fbpx

De HEMA is waarschijnlijk net zo’n bekend merk in de Nederlandse winkelmarkt als de Albert Heijn. Een icoon in het straatbeeld. De site zelf stamt voor zover te achterhalen is uit eind 2012, dus is al bijna 3 jaar oud. Ondanks dat het economisch niet goed gaat met de HEMA heeft men meer dan 250 vacatures live staan. Dus het is de moeite waar om de site eens kritisch te bekijken. Komen ze in de buurt van de Albert Heijn ervaring?

Screen Shot 2015-07-20 at 09.12.52

Homepage

Over de homepage ben ik niet te spreken. Veel keuze, geen duidelijke call-to-action en vooral: die enorme banner onderin is dus niet klikbaar. Werken bij de HEMA… is niet klikbaar. Andere items die meedraaien zijn: ‘word jij mijn collega?’, maar je kan er niet op klikken. Ook iets over de HEMA in Spanje en Duitsland. Maar deze vacaturesite is er puur voor Nederland. Daar is dus niet goed over nagedacht.

Bovenin de site moet je zoeken naar winkels, distributiecentrum, hoofdkantoor op bakkerij. Maar waarom HEMA? Waarom geef je mensen niet de keuze zelf te bepalen hoe ze willen zoeken? Misschien zoek ik wel gewoon een bijbaan en maakt het me niet uit of dat gebak verkopen is of caissière in de winkel.

De homepage is dus dubbel niks. Het geeft aan de ene kant geen sturing (teveel keuzes zonder een duidelijke primaire call-to-action), maar ook geen vrijheid.

Informatie

De basisinformatie die elke recruitmentsite zou moeten hebben: iets over de procedure en de arbeidsvoorwaarden. De procedure vinden we bij ‘werken bij HEMA’. Wij streven er naar om binnen twee weken een reactie te geven is hier te lezen. Ook valt te lezen dat een controle bij de Stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD) behoort tot de procedure. Daar valt mee te leven. Of je echt maar één gesprek krijgt kan ik niet beoordelen, dus laten we daar maar van uit gaan.

Over de arbeidsvoorwaarden kan ik niets vinden. Jammer.

Cultuurtest

Screen Shot 2015-07-20 at 10.06.23Per ongeluk klikte ik op het ‘ver weg gestopte’ linkje: HEMA en ik. Veel lelijker hadden ze het niet kunnen integreren en veel verder hadden ze het niet weg kunnen stoppen, maar ze hebben een cultuurtest. Die van Companymatch / Werken bij Merken.

Ik blijf het jammer vinden dat die niet gewoon netjes in de site embed kan worden en steeds een nieuw venster opent. Vooral ook omdat je dan dus weg bent van de site en niet na de test gewoon vacatures aangeboden kan krijgen. Maar… ik ben voor dit soort testen. Het is een leuke manier om interactie met de kandidaten op te bouwen. Nu nog even een designer naar de pagina laten kijken én deze iets prominenter integreren in je site.

Vacatures zoeken

De vacatures zelf dan. Het meest essentiële onderdeel van een vacaturesite. Ik kies ervoor om niet de ingangen op de homepage te gebruiken maar op het kopje vacatures te klikken.

Screen Shot 2015-07-20 at 10.09.19

 

Hier kan ik dan op zich wel blij van worden. Links staan de facetten waarop je kan selecteren. Rechts de vacatures. Met een mooi overzicht waarbij regio en locatie volgens mij een beetje dubbelop zijn, en het gewenste opleidingsniveau en de ervaring ontbreekt.

De introductietekst bij een vacature is altijd een goed idee. Het eerste stuk van je tekst pakken als je begint met ‘over het bedrijf’ niet. Sterker nog, als je zo’n sterk merk als HEMA hebt moet je je afvragen of je dat er wel bij wil hebben staan. En als je een stukje ‘over HEMA’ in je vacature zet, dan in ieder geval onderaan!

