Het niet geven van informatie over arbeidsvoorwaarden is de belangrijkste reden waarom kandidaten afhaken op een wervingssite, ook al is de vacature interessant. Geen informatie bieden over de sollicitatieprocedure is de op één na belangrijkste reden, zo blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven in samenwerking met de Multiscope Marktpeiler.

Stel dat u een leuke vacature tegenkomt en u gaat naar de website van het bedrijf toe. Wat zou de belangrijkste reden zijn om alsnog niet te solliciteren?” gaf bijna 37% aan dat “het niet bieden van informatie over de arbeidsvoorwaarden” en 22% gaf aan dat “informatie over de sollicitatieprocedure” essentieel was. De derde reden (met iets minder dan 12% van de antwoorden) is een lang sollicitatieformulier.

Uit onderzoek van Digitaal-Werven, dat 350 organisaties onderzocht m.b.t. hun wervingssites, blijkt dat slechts een kleine meerderheid van alle organisaties in Nederland een aparte sectie heeft over de arbeidsvoorwaarden op hun wervingssite, namelijk 54%. Nog veel minder organisaties, namelijk 33%, vermeld op de website de sollicitatieprocedure. “Het verbeteren van recruitmentsites is dus eigenlijk heel eenvoudig, door het bieden van informatie die al aanwezig is” aldus Bas van de Haterd, initatiefnemer van Digitaal-Werven.

Bijna 8% gaf aan dat het ontbreken van een privacy verklaring een reden is om niet te solliciteren. Dit maakt de spoeling voor deze mensen wel erg dun aangezien uit onderzoek van Digitaal-Werven blijkt dat 75% van de bedrijven geen privacy verklaring op de website heeft of hierin niets vermeld over hoe er wordt omgegaan met sollicitaties.

Verder geeft iets meer dan 1% van de respondenten aan dat de maatschappelijke standpunten van de werkgever doorslaggevend zijn of men wel of niet solliciteert, terwijl bijna 3% geeft aan dat ze hoe dan ook solliciteren, ongeacht de website van de potentiële werkgever.

Het complete overzicht van de antwoorden:

— einde persbericht —

Onderzoeksverantwoording:

De multiscope marktpeiler is in september uitgevoerd onder 1.000 respondenten, waarvan er 681 zijn meegenomen in de cijfers (overige gepensioneerd, WAO, etc).

Digitaal-Werven heeft 350 organisaties onderzocht op hun digitale sollicitatie-ervaring. Dat wil zeggen dat de wervingssites en het digitale deel van het sollicitatieproces is onderzocht. Hierbij is gekeken naar de aanwezige informatie op de website, de gebruiksvriendelijkheid van de site en ook is bij al deze organisaties gesolliciteerd.

Het complete rapport over de resultaten van Digitaal-Werven is gratis downloadbaar.

Noot voor de redactie:

Voor meer vragen kunt u contact opnemen met Bas van de Haterd op bas@vandehaterd.nl of via 06-14301435

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.