Spotify kent iedereen wel, dat ze ook functies in Nederland hebben is misschien al iets minder bekend, maar wat vooral interessant is aan Spotify is dat het een global site is, iets dat ik meestal afraad vanwege veel lokale wensen, wetten en voorkeuren, maar mijn Amerikaanse contacten hem ‘everybody’s darling’ noemen. Een review.
Homepage
De homepage is op veel manieren mooi. Het straalt spotify uit: join the band. Alles is rondom muziek, maar ook social sharing gemaakt. Er komen wereldwijde jobs voorbij en er is meteen een call to action om banen te zoeken. Als je scrollt is het heel apart en verschijnen er als het ware nieuwe pagina’s met zaken die belangrijk zijn, zoals he manifest en zaken als beloning.
Vacature-overzicht
Wat ik leuk vind is dat boven de zoekcategorieën steeds een andere tekst komt. Klein detail, maakt het leuk. Van Hey. You got this. naar Work. Work. Work.
Ook mooi dat men de optie heeft ‘Remote EMEA’, sommige banen kan je dus remote doen, maar wil binnen Europa of Amerika, in verband met tijdzondes. Erg goed dat die erbij zitten.
Klein detail, wat je bij veel sites tegenkomt, tagging… Soms kom je zoals op dit screenshot banen tegen die ‘content’ als hoofdcategorie hebben, maar geen subcategorie. Ik heb dit bekeken en ik kan je zeggen: ik zou de vacatures niet onder content scharen, het zijn in dit geval gewoon technische vacatures. Soms moet je blijkbaar de hiring managers beperken.
Ook staan er in de selectie-opties die volgens mij niet volledig duidelijk zijn. Gimlet, Parcast en The Ringer. Ik gok dat het submerken zijn (aangezien Gimlet een podcast merk is dat ze hebben), maar ik betwijfel of je daar op zou willen zoeken. Dan heb je het over podcast production. Klein verbeterpunt: de categorieën.
De presentatie van de vacatures kan zeker nog verbeterd worden. Ik ben dol op de clean look, maar de informatie is wel heel beperkt. Locatie, type baan en that’s about it. Geen salarisindicatie, geen opleidingsniveau, geen ervaringsniveau, geen korte omschrijving van de rol, niks.
Wat dan wel weer heel erg goed is is de alert service. Op basis van je zoekopdracht klik je op alert en bam, je kan je mail adres invullen en je hebt een alert service en men geeft aan dat je je vanuit de mail automatisch kan afmelden. Zo hoort een goede alert te werken. Niks opnieuw invullen, niks nog een keer dingen verfijnen, gewoon: dit is je zoekopdracht, als er een nieuwe vacature komt die eraan voldoet, we’ll let you know. Top.
Vacatures
De vacatures zijn veel aandacht aan besteed. Links staat structureel de titel en de sub titel met de sollicitatieknop. De andere helft van het scherm staat de informatie.
Hoewel mijn gevoel zegt dat je zo wel heel veel van je scherm gebruikt voor iets als de sollicitatie-optie, moet ik zeggen dat het me wel bevalt.
De tekst is helder, met veel bullets en onderdaan een paar quick links en vergelijkbare banen. De quick links openen in hetzelfde venster, wat natuurlijk niet slim is. Je hebt mensen bij de vacature, waar je wilt dat ze converteren, maar dan stuur je ze weg en hoop je dat ze terugkomen. Dat is jammer. Ook vind ik het gek vanuit Nederlands perspectief dat je het sollicitatieproces als een aparte pagina hebt en niet ook gewoon in de vacature even visueel uitlegt.
De pagina over ‘how we hire’ biedt veel informatie, maar ook niet heel prettig gestructureerd als ik eerlijk ben. Daar is duidelijk nog winst te behalen.
Solliciteren
Het solliciteren opent wel weer een nieuwe pagina van het ATS (Lever) en alle look-en-feel is verdwenen, hoewel de zwart-witte site doordat veel op de Spotify site lekker minimalistisch is niet extreem uit de toon springt. Toch jammer dat ze daar geen api formulier van gemaakt hebben. Wel vraagt men slechts een paar verplichte velden, wat goed is. Opvallend is dat je huidige werkgever er één van is, wat ik dan weer heel gek vind.
Mobiel
Mobiel past de site zich uitstekend aan, je mag natuurlijk niets anders van Spotify verwachten. De wolkjes op de homepage gaan ineens horizontaal i.p.v. verticaal.
Wat wel opvallen dis is dat de apply now button mobiel niet meebeweegt en midden in de vacature is gezet.
Na alle specifieke informatie over de vacature, voor alle generieke informatie over Spotify, de benefits en de cultuur.
Jammer is dat dezelfde sollicitatiepagina gebruikt wordt, waardoor je dus op je mobiel een cv bij de hand moet hebben en er is geen manier om je interesse kenbaar te maken of alleen je Linkedin account te geven bijvoorbeeld.
Aanvullende content
In deze reviews kijk ik vaak weinig naar aanvullende content. Simpelweg omdat de data laat zien dat kandidaten dat ook niet doen. In zoverre, als ze kijken is dat meestal nadat ze de vacature hebben gezien die ze interessant vinden, dus als dat deel niet op orde is, doet de rest van je content er niet zo toe.
Bij Spotify toch een kleine uitzondering. Ze hebben bijvoorbeeld een uitgebreide ‘remote work’ sectie die ik erg kan waarderen.
De content op de site van Spotify is uitstekend. Veel informatie, op een heldere manier weergegeven, soms denk ik wat weinig beeld, en toch is het niet storend op de manier waarop ze het hebben vorm gegeven. De naam van de site ‘life at spotify’ wordt wel waargemaakt.
Conclusie
Ik ben onder de indruk. Natuurlijk zijn er verbeterpunten en ik denk dat de verhouding effort in de content t.o.v. de vacatures en het sollicitatieproces zoals zo vaak niet overeenkomt met het belang dat kandidaten er aan hechten. Dat gezegd hebbende vind ik dat Spotify echt een prachtige website heeft neergezet. Met veel content, veel tekst, en toch prettig navigeerbaar. Een site met veel informatie over alles dat je wilt weten, heel concreet ook (bijvoorbeeld over remote werk, de mogelijkheden, maar ook de onmogelijkheden en de zaken die niet met zekerheid te zeggen zijn).
De opbouw is goed, soms wat schoonheidsfoutjes, maar voor een global site is dit wel een van de beste die ik ooit gezien heb. En aangezien met de komst van remote work we misschien wel meer global sites gaan krijgen kan dit een voorbeeld voor velen zijn.