fbpx

Het Digitaal-Werven onderzoek onder de ruim 500 grootste en bekendste werkgevers van Nederland geeft veel data. Het belangrijkste onderdeel van de wervingssite is natuurlijk de vacature. Dat is waar 80%-90% van alle bezoekers komen. Dat is waar een kandidaat moet worden verleid verder te kijken en te solliciteren.

Een vacature bestaat natuurlijk uit inhoud, opmaak en aankleding. Uit onderzoek van Intelligence Group weten we welke inhoudelijke dingen belangrijk zijn. Uit de data analyses van Textio weten we hoe een optimale opmaak eruit ziet. Op basis van deze onderzoeken hebben we de vacatures op de wervingssites tegen het licht gehouden en dit geeft het volgende beeld.

Inhoud

Inhoudelijk zijn er zo’n 15 zaken die eigenlijk moeten terugkomen in een vacature. Hieronder staan de grafieken hoe vaak we iets hebben gevonden in de vacatures.

De meest opvallende zaken zijn wel:

  • karakter wordt altijd als super belangrijk benoemd, maar in totaal maar in 60% van de vacatures iets over gezegd.
  • Het salaris wordt in bijna 50% van de vacatures concreet vermeld. Nog veel te weinig, maar ver boven de verwachting van 10% die de meeste recruiters uitspraken in een poll in de Facebook recruitment groep Recruitment Vrijstaat.
  • Opleidingsmogelijkheden zijn belangrijk en is iets waar veel werkgevers zich mee willen onderscheiden, maar slechts 50% noemt deze in de vacature zelf.
  • Een sluitingsdatum, of ‘altijd open’ staat in slechts 30% van de vacatures.

 

Opmaak

De opmaak van de vacature is van net zo’n groot belang als de inhoud, maar krijgt doorgaans niet de aandacht die het verdient. Uit data anlyses van Textio blijkt onder andere dat een optimale vacature tussen de 600 en 750 woorden lang is, een evenwichtig gebruik heeft van de woorden jij en wij en tussen de 30% en 50% van de tekst in bullets heeft.

In de opmaak is nog veel te winnen. Slechts 7,1% van de vacatures wordt door de onderzoekers gekwalificeerd als mooi opgemaakt. Dan moet je denken aan spelen met achtergrond kleuren, uitklapbare menu’s en goed beeldgebruik. Voorbeelden hiervan zijn o.a. te vinden bij vier van de genomineerden voor de Digitaal-Werven award: de NS, Coolblue, Albert Heijn en Achmea en de winnaar van 2018 Bol.

 

Hoewel er qua aantal woorden nog wel wat te verbeteren valt zitten de meeste vacatures wel redelijk goed. Ongeveer eenderde is echt te kort (minder dan 500 woorden) en nog geen 20% is echt veel te lang, hoewel nog eens 20% tussen de 700 en 800 woorden wel echt flirt met teveel tekst.

Qua bullet point gebruik zit zo’n 40% goed. Slechts 6% gebruikt helemaal geen bullets, wat de vacatures niet scanbaar en lastig leesbaar maakt.

 

Tot slot het gebruik van de woorden wij en jij in de tekst. Dit blijkt in ons onbewuste heel belangrijk te zijn om een evenwichtig gevoel te krijgen van de toekomstige relatie die we aangaan. Hier is nog heel veel te winnen. Vacatures vragen heel veel (jij moet dit, jij hebt dat) en bieden relatief weinig. Onbewust stralen we nog altijd uit dat de organisatie de bovenliggende partij is.

Aankleding

Dan kan je een vacature op je eigen site natuurlijk zo mooi aankleden als je wilt. Die specifieke employer branding toevoegen. Uitstralen wat je bent, waarom je zo’n geweldige werkgever bent. Dat gebeurt nog heel beperkt.

  • Slechts 11% biedt een quote van een medewerker aan bij de vacature, waarbij iets meer dan 25% niet een een foto van die medewerker plaatst.
  • Naast de 7% die het bij de quote heeft staan heeft nog eens 6,5% meerdere collega’s met een foto bij de vacature staan.
  • Een foto of film van de werkplek komen we bij slechts 5% van de onderzochte websites tegen, waarvan de meerderheid slechts één foto en een enkeling een 360 graden foto.

Een visualisatie van de sollicitatie-procedure komt bij iets minder dan 14% van de sites voor en 26,8% biedt vergelijkbare vacatures aan. Deze worden slechts bij zo’n 60% van de sites als relevant beoordeeld.

Conclusie

Er is een groot verschil in de kwaliteit van de vacatures en het zou me niet verbazen, op basis van mijn ervaring met het optimaliseren van vacatures, dat deze partijen ook veel verschillen zullen zien in conversie van bezoeker naar sollicitant.

Opvallend is vooral dat de mogelijkheden om een echt mooie vacature aan te bieden in je eigen omgeving, je eigen website, nauwelijks gebruikt wordt.

Al deze data is verzameld in het kader van het Digitaal-Werven onderzoek, dat heeft geleid tot vijf genomineerden voor de award die op 29 oktober uitgereikt wordt tijdens het event (http://www.digitaal-werven.nl/event). Op dit event is o.a. een workshop van DHL over verschillende het effectief inrichten van een candidate journey in een complexe omgeving en een Q&A sessie zijn over toekomstbestendige recruitmentsites.

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings