Via een Facebook advertentie kwam ik bij de carrieresite van Valid terecht. Een middelgrote ICT dienstverlener die ik, meer dan 10 jaar geleden toen ik nog in loondienst bij een beloningsonderzoeker werkte, nog ooit klant mocht noemen. Eens kijken hoe het ze in al die jaren is vergaan en hoe hun werken bij site eruit ziet.
Homepage
Het eerste dat me opvalt is dat de sitenaam carrierebijvalid is en niet werkenbijvalid. Onderzoek bij SIDB laat zien dat een RPO de domeinnaam werkenbijvalid heeft geregistreerd. Domeinkapen? Of ligt daar iets anders aan ten grondslag. Ik zou er als Valid hoe dan ook niet blij mee zijn. Maar goed.
De homepage zelf is super overzichtelijk. Ik mis een beetje het gevoel, er is geen foto op te vinden. Maar aan de andere kant past het wel bij het bedrijf dat ik 10 jaar geleden leerde kennen. No nonsense. Gewoon heel erg to-the-point. Het is ook wel heel efficient. Trefwoorden, zoeken, daaronder de vacatures. Dat is waarvoor je op een vacaturesite komt.
In het menu erboven staan dan nog dingen als medewerkers aan het woord en zo.
Informatie
De basisinformatie die elke reruitmentsite moet hebben, arbeidsvoorwaarden en sollicitatie-procedure, is ook aanwezig. Beide staan letterlijk als kopje in het menu. In de procedure wordt aangegeven dat je binnen 5 werkdagen een reactie mag verwachten. Keurig. Bij de arbeidsvoorwaarden staat heel mooi dat deze uniek zijn, dat je jaarlijks zelf je verhouding vast-variabel mag vaststellen. Mooi.
Ook is er een kopje medewerkers aan het woord. Heel eenvoudig in dezelfde stijl als de vacatures doorgevoerd. Een foto, wat tekst. Beetje spelen met tekstkleur en grootte (quotes) in het verhaal zelf. Heel eenvoudig, maar het is er wel.
Vacatures zoeken
Met 17 vacatures kan je zeggen dat het overzichtelijk is. Toch is het net teveel om allemaal door te lopen. Ze zijn per vakgebied te bekijken. Dit is bijvoorbeeld het resultaat bij ‘development’. Echter is deze presentatie wel heel beperkt. De locatie van alle drie zijn de drie locaties die Valid heeft. Blijkbaar zoeken ze altijd overal deze mensen. Maar wat de functie inhoud? Ik heb geen idee. Wat is het verschil tussen een Sharepoint Consultant en een Sharepoint Developer bij Valid? Die termen worden bij zoveel bedrijven door elkaar gebruikt dat ik de functie-beschrijving hier mis. Ook mis ik dingen als junior en senior en gewenst opleidingsniveau bijvoorbeeld.
Vacatures
De vacatures zelf dan. Ik kijk naar de project manager, die overigens alleen in Eindhoven en Utrecht gezocht wordt. Bovenin zit de sollicitatieknop continu in beeld. Dat is slim, hoewel ik hem wel even moest zoeken. Ik had de knop veel duidelijker gemaakt. Sterker afgezet tegen de achtergrond.
Er naast is het enige visuele ‘item’ op de site. Hier staan in een slider de referenties. Dat begrijp ik niet. Ik ben groot voorstander van collega’s met wie je je kan identificeren naast een vacature. Maar niet klikbaar. Dit is het conversie moment. Daar wil je niet dat mensen weet wegklikken. En ook niet in een slider. Dat trekt ‘eyeballs’. Daar kijk je naar, het beweegt namelijk. Je wilt dat mensen hier naar de solliciteerknop kijken!
Ook is er 1 iemand die deze functie vervult in de slider, maar 3 anderen hebben hele andere functies. Ik zou dus eerder gekozen hebben voor ‘de passende referentie’ erbij.
De vacature zelf is verder kort en bondig. Dat kan ik waarderen, zeker als ik kijk naar de doelgroep, de snelle IT’er. Wat ik mis is het drempel verlagende stukje van ‘als je nog meer wilt weten, neem dan contact op met’.
Solliciteren
Op het solliciteren is helaas nog wel wat aan te merken. Het formulier lijkt kort en bondig, maar er zitten toch echt een paar puntjes van aandacht in. Gebruik mijn Linkedin profiel haalt enkel mijn naam op. Waarom? Waarom niet gewoon de apply with Linkedin functionaliteit waarmee ik in één keer alles geef? Ik moet daarna toch nog een CV uploaden. Een movatiebrief erbij als doc of PDF… Wat als ik nu gewoon een paar regels wil tikken?
Verder is het gewoon heel simpel en effectief. Dat is mooi.
Conclusie
Valid ICT is geen hoogvlieger qua recruitmentsite, maar zeker wel een hele effectieve website. Iets visueel aantrekkelijker zou mogen. Iets meer aankleding van de site, iets meer gevoel. Iets meer rondom de vacatures aan ‘branding’ doen. Vertellen wie je bent en wat je uniek maakt. Maar dan met een enkele quote of zo.
Het is in ieder geval een site die geen bakken met geld gekost heeft en volgens mij heel goed zal werken in deze doelgroep. Een voorbeeld van effectiviteit. Ik geef hem een dikke 7.
Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzetten als het gaat om corporate recruitmentsites.