fbpx

In 2019 heeft de TU/e de website van de ANWB via een user test met academische achtergronden eens grondig doorzocht. De resultaten hiervan zijn natuurlijk specifiek voor de ANWB, maar je kan er ook generieke punten uit halen die voor alle partijen van toepassing zijn. Leer de lessen van een ander zou ik zeggen.

Het onderzoek

Ik ga niet het hele onderzoek herhalen, Werf& heeft er al een keer een artikel over geschreven ook en mocht je het hele rapport willen opvragen kan dat bij Talmark. Het onderzoek bestond uit een kwalitatief deel en een kwantitatief deel, dus mensen achter een laptop of smartphone zetten en opdrachten laten doen en kijken of dat lukt en feedback face-to-face vragen of ze gewoon een vragenlijst laten invullen.

Hoewel ik persoonlijk altijd een data fan ben, dat geeft echt gedrag aan, zijn er bepaalde zaken die je niet uit de data kan halen omdat je die gewoonweg niet meet. Immers, wat er niet is, kan je niet op klikken. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek, niet geheel toevallig zaken waar ik ook vaak op hamer, komen uit het kwalitatieve onderzoek.

Belangrijk om te vermelden is dat het onderzoek gedaan is onder young professionals, dus de lessen gelden alleen voor websites die zich ook op deze doelgroep richten.

De lessen

Een deel van de feedback is specifiek voor de site van de ANWB. Maar uit de feedback van de gebruikers in het kwalitatieve onderzoek komen ook punten naar voren die voor elke website gelden. Ik vermeld hier eerst de letterlijke feedback en dan hoe dit zich naar elke website vertaalt.

  • Vacatures moeten globaal te scannen zijn

Als kandidaten op een website een zoekopdracht doen willen ze een goed overzicht van de vacatures die aan hun criteria voldoen, die ook nog eens scanbaar zijn. Een vacature-overzichtspagina waarbij per vacature relevante informatie geboden wordt, zoals een kort functieprofiel, maar vooral ook opleidingsniveau, uren per week en locatie.

  • Opleidingsniveau moet in de beknopte beschrijving staan

In het verlengde van de vorige, zorg dat je ALLE relevante informatie in het overzicht erbij zet, bij elke vacature.

  • Wat is het verschil tussen vakgebied en werkgebied?

Elke organisatie is een samenzwering tegen de buitenwereld. Interne termen moeten niet op een externe site komen. Zorg dat terminologie voor elke externe begrijpbaar is. Uiteraard helpt Digitaal-Werven hier graag bij.

  • Zorg dat je met synoniemen kan zoeken, zoals vakantiebaan en zomerbaan

Zoeken op synoniemen is heel lastig, daar is eigenlijk technologie voor nodig die de meeste sites niet hebben. Dat is jammer. Dit is natuurlijk op te lossen door woorden in teksten te zetten of deze toe te voegen in tags aan vacatures. Digitaal-Werven tip: lees maandelijks of elk kwartaal de zoekopdrachten in je search balk uit en zoek naar de woorden met 0 resultaten en pas je vacatures daar op aan.

  • Zorg voor consequente categorieën.

Consistentie is belangrijk. Er zou nooit overlap tussen categorieën mogen zijn. Niet bij uren per week, niet bij opleidingsniveaus, maar dit geld voor heel veel, bijvoorbeeld ook je belofte qua reactietermijn op de site t.o.v. de e-mail auto reply.

  • Gebruikt niet teveel tekst

Veel lopende tekst wordt niet als positief ervaren. De meeste vacatures lezen als een roman, niet vanwege de hoeveelheid tekst, maar vanwege de opmaak. Gebruik tussenkopjes met korte stukjes tekst en vooral ook veel bullets.

  • Gebruik passende foto’s

Hoewel politiek incorrect kijken onze hersenen naar ‘ons soort mensen’. Wij willen ons kunnen identificeren met de persoon bij de foto. Dus zorg dat er een foto van een medewerker bij staat die echt die baan doet of tenminste in hetzelfde vakgebied zit.

  • Alleen relevante vacaturesuggesties

Altijd een issue en niet heel makkelijk op te lossen. Echter is het niet nodig altijd ‘gerelateerde’ vacatures te tonen. Beter is het als er geen echt gerelateerde vacatures zijn om een job alert te tonen.

  • Biedt uitgebreide filtermogelijkheden

Als de informatie er is moet je er op kunnen filteren. Locatie, salaris, opleidingsniveau, uren per week, soort contract, noem het maar op. Elke kandidaat is anders en heeft dus ook andere wensen. Er bestaat niet zoiets als teveel informatie of teveel mogelijkheden, alleen slecht ontworpen teksten en slecht ontworpen usability om te filteren.

Tot slot

Dit zijn een reeks adviezen uit het rapport voor de ANWB vertaald naar alle sites. Een aantal van deze zaken zijn voor een intern persoon heel lastig om te zien, eenvoudigweg omdat je als interne recruiter zo bekend bent met het jargon of de manier van werken dat je je niet kan indenken dat het anders kan of zou moeten. Daarom helpt Digitaal-Werven organisaties om dit te zien via een audit.

 

 

 

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings