fbpx

Na ABN AMRO en ING vandaag de derde grote bank in de reeks, de Rabobank. Op het eerste gezicht zie je meteen een extreem groot onderscheid tussen de eerste twee sites en de Rabobank: de homepage is duidelijk niet gericht op branding. Vacatures voor en vacatures na. Nu ben ik voor conversie, maar Rabobank, een designer zou hier niet hebben misstaan toch?

Screen Shot 2015-07-14 at 16.03.14

 

De site vinden

Screen Shot 2015-07-14 at 16.02.22Net als bij ING begon de zoektocht echter bij het vinden van de site. Op de URL www.werkenbijrabobank.nl of www.werkenbijderabobank.nl kreeg ik de volgende foutmelding. Hij is dus wel vastgelegd (dat laat de SIDN site ook zien), door de Rabobank, maar niemand heeft er over nagedacht deze door te verwijzen. Slordig. Heel slordig.

Ook de Rabobank gebruikt, net als ING, het .jobs domein. De tijd zal leren of dit gemeengoed gaat worden. Op Rabobank.nl is de ‘vacature’ site nog net iets makkelijker te vinden dan op de ING site, maar hij staat nog steeds ver weg in het onderste menu. Ook bij de Rabobank heeft personeel dus niet de prioriteit die het zou moeten hebben.

Homepage

Screen Shot 2015-07-14 at 16.10.36De homepage kan enkel omschreven worden als spuuglelijk. Ik ben een groot voorstander van vacatures centraal stellen en conversie gedreven sites, maar die mogen best iets van gevoel uitstralen. Dit is een door IT’ers gemaakt zooitje waar geen ontwerper aan te pas is gekomen. Ook is er niet goed nagedacht over de communicatie naar de kandidaten. Kijk eens hoe de vacatures worden weergegeven. Het begint met een datum, maar is dit de open of sluitingsdatum. Daarna de stad, het land (wat is daar nuttig aan) en de regio (goh, Den Haag ligt in Den Haag en omgeving). En een zwart ballonetje. Dat zwarte ballontje (wie had die zien aankomen?) opent… de kaart.

Screen Shot 2015-07-14 at 16.14.01Kijk, en dat is dan op zich wel weer leuk. Een landelijke organisatie waar je ook gewoon op de kaart kan zoeken. Het nut van het ballonetje achter de vacature ontgaat me (want je komt niet in de regio terecht waar die vacature is). Maar het zoeken op basis van een kaart is wel leuk. En daar is dus wél een designer aan te pas gekomen. De kaart past zich uiteraard keurig aan als je in- of uitzoomt. Niet moeilijk te maken, niet baanbrekend, maar wel leuk gedaan.

Informatie

Zoals altijd ga ik op zoek naar de basisinformatie die elke recruitmentsite zou moeten hebben. Iets over de arbeidsvoorwaarden en de sollicitatie-procedure.

De Rabobank heeft een bijzonder uitgebreide sectie over de arbeidsvoorwaarden. Dat zou een voorbeeld kunnen zijn voor velen. Ze hebben de CAO downloadbaar voor wie er behoefte aan heeft, maar ook aparte secties over de arbeidsduur, de beloning, speciale verlofmogelijkheden, ontwikkeling en bijzondere vergoedingen. Visueel niet aantrekkelijk, maar tekstueel erg uitgebreid.

Onder het kopje solliciteren staat ook het nodige over de sollicitatie-procedure. Helaas vervalt men wel in vaagheden. Geen termijnen waarop je een reactie krijgt, geen beloftes, dat is weer jammer.

Vacatures

Screen Shot 2015-07-14 at 16.20.56De vacatures worden dus al op de homepage, heel lelijk, gepresenteerd. Als je doorklinkt naar een vacature zie je een aantal opvallende dingen. ING heeft duidelijk naar de Rabo gekeken (of andersom) bij de presentatie met een grote titel. ING heeft dit mooi afgewerkt, Rabo niet. Daaronder staat de samenvatting, met non-informatie als ‘land’ en ‘groepsonderdeel’, maar zonder waardevolle informatie als gewenste jaren ervaring, opleidingsniveau en uren per week.

Rechts er naast staan gerelateerde vacatures, waar ik de relatie vaak niet van kan inzien. Bij een marketingstage in Utrecht staan o.a. een applicatiebeheerder, een relatiemanager in Californië en VP enterprice architecture in St. Louis. Daar weer naast in een soort van ander scherm staan de eerder bekeken vacatures, niet netjes in dezelfde look-en-feel, maar het hangt er letterlijk een beetje bij. Ook kan je blijven zoeken en, als je via een zoekopdracht bij de vacature bent gekomen, terug naar de zoekopdracht. Daar is gelukkig wel over nagedacht.

Screen Shot 2015-07-14 at 16.21.06Bovenin staat een mooie solliciteerknop, onderin een linkje. Soms staat er de vraag boven: word jij de Rabobank?

 

Solliciteren

Als ik op die solliciteerlink klik krijg ik dit…

Screen Shot 2015-07-14 at 17.20.59

 

Net zo dramatisch als bij de ING dus. Inloggen. Ik dacht dat ik ging solliciteren. Solliciteren doe je door middel van je CV of LinkedIN profiel te uploaden. Dat op de achtergrond misschien een account moet worden aangemaakt is een tweede, maar daar ga je de kandidaat niet mee lastig vallen.

Mobiel

Helaas, over mobiele toegankelijkheid heeft de Rabobank niet nagedacht. De site komt gewoon net zo klein op je scherm en het is pinchen en zoomen als je iets wilt.

Conclusie

Zonder enige twijfel de minste van de drie grote banken. Visueel onaantrekkelijk, mobiel niet toegankelijk met een dramatisch sollicitatieproces. Een dikke onvoldoende, een 4 en als ik lief ben een 4,5 (op een schaal van 10).

Mijn advies aan de Rabobank zou zijn om helemaal opnieuw te beginnen. Ga uit van de kandidaat en bouw een site vanuit zijn gezichtsveld. Het hoeft niet vol met opsmuk en tierelantijntjes, maar een beetje een mooi design zou geen kwaad kunnen. Zowel op grafisch, maar ook op usability is heel veel te winnen. Zorg dat het meteen responsive is en dat je site dus goed mobiel toegankelijk is. En zorg dat je proces gewoon eenvoudig is, niet door de techniek gedreven.

Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzetten als het gaat om corporate recruitmentsites. 

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings