fbpx

VDL groep is een Nederlands technisch familiebedrijf dat relatief weinig bekendheid heeft op de arbeidsmarkt, maar oh zo’n mooie dingen doet. Het is een familiebedrijf met meer dan 10.000 medewerkers dat misschien wel de meeste bekendheid heeft gekregen toen men Nedcar van het faillissement redde en dat deed op een voor het personeel extreem nette manier. Een bedrijf dat daar liet zien het personeel heel serieus te nemen, een echt familiebedrijf in de traditionele zin van het woord. Eens kijken hoe hun digitale uitstraling is. Het begint in ieder geval goed, want werkenbijvdl.nl komt gewoon uit op de recruitmentsite: vacaturesvdl.com. Het is een aparte site, met alle vacatures van de hele groep. Ook dat is slim. Hier heeft iemand nagedacht!

Screen Shot 2015-08-24 at 11.47.00

Homepage

De homepage van VDL is rommelig. Er staat veel te veel op en dat maakt het onoverzichtelijk. Wat er op staat is op zich wel goed. De focus op het familiebedrijf, het werken en leren, de doorgroeimogelijkheden. Precies wat ik verwacht had, maar helaas op een manier weergegeven dat je er makkelijk overheen leest. Kleine letters met heel, heel veel afleiding. Op de homepage alleen tel ik 8 call to actions (linkjes), naast de vacatures. Vervolgens zijn deze call to actions niet helder, een stukje tekst met ‘lees meer’ is veel minder effectief dan een knop De start zoekopdracht knop is dan weliswaar een knop, maar die zou veel prominenter aanwezig mogen zijn.

Mijn eerste gevoel bij deze homepage: huur een goede designer in, liefst iemand met gevoel voor usability.

Informatie

De informatie over de sollicitatie-procedure is UITMUNTEND. Het is een sollicitatie-procedure en privacy statement in één en wederom laat VDL zien wat voor mooi bedrijf het is. Ze houden je CV 6 maanden in hun archief, daarna krijg je de vraag of je nog in hun CV database wilt blijven. De kandidaat heeft controle. Dank je wel VDL voor het herstel van mijn vertrouwen in recruiters!

Helaas rept men met geen woord over arbeidsvoorwaarden. Ook geen woord over de prachtige actie die ze destijds met Nedcar gedaan hebben. Het is duidelijk geen bedrijf van borstklopperij, maar je mag toch wel trots zijn op dat soort dingen?

Vacatures zoeken

Screen Shot 2015-08-24 at 13.23.59

Mijn verbazing bij het zoeken naar vacatures begint met de keuzemogelijkheden voor landen. Heeft VDL vestigingen in Afghanistan? Wacht even, ze zeggen dat ze 64 vestigingen hebben in de rest van Europa en de wereld (naast Nederland en België). Waarom staan dan alle landen in het menu? Slordig.

Screen Shot 2015-08-24 at 13.26.28Gelukkig als ik zoek krijg zonder resultaat (geen vacatures in Afghanistan dus) krijg ik wel suggesties in Nederland. Maar er zitten meer fouten in. Bij de keuze voor een locatie staat er gewoon (1). Geen idee waar (1) ligt, maar ik krijg 90 vacatures door het hele land. Slordig.

Bij functiegebied zie ik toch weer een categorie productie-overig. Ik ben zoals bekend principieel tegen het begrip ‘overig’ op recruitmentsites. Als je personeel ‘overig’ is moet je het niet aannemen. Je moet het altijd kunnen benoemen.

Vacatures

Ik zoek op commerciële vacatures, marketing en sales. De feedback die ik krijg ziet er zo uit.

Screen Shot 2015-08-24 at 13.29.19

 

Gelukkig geen overbodige informatie, want alle drie de dingen die er staat zijn logisch. Helaas mis ik wel wat in dit overzicht. Zoals een beschrijving (zou Tour Noord Nederland een afko zijn voor touringcars of heeft het met de Tourstart van juli te maken?), maar ook het gewenste opleidingsniveau en de gewenste werkervaring. Ook vind ik de (M/V) vreemd staan, dat is toch iets uit de jaren ’80/’90 van de vorige eeuw?

Screen Shot 2015-08-24 at 13.32.45

Als ik de vacature open zie ik precies (nou ja, bijna precies) de informatie die ik in het vorig scherm had willen zien om mijn keuze goed te kunnen maken. Het verkorte profiel. Dat past hier, maar hoort ook in het vorige scherm. Want het is dus best een zware accountmanager functie (5 tot 10 jaar ervaring).

Screen Shot 2015-08-24 at 13.34.20

Waar ik dan wel echt blij van wordt is het feit dat het bedrijf in de kolom naast de vacature staat. Immers werft VDL voor de hele groep en daar zitten een hoop bedrijven in. De link opent een nieuwe window, dus ook daar is over nagedacht. Persoonlijk had ik het visueel anders weergegeven. Ik had op deze site zelf al iets over het bedrijf gezegd met een ‘meer informatie’. Dan vertel je tenminste al iets over het bedrijf.

Ook staan er gerelateerde vacatures bij. Dat voelt tweeledig. Het geweldige aan VDL met één site is dat ze dus voor verschillende bedrijven werven. Dat de verschillende organisaties elkaar versterken. Dus dat is geweldig. Alleen mis ik de relatie met de functie. Ik kijk namelijk naar een commerciële functie en ik zie enkel technische functies ‘gerelateerd’ zijn. Het lijkt dat ‘locatie’ hier boven ‘functiegebied’ is gezet in relatie en dat is dan niet zo slim. Hoe belangrijk locatie ook is, veel verder dan een schilderij ophangen gaat mijn technische kennis niet en ik zal zeker geen ‘precision mechanics lead’ kunnen worden.

 

Solliciteren

Ik klik op solliciteren en hoewel het zeker geen drama is, valt het me toch iets tegen. Een formulier met veel verplichte velden, die allemaal in een CV staan. Geen CV extractie.

Screen Shot 2015-08-24 at 13.40.06

 

 

Conclusie

VDL is een heel mooi bedrijf om voor te werken volgens mij, maar durft dat nog veel te weinig te laten zien. Het doet heel verstandig dingen die ik veel andere ‘groepen’ niet zie doen, namelijk het bundelen van de kracht van alle merken in één wervingssite, die vervolgens niet verstopt is door ‘iedereen heeft zijn zegje gedaan’. Daarvoor mijn complimenten.

De uitvoering is nog wel voor verbetering vatbaar. Het eerste is het ontwerp, dat weinig uitstraalt. Ik zeg niet dat alles flitsend moet zijn, maar vergelijk het eens met werkenbijenexis.nl (die deels in dezelfde vijver vist) en je ziet het verschil dat een design kan maken voor het gevoel. Dus lieve VDL, huur een goede designer in (ik ken er nog wel één in Eindhoven ook als jullie dat willen).

Daarnaast zitten er wat foutjes in, slordigheden zoals alle landen in een pull down. Dat kan er makkelijk uit. Ook vind ik het jammer dat het sollicitatieproces dan weer net niet super kandidaat vriendelijk is. Ook komt het warme gevoel van het familiebedrijf niet in het ontwerp tot uiting. Er is veel te weinig beeldmateriaal en tekst kan dat niet goed overbrengen.

Screen Shot 2015-08-24 at 13.46.28

Nu staat onderaan de site ook Copyright 2013, dus de site is ook wel aan een remake toe lijkt me. Ik kom graag praten over het optimaliseren, want ik weet zeker dat die 90 technische vacatures die nu open staan dan met tientallen procenten te reduceren zijn.

Ik geef de site zoals hij nu is een 6,5. Een voldoende, maar met nog veel ruimte voor verbetering.

 

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings