Hoeveel aandacht besteed je aan de default instellingen van je recruitmentsite? Ik vermoed als ik de meeste zie weinig. Toch is het ongelofelijk belangrijk.

Ik geef toe, de onderstaande data is niet A/B getest, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit niet daadwerkelijk de voorkeuren zijn, maar het is data die zowel commercieel als cultureel steeds hetzelfde beeld laat zien. Mensen kiezen in overgrote mate de ‘default’ keuze, dus de reeds ingevulde keuze. Psychologisch zijn hier ook twee verklaringen voor:

  1. Een keuze maken kost mentale energie, dus doen we dat liever niet.
  2. Een reeds ingevulde keuze signaleert onbewust ‘normaal’ en de meeste mensen wijken niet graag af van de norm.

Het sollicitatieformulier

Zo kreeg ik van Achmea data over hun fantastische optie ‘communicatievoorkeur’. Ik heb daar eerder in mijn review aandacht aan besteed, de geweldige optie van Achmea om de kandidaat de controle te geven hoe de recruiter met hem of haar communiceert. Per telefoon, whatsapp of e-mail. 80% laat de keuze op telefonisch staan. Slechts 20% past deze aan.

Is dit een volledig valide test? Nee, want het kan natuurlijk zijn dat mensen echt liever gebeld worden.

En wat als je kandidaten de kans geeft hun bewaartermijn aan te passen? Hireserve heeft in haar formulieren, als de klant dat wil, de optie de kandidaat de keuze te geven tussen 28 dagen na sollicitatie of 12 maanden. Bij de ene klant staat 28 dagen bovenaan, bij de ander 12 maanden. Men ziet dat zo’n 70% die keuze laat staan, ongeacht welke keuze bovenaan staat.

Sociaal fenomeen

Nu zou je het argument kunnen maken dat dit komt omdat het de meeste mensen niets uitmaakt, maar laten we dan eens kijken naar een onderwerp dat toch wel gevoelig ligt als orgaan donatie. Daar die je dat twee cultureel vergelijkbare landen: Duitsland en Oostenrijk door een opt-in of opt-out systeem compleet van elkaar verschillen. Oostenrijk heeft met een opt-out systeem twee keer zoveel doneren dan Duitsland, omdat de default keuze (wat dus blijkbaar ‘normaal’ is) donor zijn is. In Duitsland moet je de keuze maken donor te worden.

Nudging

Dus zelfs bij belangrijke zaken, en de psychologen wisten dit al heel lang, telt de default keuze. Het signaleert ‘normaal’ en hoe hard veel mensen ook roepen dat ze van ze bijzonder zijn, de meeste mensen kiezen voor ‘de norm’. Nudging wordt dat ook genoemd. Als je het boek van Laszlo Bock (ex HR directeur Google) kent weet je hoe belangrijk dit is. Hoe Google door bv fruit op ooghoogte te leggen en Marsen en Snickers in gesloten dozen de default optie naar een appel of banaan als snack wist te turnen.

Niet verbieden, niet verplichten, maar je stuurt hoe dan ook. Want je hebt altijd een default optie, dus je stuurt. Mentaal is namelijk de bovenste keuze als je mensen verlicht een keuze laat maken de default. Dat is de reden dat marktonderzoekers hun antwoorden in random volgorden aanbieden in enquetes.

Conclusie

We moeten echt veel meer tijd besteden aan onze default opties. Je stuurt hoe dan ook. Je kan niet niet sturen, want dat kan alleen als je niet communiceert en dat is geen optie, want je moet iets vragen.

Denk na over wat je communiceert. Denk na over je default keuzes. Er is geen goed of fout, behalve als je een keuze maakt zonder daarover nagedacht te hebben.