fbpx

VodafoneZiggo heeft de Digitaal-Werven award 2022, de award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring, ook wel de beste corporate recruitmentsite van Nederland genoemd, gewonnen. De jury was dit jaar unaniem in haar oordeel voor deze winnaar.

Het onderzoek heeft meer dan 500 websites van de grootste en bekendste organisaties van Nederland onderzocht op meer dan 100 datapunten. Van usability tot grafisch design en van content tot mobiele toegankelijkheid en een mystery sollicitatie. Op basis van dit onderzoek worden de genomineerden bepaald en de jury, bestaande uit specialisten in verschillende vakgebieden, van employer brand tot usability, conversie en back end technology, aangevuld met de winnaar van 2021 (Coolblue) als wisseljurylid bepaald welke van de genomineerden de award wint.

Gefeliciteerd VodafoneZiggo

Het onderstaande juryrapport geeft inzage in de bevindingen van de jury en suggesties voor alle genomineerden om nog verder te verbeteren.

Jury rapport 2022

De jury was blij verrast dat veel organisaties geïnvesteerd hebben in hun recruitmentsite gedurende de afgelopen jaren en dat er veel nieuwe namen bij de genomineerden zaten. De jury hoopt dat dit een stimulans is voor andere organisaties om ook heel serieus werk te maken van hun recruitmentsite.

Wel viel het de jury op dat er bij veel van de genomineerden de nodige kleine slordigheden voorkwamen, van dode links op de pagina tot filters die weinig vacatures teruggaven terwijl die er wel waren. De jury hoopt dat de organisaties, ook als ze dit jaar een nominatie hebben gekregen, wel blijven investeren in de optimalisatie van de site. Niet enkel met nieuwe features, maar zeker ook de optimalisatie van de bestaande features.

In alfabetische volgorde heeft de jury per organisatie enkele opmerkingen.

KPMG

De interactieve video is een erg mooie feature en geeft een mooie ervaring, maar kent nog wel een paar verbeterpuntjes. Zo zijn de keuzes die je als persoon moet maken, net als op de hele site, erg inside-out gedacht. Ook werkt hij niet optimaal op de mobiele telefoon en krijg je bij KPMG & Me ondanks de keuze voor professional toch afstudeer stages als vacatures aangeboden.

De site is wel heel erg interactief, mede door de video en hoewel veel van de communicatie over KPMG gaat, is het persoonlijk dashboard wel weer kandidaat centraal gedacht. De jury vond het wel jammer dat KPMG als je geen account aanmaakt vergeet dat je langs bent geweest.

Het feit dat Nederlands en Engels door elkaar loopt, ook bij vacatures, ziet de jury als slordig, maar de vacature detailpagina’s zijn dan weer erg mooi gemaakt, vooral de grafiek met de werkzaamheden per functie werd erg op prijs gesteld. Ook de disclaimer onder de functie-eisen die vrouwen er actief op wijst ook als ze misschien niet aan alle eisen te voldoen te solliciteren kon de jury erg bekoren.

NN

NN oogst veel lof van de jury over hun content. Men is echt open en transparant over de arbeidsvoorwaarden en het proces. NN praat over projecten waar men trots op is, ze hebben een E-Library met boeken die je kan downloaden die echt nuttig kunnen zijn voor de kandidaat als professional of als sollicitant. Ook voert men het Employer Brand, you matter, echt door in de content en ze hebben de CompanyMatch test heel erg prominent in de site verwerkt, om kandidaten echt de kans te geven om te kijken of ze bij NN passen.

Qua grafisch design is de site echter wat teleurstellend, het is vooral heel veel tekst en de vacature detail pagina’s, de belangrijkste pagina’s op de site zijn amper opgemaakt. Ook de usability laat te wensen over, van het ontbreken van een sticky header en footer tot het aanbieden van content in carrousels en filter opties die niet echt behulpzaam zijn. Mobiel is de usability nog minder, waarbij filteren op vacatures echt lastig is. Ook is de tijd die bepaalde elementen nodig hebben om te laden zo traag dat het na enkele vacatures bekeken te hebben irritatie oproept.

NN heeft goede content, maar heeft nog veel te winnen als het op usability en design aankomt, zeker op mobiele telefoons.

NS

Meervoudig winnaar NS is in de zomer van 2022 met een geheel nieuwe site gekomen, geen doorontwikkeling van de oude site, maar geheel vernieuwd. Omdat de site nog niet zo heel lang live is lijkt het er op dat nog niet alle kleine bugs eruit gehaald zijn. Zo staat bijvoorbeeld bij bepaalde vacatures dat je je salaris kan berekenen met een salariscalculator, die geen jurylid op de site heeft kunnen vinden.

Het NS merk is perfect doorgevoerd in de site en de site straalt NS uit. De content is goed, met korte filmpjes en de site is duidelijk outside-in gedacht. Men zet de kandidaat centraal, niet de organisatie. Zo bieden ze veel laagdrempelige mogelijkheden NS te ontmoeten, al zijn deze soms iets verder weg gestopt dan de jury ze graag zou zien.

Er is een overvloed aan content, waarbij je echt inhoudelijk uitstekend je kan verdiepen in een vakgebied, maar soms komt dit in de navigatie wel als een overload aan informatie over. De balans zal de NS op dit gebied moeten vinden en bewaken. De jury begrijpt hoe ingewikkeld het is om zoveel verschillende doelgroepen te moeten bedienen als de NS, maar dat is een uitdaging die NS wel moet aangaan.

Qua optimalisatie is er vooral op mobiel nog een slag te slaan. Daar waar er qua design duidelijk een mobile first approach is gekozen die de jury erg kan waarderen is qua content dit soms vergeten. Zo zijn 360 graden video’s geweldig, maar ook erg zwaar waardoor deze mobiel centraal zetten in sommige vacatures misschien niet het beste idee is. Ook zijn er bepaalde visuals, bijvoorbeeld van een werkweek, die mobiel niet goed schalen.

De podcasts bij bepaalde vakgebieden kon de jury weer erg bekoren, net als de bijzonder rijke content die voor elk vakgebied aangeboden wordt. De jury wil de NS vooral stimuleren om door te blijven ontwikkelen aan de site, want de potentie is duidelijk.

Rabobank

De Rabobank heeft de site die je bij een bank verwacht: degelijk. Het Grow magazine, dat zo prominente plek op de site heeft, verbaasd de jury. Niet dat de content slecht is, maar de context ontbreekt.

Qua usability is er op de site wel wat te verbeteren. Zo werken de filters voor vacatures niet, met name filteren op opleidingsniveau geeft praktisch geen resultaten. De Rabobank, bekend om de lokale banken heeft hier een aparte sectie voor ingericht, maar helaas geeft die niet alleen vacatures bij lokale banken en kan je ook niet op regio selecteren.

De content is wel erg rijk en de uitleg over de sollicitatieprocedure, die interactief bij de vacature staat, kan de jury erg bekoren. Ook het gebruik van video is goed in de site verwerkt.

VodafoneZiggo

De site van VodafoneZiggo blinkt uit in beperkte, maar heldere navigatie. De kandidaat krijgt niet teveel keuzes en wordt daarom uitstekend geholpen om te vinden wat deze zoekt. De content is outside-in gedacht, de kandidaat staat echt centraal en uiteraard mobile friendly.

De vacatures zijn mooi opgemaakt, maar vooral ook rijk aan relevante content zoals het salaris. Er zijn uitgebreide filters, de kandidaat bepaald de manier waarmee deze communiceert met de recruiter en solliciteren met whatsapp is mogelijk en mooi in de site geïntegreerd.

Verbetersuggesties heeft de jury vooral over de vindbaarheid van stages en traineeships, die wel erg ver weg zijn gestopt en het tonen van het aantal vacatures per filter optie dat overblijft. Ook loopt soms het Engels en Nederlands door elkaar.

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings