fbpx

Reeds in mijn 3e boek, (R)evolutie van werk, schreef ik over de / worker, waar ik het eerst over hoorde van Recruitment Futurist Kevin Wheeler. De / worker is de logistiek manager / scheepsmaat, de IT trainer / reisleider, de innovatie manager / fotograaf of de marketeer / taartenmaker. Geen van deze voorbeelden zijn overigens toevallig gekozen… 

Pinterest predictions

Waarom is dit relevant voor het publiek van Digitaal-Werven? Omdat het Pinterest predictions report 2022 een voorspelling heeft genaamd ‘don’t quit your yay job‘. En ja, Pinterest bestaat nog. En waarom is het relevant? Omdat het het enige sociale medium is dat niet met algoritmes je smaak voorspeld, maar kijkt naar daadwerkelijk zoekgedrag om je iets voor te schotelen. En daardoor zijn ze historisch verdomd accuraat (men zegt zelf 80%) met de voorspellingen voor het komende jaar.

En waar baseren ze deze voorspelling op? Op de gigantische toename van o.a. deze search terms.

Steeds meer mensen zoeken inspiratie om een business op te zetten, maar dat zal veelal naast hun vaste baan zijn. En hoewel dit USA data is en waarschijnlijk de mensen die makelaar willen worden dat misschien wel full-time willen doen, speelt deze trend al heel lang in Nederland. Het is ook niks nieuws voor veel organisaties, maar het is ook niet heel breed geaccepteerd. En het is vooral niet bekend of het breed is geaccepteerd.

Arbeidsmarktcommunicatie kansen

Omdat er zoveel vraag is, maar het vaak niet bekend is of een organisatie dit ook accepteert en normaal vindt liggen hier kansen. Kansen in de arbeidsmarktcommunicatie. Hoe mooi is het als je een campagne kan doen, of tenminste een sectie op je recruitmentsite kan inrichten, waar je deze groep werknemers portretteert. Waar je laat zien dat je de / worker omarmt. Dat je organisatie een goede werk-privé balans steunt en dat een deel van die steun kan zijn dat de werknemers dat stukje van hun persoonlijkheid dat ze niet kunnen uiten in hun werk bij jouw organisatie op een andere manier invulling mogen geven?

Het bijkomende voordeel is dat je ook nog eens allerlei skills in kaart gaat brengen die je organisatie ook zou kunnen gebruiken, maar geen weet van heeft.

En als je dit niet omarmt als organisatie, wordt het misschien tijd dat te gaan doen natuurlijk. En uiteraard hebben de meeste werknemers er volledig begrip voor dat ze geen concurrerende werkzaamheden kunnen doen, maar open en eerlijk zijn over je bijbaan of bedrijf naast je werk en als organisatie zou je er trots op moeten zijn dat je je medewerkers de kans geeft zich optimaal te ontwikkelen.