De jury van de Digitaal-Werven innovatie in selectie award was positief verrast over de kwaliteit van alle cases en de stappen die elk van de organisaties hebben gezet om de selectie te verbeteren zowel op kwaliteit als op inclusiviteit.
De cases verschilde enorm van elkaar. Van het selecteren van een enkele functie tot selecteren uit duizenden sollicitanten, van het matchen van vluchtelingen met banen tot het selecteren van jeugdspelers voor een carrière als profvoetballer. Het was geen gemakkelijke taak ui deze grote diversiteit één winnaar te kiezen.
Voordat we de winnaar bekend maken, willen we eersteen eervolle vermelding geven aan een genomineerde die niet wint, maar wel veel indruk maakte op de jury: De Brauw Blackstone Westbroek. Dit advocatenkantoor heeft de pre selectie op cv’s, cijferlijsten en motivatiebrieven ingeruild voor een assessment op cognitieve vaardigheden, karaktereigenschappen en werkcultuur voorkeuren. De jury is erg te spreken over de stappen die deze organisatie in een toch erg traditionele en behoudende sector heeft gezet om beter passende kandidaten te werven, waarbij het risico op vooroordelen wordt beperkt.
De winnaar van de eerste Digitaal-werven innovatie in selectie award komt ook uit een doorgaans zeer behoudende sector als het gaat om innovatie en selectie. De winnaar van deze award kijkt naar potentieel dat anders niet te zien is. Hierdoor hebben mensen kansen gekregen om zich te ontwikkelen die ze anders niet gehad hebben. Ook helpt deze innovatie mensen op de juiste plek te zetten, waardoor ze beter tot hun recht komen. Hierdoor zijn al meerdere individuen tot grote hoogte hebben gestegen, waar het hele land in de toekomst van zal profiteren. Ook heeft de winnaar de meest concrete opbrengst van deze innovatie voor de organisatie kunnen aantonen, namelijk 60 miljoen euro aan transfers in de afgelopen zomer.
De winnaar van de eerste innovatie in selectie award is voetbalclub AZ.