Men is wel consequent in deze stommiteit, want eerlijk is eerlijk, elke vacature begint met een introductie over HEMA. Maar als je de HEMA niet kent, ben je dan geschikt om er te werken?

Naast een ‘bekijk vacatureknop’ zit ernaast nog een icoontje. Het blijkt, nadat ik er meerdere bekeken heb, een winkelmandje te zijn. Bij andere staat een kassa en bij sommige staan icoontjes die ik echt niet thuis kan brengen. Ontwerptechnisch niet helemaal ideaal.

Screen Shot 2015-07-20 at 10.24.24De facetten waarop geselecteerd kan worden zijn ook niet altijd even goed over nagedacht. Meerdere Amsterdams dus (er is ook nog gewoon Amsterdam met 78 vacatures), maar ook meerdere spelvarianten van Alphen aan de(n) Rijn. Dat is niet kandidaat centraal gedaan.

Het zoeken naar vacatures zou een stuk handiger moeten kunnen lijkt me.

Vacatures

Screen Shot 2015-07-20 at 10.27.17De vacatures zelf dan. Er staan vergelijkbare vacatures bij, maar ik ben nu in mijn woonplaats aan het kijken naar een weekendhulp in Vleuten. De andere vacature in Vleuten staat er niet bij. Ook de andere weekendhulpen (bijvoorbeeld in Amersfoort of Bussum, dat ver weg is, maar dichterbij dan Nijkerk of Maastricht) staan er niet bij. Vergelijkbare vacatures zijn goed, als je zorgt dat ze echt vergelijkbaar zijn. Deze set slaat nergens op.

Screen Shot 2015-07-20 at 10.27.01Onderaan de vacature staat vervolgens human resources WINKELS met een telefoonnummer. Nu vraag ik me af, waarom enkel een telefoonnummer en geen e-mail adres? En wat kan je hier mee. Weet een weekendhulp wat ‘human resources’ is? En zou deze dame familie zijn van wielrenjournalist Edwin Winkels? Of is haar naam gewoon niet bekend? Hier word ik niet warm van.

Solliciteren

Het solliciteren dan. Een formulier dat niet extreem lang is, maar wel weer om een CV vraagt. Ik moet minimaal 16 zijn volgens de vacature vanwege de kassa werkzaamheden. Vertel me, wat voor CV wil je? Hoezo een CV? Schei toch uit, je vraagt om een weekendhulp.

HEMA heeft, als een van de weinige retailers, geen beschikbaarheidsmogelijkheden in het formulier zitten. In de tekst staat steeds dat je flexibel beschikbaar moet zijn, maar waarom ze niet vragen wanneer je dat bent is mij een raadsel.

Mobiel

De site is mobiel niet goed toegankelijk. Geen mobiele site, geen responsive site. Niets is geoptimaliseerd en ik moet ook daar een CV toevoegen.

Conclusie

Deze recruitmentsite is niet echt HEMA. In de winkels wordt je meestal netjes geholpen is mijn ervaring. Het is er overzichtelijk en doorgaans goed gestructureerd. Ook liggen de meeste producten best logisch bij elkaar in de buurt. De HEMA vraagt niet teveel van je (zowel in geld als in overige informatie) en probeert zaken efficiënt af te handelen. Zo niet deze website. De structuur is vaak ver te zoeken (meerdere locaties Amsterdam, meerdere spelvarianten Alphen), de opbouw (gerelateerde vacatures) is niet logisch en men vraag overbodige informatie (CV), maar niet de nuttige informatie (beschikbaarheid).

Ook is de HEMA de laatste jaren bezig met vernieuwing. Van nieuwe diensten tot het ophalen van 3D geprinte items. Van die innovatie is niets terug te vinden op de site, hij is niet eens mobiel toegankelijk.

Deze site is niet meer dan een 5. Het is Echt Niet HEMA.

Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzetten als het gaat om corporate recruitmentsites en Jolande van de Meer van Hunkemöller. 

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings