Chatbot? Nee, conversational AI. Het is de volgende generatie en dit rapport legt piekfijn de verschillen uit en de adoptie in de VS. Het is nu nog maar beperkt mogelijk in het Nederlands, net als de Google assistent en Siri nog veel minder Nederlands dan Engels spreken, maar het gaat er komen, zonder twijfel. Daarom is het goed om nu vast te kijken wat er mogelijk is aan de andere kant van de grote plas en na te denken over use cases voor jouw business.

Het rapport heeft een mooi overzicht, waar ik dit stukje even uit naar voren wil halen.

Op je recruitmentsite

Conversational AI, dus chatbots die echt begrijpen wat een kandidaat vraagt, helpen met het verkrijgen van meer kandidaten, mogelijk deze ook screenen als je dat wilt en de kwaliteit van de kandidaten vergroten alsmede je employer brand versterken.

Hoe? Door 24/7 gesprekken aan te gaan met kandidaten. Eigenlijk waar je website voor bedacht is, maar wat door de structuur van een website, toch een tijdschrift om een vergelijking te maken, minder gebeurt dan in een gesprek.

Toen ik bij een internationaal wervende organisatie zat zagen we dat het meeste gebruik van onze chatbot (ja, een basic chatbot) gebruik gemaakt werd op momenten dat er niemand op de recruitment afdeling was. Vanuit India en China en vanuit Zuid Amerika, waar we veel talenten vandaan haalden. We hadden op de website alle informatie over visa’s, belastingen en leefomstandigheden staan, maar zagen ook dat de chatbot, die zo was ingericht door te vragen en enkel te verwijzen naar de site, kandidaten hielp om de informatie op de site te vinden.

Ook kan het perfect, verder in het proces, ingezet worden om bijvoorbeeld gesprekken in te plannen.

Adoptie

Als je nu denkt: ik loop achter. Valt wel mee. We hebben het over ‘wat kan’ en ‘wat gebeurt er hier en daar’. De adoptie is zelfs in de VS echt nog niet mega, maar de resultaten van de partijen die dit toepassen zijn wel erg goed.

Case studies

In het rapport staan een aantal mooie case studies. Ik haal er een paar highlights uit.

  • McDonalds wist het proces van 10-14 dagen te verkorten tot 1-2 dagen;
  • McDonalds had (mede hierdoor) een lagere uitval van kandidaten;
  • DFCU financial verlaagde de tijd gespendeerd aan interviews plannen en het aantal kandidaten dat niet kwam opdagen
  • Great Wolf Lodge verlaagde het verloop onder oproepkrachten met 225%
  • Great Wolf Lodge verhoogde het aantal sollicitanten met 400%

Conclusie

Het ziet er allemaal erg mooi uit, maar resultaten zijn natuurlijk volledig afhankelijk van je implementatie en je processen. Zelf verwacht ik dat veel van de handelingen waar mensen totaal niet goed in zijn, zoals het afstemmen van agenda’s voor interviews en het structureel stellen van dezelfde vragen op dezelfde manier, maar ook het beantwoorden van ‘eenvoudige’ vragen als ‘hoe is de status van mijn sollicitatie’ of ‘kom ik in aanmerking voor een visum’ beter door een conversational AI gedaan kunnen worden dan een recruiter, zodat de recruiter zich kan toeleggen op de zaken waar mensen beter in zijn dan technologie.