Een kwart van de bedrijven in Nederland reageert niet op een sollicitatie. Dit blijkt uit het onderzoek van Digitaal-Werven dat voor het vierde jaar wordt uitgevoerd. In het onderzoek worden 350 organisaties in Nederland getest op het digitale deel van hun werving, waarbij een mystery sollicitatie onderdeel van het proces is. 25% heeft geen inhoudelijke reactie gegeven.

“We zien wel een verbetering, want vorig jaar reageerde 33% niet op de mystery sollicitatie” aldus initiatiefnemer Bas van de Haterd. In 2008, voor de crisis uitbrak, was dit echter “slechts” 18%.

Opvallend is dat slechts 20% van de organisaties op de website of in de automatische mail een concrete belofte (in dagen of weken) maakt over de reactietermijn, terwijl 50% van de bedrijven keurig binnen één week reageert. Van die 20% die wel een belofte doet, maakt 38% deze belofte overigens niet waar. Ook opvallend is dat nog ruim 5% per brief op een digitale sollicitatie.

Sollicitatie-proces

Een belangrijk onderdeel van de corporate recruitmentsite is ook het online sollicitatie-proces. Bij 2,3% van de organisaties is geen mogelijkheid om direct te solliciteren. Deze sturen een kandidaat naar bijvoorbeeld een extern bureau. Bij bijna 13% moet een kandidaat eerst een profiel aanmaken voordat hij mag solliciteren.

Lange formulieren zijn voor kandidaten vaak een afknapper. Bijna een kwart (23%) van alle organisaties hebben meer dan 15 verplichte invulvelden, waarvan de meeste ook in het CV vermeld staan. Bij vier organisaties (ruim 1% dus) is het al mogelijk om met je Linkedin profiel te solliciteren, iets dat het proces zeer vereenvoudigd. Ook biedt 11% van de organisaties de mogelijkheid je CV te ‘extraheren’, dat wil zeggen dat je je CV upload en vervolgens automatisch de velden worden ingevuld met dit informatie.

Opvallend is dat ruim 75% van alle organisaties geen specifieke privacy statement heeft waarin staat hoe er met sollicitaties omgegaan wordt, of deze bewaard worden en hoe je ze dan zou kunnen laten verwijderen. Ook komt het zeer regelmatig voor dat een organisatie eist dat je een privacy verklaring accepteert voor je sollicitatie die nergens te vinden is.

Social Media

Voor het eerst is dit jaar ook de aanwezigheid van een organisatie op verschillende social media meegenomen. Zo heeft bijna 25% van de onderzochte organisaties nog geen Hyve en heeft 12,5% van de organisaties meerdere Hyves, maar geen als Hyve die herkenbaar is als ‘dé bedrijfshyve’.

Bij de bedrijven die een Hyve hebben is een vraag gesteld gerelateerd aan werk. Bijna 90% van de organisaties heeft hier niet op gereageerd. Daarentegen hebben in totaal zes organisaties (ruim 2% van de organisaties met een Hyve) binnen 24 uur gereageerd.

Opvallend is ook dat 21% van de organisaties geen recruiters in Linkedin hebben. Aangezien sommige bedrijven geen specifieke recruiters hebben is hier breed gezocht, dus op het feit dat iemand binnen de organisatie aangeeft iets met de werving te maken te hebben.

— einde persbericht —

Noot voor de redactie

Het onderzoek beslaat 350 organisaties en meer dan 70 elementen per organisatie. Indien u meer informatie wenst of diepere informatie over een specifiek onderwerp kunt u hierover contact opnemen met Bas van de Haterd op 06-14301435 of bas@vandehaterd.nl.

Digitaal-Werven geeft geen informatie publiek uit over individuele organisaties.

Het onderzoek van Digitaal-Werven resultaat in ‘de beste digitale sollicitatie-ervaring’ welke op 20 oktober in Utrecht zal worden uitgereikt tijdens het Digitaal-Werven Event. Genomineerden hiervoor zijn:ASR, ConQuaestorDeloitte, Eiffelen Eneco

Indien u perskaarten wenst voor dit even kunt u ook contact opnemen met Bas van de Haterd op 06-14301435 of bas@vandehaterd.nl

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.