Deloitte heeft ruim vijf jaar geleden een nieuwe standaard gezet op het gebied van corporate recruitmentsites. Na twee jaar de Digitaal-Werven award gewonnen te hebben zijn ze in de jaren erna ook altijd genomineerd. Op de komende editie van het Digitaal-Werven Event komt Roos van Vugt, destijds met haar team verantwoordelijk voor deze revolutionaire site, haar verhaal doen.
Tijd om de site weer eens te bekijken. Hoe goed voldoet deze site in het huidige tijdsbeeld.
Homepage
De homepage van Deloitte geeft heel duidelijk een keuze naar drie type bezoekers. Hierbij geven ze ook duidelijk aan waar ze de grens trekken tussen young professional en professional. Iets waar veel organisaties een voorbeeld aan kunnen nemen.
Een van de aanpassingen die door de jaren heen zijn ingevoerd is ook meteen op de homepage te vinden, als je over een niveau heen gaat zie je meteen het aantal vacatures. Leuk.
Je kan ook direct naar een vakgebied, waar ook het aantal vacatures bij staan. De gebruiker is dus in controle over hoe hij/zij de site wil bezoeken. Daar houd ik van.
Als ik kies voor young professionals krijg ik een overzichtspagina met evenementen, een vacature zoekmachine, filmpjes en blogs. Opvallend en vreemd zijn hier de ‘gerelateerde vacatures’. Gerelateerd aan wat vraag ik me af? Ik heb immers nog geen vacature of vakgebied gekozen, enkel een ervaringsniveau. Vreemd.
Als ik op het blauwe blokje met bekijk vacatures klik krijg ik meteen de vacatures. Zo hoort het.
Informatie
De standaard informatie die op elke site aanwezig behoort te zijn is uiteraard bij Deloitte gewoon aanwezig. Informatie over de arbeidsvoorwaarden staat er, over de opleidingsmogelijkheden en over het sollicitatieproces. Alles staat er gewoon, zoals het hoort. Keurig dus.
Careerlaunch
Het moment dat ik vacatures ga zoeken krijg ik bovenin het scherm de vraag of ik wel weet wat bij mijn achtergrond past. Zo niet kan ik de careerlaunch doen. Deze staat ook bij de studenten, maar niet bij de professionals. Hier heeft iemand over nagedacht. Heel goed dus!
De test is echt super simpel. Een aantal of of vragen, waarbij een iets uitgebreider is en je vraagt om je opleidingsrichting. Op basis van mijn antwoorden krijg ik twee filmpjes op basis van mijn keuzes en een aantal vacatures.
Slim. Goed gedaan. Mooi. Misschien dat die wel nadrukkelijker in de site verwerkt zou moeten worden.
Menu en design
Natuurlijk is niet alles aan de site heel goed. Het is duidelijk dat de site al behoorlijk wat jaren oud is en zoals vaker als je door blijft bouwen raken sommige dingen verstopt. Een menu zoals wat hier naast staat is een duidelijk teken hiervan. Vann zo’n lap tekst in een menu (het zijn allemaal linkjes) wordt niemand blij.
Qua design is er veel te winnen bij Deloitte. Het is een beetje ‘klinisch’. Een beetje gevoelloos als ik eerlijk ben. Vol met goede content, maar zonder dat ik me echt welkom voel.
Vacatures zoeken
Het zoeken naar vacatures kan enkel in een ‘of of’ situatie. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor alle vakgebieden, of een vakgebied. Maar accountancy of actuariaat kan bijvoorbeeld niet. Dat is jammer.
Er onder staat de jobmail. Helaas neemt die niet de eerder ingevulde items niet mee. Dus als ik al gezocht heb op consultancy, moet ik dat opnieuw invullen. De RSS feed (ik weet niet of dat nog veel gebruikt wordt) doet dat grappig genoeg weer wel. Waarom dan de mail niet vraag ik me af?
De presentatie van de vacatures kan ook beter. Ik zou in een beknopt overzicht willen weten welk opleidingsniveau men verwacht. Hoeveel jaar ervaring. Want ik zoek dan misschien wel van 0 tot 6 jaar ervaring, maar 0 is heel iets anders dan 5 jaar ervaring zeg maar.
Vacature
De vacature zelf heeft een balk er naast met het nodige aan branding erin. Dat is slim, want het gros van je bezoekers ziet nooit je homepage. De recruiter met contactgegevens erbij, een filmpje over de vestiging en ook de arbeidsvoorwaarden. Dat laatste vind ik dan weer minder slim, want die openen in dezelfde pagina en dan ben je de vacature kwijt.
Overigens is het opvallend dat ik vacatures voor young professionals zoek en nu uitkom bij een (senior) consultant big data. Senior klinkt toch niet echt als ‘young’. Deze blijkt 3 tot 5 jaar ervaring nodig te hebben. Ik ben benieuwd hoe weinig een junior consultant dan nodig heeft in dit vakgebied. Maar zonder gekheid, het valt me op dat ook hier het aantal jaar ervaring enkel in de tekst staat en niet in de samenvatting boven de vacature.
Onder de vacature staat ook nog een filmpje van iemand uit het vakgebied. Ook slim gedaan. Verstandig, op het conversie moment iemand laten zien met wie je je zou moeten kunnen identificeren.
Solliciteren
Het moment dat ik op solliciteer klik krijg ik keurig een pop-up met de vraag welke optie ik wil kiezen. Met Linkedin, met mijn CV of helemaal handmatig. Keurig gedaan. Op het eind van het solliciteren moet ik nog even een privacy statement accepteren, dat erg lang is en waar het woord sollicitant of sollicitatie niet in voorkomt. Wat ik altijd wonderlijk blijf vinden voor een website die zich 100% richt op sollicitanten.
Conclusie
Deloitte heeft (ruim) vijf jaar geleden een nieuwe standaard neergezet in recruitmentland. Nog steeds is de site uitstekend, maar voorop loopt hij niet meer. Er zit verwacht ik veel meer goede, leuke, gave content in dan te zien is. Dat heeft alles te maken met het (gebrek aan) design en usability design. Deloitte heeft leuke testen, maar die moet je echt zoeken. De filmpjes zijn er een beetje in gehangen. Er is doorgebouwd op een destijds uitstekend platform, maar het is tijd om eens op de reset knop te drukken. Een huis waar steeds aan doorgebouwd wordt, moet op een bepaald moment ook weer even geschilderd worden.
De site blijft goed. Hij is nog steeds heel compleet. Maar hij straalt zo weinig uit en door de vele toevoegingen raak je snel de weg kwijt. Ik geef hem nog steeds een rapportcijfer 7,5, maar ik hoop dat Deloitte snel met een upgrade komt.
Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzetten als het gaat om corporate recruitmentsites.