Op zoek naar inspiratie van mooie wervingssites kijken we bij Digitaal-Werven ook over de grens. Welke internationale websites kunnen ons inspireren om het beter te doen? AT&T is volgens enkele Amerikaanse experts een paradeplaatje in hun land, dus de moeite waard om een kijkje te nemen.

Het begint in ieder geval goed wat mij betreft. Een zoekbalk om mensen meteen naar de vacatures te leiden en een hele duidelijke pay off: bedenk eens wat wij samen kunnen doen. Samen is duidelijk de kern, dus laten we eens kijken of deze boodschap ook in de rest van de website terugkomt.

De homepage is verder behoorlijk compact, maar het valt me meteen op dat ze ook praten over de andere merken binnen de familie. Dat samen zit op dit gebied er dus ook in. Pluspunt.

Bij twee van de drie bedrijven ga je zelfs naar een andere website toe, de wervingssite van de dochter. Praktisch gezien had ik ze geadviseerd om dat in een ‘new window’ te doen, maar afgezien daarvan moet ik zeggen dat de ‘familie’ wel heel goed erin zit dan. Bij de derde staan nu geen banen open, maar krijg je dus meteen een job alert. Ook weer een pluspunt.

Studenten

Ze hebben een apart stuk voor studenten. En dan bedoel ik niet een of andere content pagina, maar echt een site binnen de site die zich richt op de specifieke doelgroep studenten. Met bijvoorbeeld een heel eigen zoekfilter. Wat ben je en wat zoek je.

En dan krijg je dit soort resultaten. Geen functies, maar programma’s. En sommige staan open en kan je meteen meer over het programma lezen en besluiten of je daar voor in aanmerking wilt komen of niet. Andere werven nu niet, waaronder ook het Cybersecutiry internship, waarvan je waarschijnlijk denkt: iedereen wil je daar in hebben toch? Maar daar heb je dus een ‘get alerted’. Dus laat je interesse zien, in een enkele klik. De alerted is daarna een super to the point systeem, naam, mail adres, telefoonnummer en de vraag of je ook per sms een alert wilt ontvangen.

Job Alert

Als we het dan toch over de alerts hebben even naar de job alert gekeken, die is ook super goed behalve dat ze wel een mega pull down hebben met veel, laten we eerlijk zijn, overbodige categorie├źn. De selectie voor de alert is duidelijk ‘ATS’ gedreven, niet kandidaat gedreven. Maar goed, dat is zout leggen op elke slak, de perfecte site bestaat niet.

Veteranen

Iets dat we in Nederland niet kennen en velen niet zullen begrijpen, maar in de VS een heel belangrijk ding is… veteranen. Men heeft ook daar een aparte sectie voor en geeft aan hoeveel veteranen ze aannemen.

Ze hebben speciale job advisor sessies en een kalender die terug telt vanaf 18 maanden tot het moment dat je begint, wat je als veteraan kan en moet doen in die periodes. Wederom een speciale doelgroep pagina die niet een beetje content geeft, maar echt inhoudelijk bijdraagt aan de informatie behoefte van die doelgroep op een manier die verder gaat dan ‘hier heb je een artikel’.

Vacatures

Maar goed, dan het belangrijkste natuurlijk, de vacatures. Daar kom je immers voor.

Zowel de foto als de pay off in de header passing zich aan de locatie van de vacature aan zo lijkt het, niet per functiegebied, wat ik toch wel jammer vind. Immers zoekt een kandidaat herkenning en laten we eerlijk zijn, daar waar een verkoper zich wel in deze foto herkent zullen veel IT’ers dat minder doen.

Inhoudelijk zijn de vacatures zwak te noemen. Bijna geheel bullets en 100% gaat het over wat je gaat doen en wat je mee moet brengen, maar op geen enkele manier komt dat ‘together’ hier terug. Wat jij doet, wat jij kan, maar nergens wat je er voor terug krijgt.

Ook is de vacature 100% tekst. Geen plaatje, geen quote, geen kleur, gewoon tekst, meer tekst en laten we er nog wat tekst bij doen. Een gemiste kans.

Solliciteren

Het solliciteren is niet mogelijk, tenminste, niet meteen. Je moet je eerst registeren. De ultieme afknapper.

Conclusie

AT&T is een site waar we op deelgebieden zeker wat van kunnen leren. Ik ben erg onder de indruk van de manier waarop ze verschillende sub pagina’s hebben ingericht en hoe ze dat niet puur content maken, maar ook echt waarde toevoegen voor die doelgroep.

Qua candidate experience als het gaat om vacatures en solliciteren zouden ze er goed aan doen om naar ons landje te kijken, want daar lopen een aantal Nederlandse partijen mijlenver op vooruit.