Facebook is een kanaal dat al jaren niet meer weg te denken is uit de wereld van recruitment. Het is immers waar de kandidaten zitten, dus moeten recruiters er ook wel zitten. Dat is ook wel het geval want het aantal van de 500 grootste werkgevers van Nederland dat helemaal geen Facebook pagina heeft, dus ook geen internationale of algemene pagina, is gedaald tot 4%. Dit was nog 7% in 2017, maar zat boven de 10% in 2016.
Digitaal-Werven onderzoekers hebben op deze pagina’s een vraag gesteld over werken bij die organisatie. Dat kan een simpele vraag zijn als ‘zoeken jullie nog mensen’ tot een iets intelligentere vraag als ‘hoe is het om als vrouw voor jullie te werken’ bij een IT- of bouwbedrijf bijvoorbeeld.
Als een organisatie een aparte werken bij Facebook pagina heeft is deze vraag op deze pagina gesteld. Als een vraag publiek gesteld is, is dat gedaan, als er alleen via DM iets gevraagd kon worden is dat gedaan. Als er geen interactie mogelijkheden waren zijn er uiteraard geen vragen gesteld. Gemeten is vervolgens of en hoe lang de organisaties doen over het beantwoorden van deze vraag, waarbij de cijfers uiteraard alleen betrekking hebben op organisaties waar communicatie mogelijk was.
De overgrote meerderheid, 75%, van alle vragen wordt beantwoord en wel binnen 24 uur. Je zou bijna kunnen zeggen dat als je niet binnen een dag een antwoord hebt dat je geen antwoord meer krijgt, want 17% van de vragen is nooit een reactie op gekomen.
Aangezien Digitaal-Werven dit proces al vele jaren doet is er ook een duidelijke trend door de jaren heen zichtbaar. Het aantal organisaties zonder Facebook pagina is nog verder gedaald naar 4%. De reactiesnelheid op een vraag, het aantal vragen beantwoord binnen 24 uur, is wederom gestegen. Echter is voor het eerst sinds de metingen het aantal onbeantwoorde vragen ook gestegen.
In 2017 bleef 11% van alle vragen onbeantwoord, in 2018 is dit 17%. Waar dit aan ligt laat zich raden. Mogelijk dat een aantal organisaties wel een Facebook pagina heeft geopend, maar niet weet hoe ze dit intern moeten beleggen. Ook zien we het aantal internationale pagina’s toenemen, wat mogelijk een organisatorisch probleem geeft.
Al met al lijkt Facebook een kanaal dat niet meer weg te denken is uit de modern recruitment arena. Ook neemt de snelheid van organisaties die reageren nog steeds toe, maar wel neemt het aantal organisaties dat niets meer van zich laat horen ook toe. Dat is een zorgelijke ontwikkeling, tussen de andere zeer positieve ontwikkelingen.