In het onderzoek naar de tevredenheid van de klanten m.b.t. de bouwers van hun recruitmentsite hebben we onderscheid gemaakt in de technische aspecten en het procesmatige. Het rapport, inclusief de analyse per specialist, in te downloaden via het download centrum, gratis toegankelijk voor onze nieuwsbrief lezers.
De technische aspecten van een website hebben we opgedeeld in drie elementen.
- Techniek, zoals de koppeling met het ATS
- Usability, werkt de site prettig en makkelijk?
- Grafisch design, ziet de site er mooi uit?
Hierbij gaat het nadrukkelijk niet over een absolute meting, maar de tevredenheid van de klant. Dit heeft natuurlijk ook alles te maken met de verwachtingen van de klant. Als onafhankelijk expert heb ik in dit onderzoek meerdere hoge scores gezien voor een site waar ik zelf zeer ongelukkig mee zou zijn.
Ook belangrijk hierbij te melden is dat gevraagd is naar de absolute tevredenheid, niet gerelateerd aan het budget. Hoewel het natuurlijk niet uit te sluiten is dat de respondent dit wel heeft meegewogen.
Van alle grote bouwers zitten Kaliber en RecruitNow niet in deze vergelijking omdat te weinig van hun klanten de enquete hebben ingevuld om een representatief beeld te geven.
Technisch
Als we kijken naar de tevredenheid met de technische aspecten zien we dat het echt loont om een specialist in te huren. Alle specialisten zitten boven de niet specialisten. Immers zit in het gemiddelde cijfer van alle ook de specialisten, dus alle ‘niet specialisten’ scoren beduidend lager. Maximum scoort het beste op hun technische kennis en uitvoering, op de voet gevolgd door Talmark en Endouble.
Belangrijk is ook dat het bouwen in eigen beheer vooral op technische aspecten echt af te raden is. Koppelen met een ATS en met andere specifieke recruitment tools is echt ingewikkelder dan je interne IT’ers denken, zo blijkt wel uit deze cijfers.
Usability
De gebruiksvriendelijkheid is iets waar ik als onafhankelijk expert nog wel eens kritisch op wil zijn, maar gezien de cijfers, zeker in verhouding tot de technische aspecten, liggen de verwachtingen van de klanten doorgaans lager dan die van mij. Wederom laten de cijfers hier zien dat het verstandig is een expert in te huren. Op dit gebied scoren alle specialisten wederom (veel) hoger dan alle niet specialisten.
Maximum en Talmark worden op dit gebied het best gewaardeerd. Op gepaste afstand gevolgd door Endouble, Floyd & Hamilton en Get.Noticed.
Grafisch design
Voor een mooi ontwerp moet je vooral weer niet intern zijn zo blijkt wel weer. Het argument dat de interne bouwers je cultuur goed kennen gaat blijkbaar niet op. Of ze kunnen het in ieder geval niet goed uitbeelden. De waardering voor het grafische element van de bouw is het hoogst van alle technische elementen. Hier wordt blijkbaar veel tijd en energie in gestoken, logisch ook omdat veel sites op het grafische element worden verkocht.
Op waardering voor het grafische werk steek Talmark er ver bovenuit. Maximum, Floyd & Hamilton en Endouble zitten op enige afstand, maar nog steeds ver boven het gemiddelde van de niet specialisten.
Het complete rapport, inclusief een analyse van elke bouwer, is te downloaden in het download centrum. Gratis toegankelijk voor de nieuwsbrief lezers van Digitaal-Werven.