fbpx

Na vorige week de recruitmentsites van de banken bezocht te hebben, kijken we nu naar een hele andere sector: de retail. Een veel groter verschil in sectoren kan er denk ik niet zijn. De banken staan bekend om ‘grote budgetten’, detailhandelaren letten op de kleintjes. Maar belangrijker is de doelgroep. De banken zoeken primair hoog opgeleid personeel, daar waar de retail vaak een hoog volume heeft in mensen die gezocht worden. We beginnen vandaag met de Action.

Screen Shot 2015-07-17 at 21.58.22

 

Homepage

Het is heel makkelijk om de werken bij pagina van de Action te vinden. werkebijaction.nl komt meteen goed uit, de site heet officieel ‘action.jobs’ en ook op de homepage van de gewone action site staat prominent bovenin werken bij action. Daar heeft iemand zijn boerenverstand gebruikt, iets dat we bij zowel de ING als bij de Rabobank mis zagen gaan.

De homepage zelf is overzichtelijk met een hele duidelijke focus op vacaturs. Werken in de winkel, werken in het distributiecentrum, werken op het hoofdkantoor en werken in de regio. Wat ‘de regio’ is weet ik dan weer niet, ik zou denken dat dat hetzelfde is als de winkels, maar het blijkt om regionale managers en zo te gaan. Ik zou een andere term gebruiken, want de winkels staan ook in de regio’s toch?

Opvallend is meteen dat men voor de winkels een ander zoekproces hebben dan voor de andere drie. Bij de winkels heb je pull down menu’s en zoekregio’s. Bij de rest heb je meteen vacatures.

Informatie

Van de basisinformatie die ik op een recruitmentsite verwacht is helaas niets te vinden bij Action. Geen informatie over arbeidsvoorwaarden, niets over de sollicitatieprocedure. Dat is jammer. Zeker in de retail, waar alles is vastgelegd, kan je elke winkelmedewerker exact vertellen wat hij of zij gaat verdienen. Waarom kan dat niet digitaal?

En ook het proces, dat ongetwijfeld anders is voor een hoofdkantoorfunctie dan voor een winkelfunctie, kan je uitleggen lijkt me.

Vacatures zoeken

Screen Shot 2015-07-17 at 22.10.34Retail gaat primair om wat er in de winkel gebeurt, dus laat ik eens een vulploeg medewerker functie of zo zoeken. In de winkel. Wat zie ik tot mijn grote verbazing als ik in de winkel ga zoeken? Functies als ‘hoofdkantoor’ (is dat een functie?) en Rayonleider (dat leek me nu net regio toch? Of is een rayon weer iets anders dan een regio)?

Ik ging dus op zoek naar de functie van vulploegmedewerker. Ik de buurt van Utrecht met een straal van 10 kilometer. Helaas, geen resultaat. Iets verder dan? Ook niets. Uiteindelijk blijkt Action geen vulploegmedewerkers, -leiders of zelfs weekendhulpen te zoeken in een straal van 100 kilometer rondom mijn woonplaats bij Utrecht. Dat is…. vreemd.

Screen Shot 2015-07-17 at 22.13.03

Screen Shot 2015-07-17 at 22.15.11Zeker als ik zoek op de kaart. Elke blauwe A heeft vacatures. De oranje (die zit er 1 in dit plaatje als je goed kijkt) zoekt nu even geen mensen.

Daar werkt een systeem dus niet goed, namelijk het zoeken naar vacatures, het meest essentiële systeem op je recruitmentsite. Dat zou toch iemand moeten opvallend zou je denken.

Het zoeken op de kaart, dat gaat dus wel heel goed. En is mooi gedaan. Per winkel staat aangegeven welke vacatures open staan. Gewoon goed gedaan.

Vacatures

De vacature zelf is een lang verhaal. Zelfs voor een vulploegmedewerker. Volgens mij kan dat eenvoudiger, namelijk: je vult de schappen aan vanuit rolcontainers. Tenminste, dat was het toen ik 16 was….

Ook heel opvallend is deze sectie in de vacature.

Screen Shot 2015-07-17 at 22.17.56

  1. Customer Support? Voor een vacature? Niet HR of recruitment?
  2. Niet mogelijk met smartphone of tablet? Waarom niet? Het is een vacature voor een vulploeg medewerker. Wat voor informatie heb je nodig dan? Geen CV hoop ik.

Solliciteren

Ik zal mijn vorige vraag meteen beantwoorden. Jawel. Naast een heleboel informatie moet je ook een CV meegeven. Waarom in hemelsnaam? Wat heb je als vulploegmedewerker aan een CV? Ik snap vragen als ‘hoeveel uur per week wil je werken’ en ‘welke dagen wil je werken’ en hoeveel dagen per week wil je werken’ (hoewel die laatste twee volgens mij best wel hetzelfde weergeven uiteindelijk). Maar een CV?

Het vreemde is dat ook de full-time functie voor bijvoorbeeld de Duitssprekende HR administrateur op het hoofdkantoor deze (verplichte) vragen heeft. Hoeveel dagen wil je werken en welke dagen. Volgens mij zijn dat met een functie van 38 uur per week een beetje overbodige vragen.

Mobiel

De site is niet responsive, maar er is wel een aparte mobiele website gebouwd. Opvallend is dat als ik de site geen toegang geef tot mijn locatie, hij ook niet mij de mogelijkheid geeft om een eigen locatie in te voeren. Dus als ik in de trein zit kan ik bij de Action alleen zoeken op de locatie waar ik ben, niet waar ik heen ga. Daar heeft iemand zitten slapen.

Solliciteren kan dus niet mobiel, maar daar is aan gedacht, je kan de vacature dus alleen doorsturen, naar jezelf bijvoorbeeld. Een goede ‘second best’ optie.

Conclusie

Volgens mij is de site aan vervanging toe. Niet dat hij heel slecht is, maar als je 927 vacatures open hebt staan, moet je zorgen dat je zoekfunctionaliteit goed werkt. Moet je zorgen dat je kernvacatures (namelijk die in de winkel) zo makkelijk mogelijk te vervullen zijn. En voor vulploegmedewerkers, weekendhulpen en vakantiekrachten heb je geen CV nodig! Die moet je dus zo makkelijk en snel mogelijk laten solliciteren.

Mijn advies aan Action zou zijn om eens goed na te denken wat van belang is voor welke functies. Een gespleten proces inrichten, waarbij functies die geen CV vereisen dat ook niet vragen. En waarbij functies die full-time zijn geen vragen krijgen ‘welke dagen ze willen werken’.

Mobiel solliciteren hoeft dan geen probleem meer te zijn, zeker niet voor het gros van je functies. Vervolgens kan je ook helderder worden in je communicatie. Wat ga je verdienen? Niet ‘volgens de CAO’, je weet heel goed wat een vulploegmedewerker krijgt, of een vakantiekracht.

Volgens mij is Action een geweldig merk en ik zou dolgraag daar een ditto recruitmentsite voor ontwikkelen. Ik weet zeker dat dit de kosten in no time voor ze terugverdiend. Tijd voor actie.

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings