stadium geboden wordt is erg summier. Als je zoektocht geen baan oplevert krijg je gewoon een dikke ‘nee’ te horen, geen job alert, gewoon opnieuw zoeken. Ook niet erg kandidaat vriendelijk.

De vacature zelf begint soms met een filmpjes, vaak ook niet. Verder is het 100% tekst. Niet heel slecht opgemaakt, maar wel nog steeds alleen tekst. Geen quote van een medewerkers, geen foto van een collega.

Solliciteren

Er is geen sollicitatieknop, het formulier zit gewoon direct oner de vacature. Het is kort, krachtig, onder het formulier zitten nog ‘vrijwillige vragen nadat is uitgelegd dat ze echt een equal opportunity werkgever zijn. Drie mogelijkheden om je cv bij te voegen. Gewoon toevoegen, via Dropbox of knippen en plakken.

Conclusie

Een aparte site. Mij trekt hij persoonlijk niet, maar ik kan me goed indenken dat veel mensen hier anders over denken. Heel veel informatie over de organisatie, geen slechte, maar ook geen top vacatures. Wel een simpel en prettig proces.

Mocht je echt willen gaan voor zie groep die de cultuur belangrijker vindt dan de vacature en een sterk merk in je niche hebben zoals HubSpot zodat je dat kan doen, dan kan je hier wel wat van leren. Wel zou ik dan zorgen dat je de mensen die interesse hebben vast probeert te houden, in… een soort CRM systeem zoals HubSpot misschien?