fbpx

Na twee High Tech Philips spin offs bekeken te hebben in de vorm van ASML en NXP is het vandaag tijd voor het moederschip: Philips zelf. Het begin is in ieder geval al een stuk beter: werkenbijphilips.nl komt keurig uit op de wervingssite en de site is ook echt gericht op werving. Want zoals het hoort kan je ook meteen op zoek naar vacatures!

Screen Shot 2015-08-14 at 10.53.09

Homepage

De homepage begint met een gigantische slider (mag wat kleiner, dit neemt wel veel ruimte in) en dan… jawel, zoals het hoort. zoek naar vacatures. Met een geavanceerd zoeksysteem erbij. Daaronder nog een job alert aanmaken (wederom, ik kan kleine verbeter dingen nu voorstellen, maar laat ik niet op elke slak zou leggen) en dan nog wat informatie.

In andere woorden: helder, overzichtelijk, clean, maar niet klinisch. Het enige wat ik dan dus echt niet kan begrijpen is hoe dit dan op de homepage komt.

Screen Shot 2015-08-14 at 10.56.05

 

Openstaande vacatures: best. Maar hoe kan het dat als iemand dan voorstelt om daar een hele reeks non-informatie in te zetten zoals ‘System Quality and I&V en dan een nummer’, wat echt niemand buiten Philips iets zal zeggen, dat die persoon niet direct de kamer uitgestuurd wordt en nooit meer terug mag komen? Ik snap dat niet. Waarom staat daar niet gewoon de functie titel, een omschrijving van de werkzaamheden, wat denk je van de jaren gewenste ervaring en het gewenste opleidingsniveau? ON-BE-GRIJPELIJK.

Informatie

De basisinformatie voor elke wervingssite zijn natuurlijk arbeidsvoorwaarden en de sollicitatie-procedure. Er is een kopje arbeidsvoorwaarden, helaas redelijk inhoudsloos. Alles is mooi, goed en leuk. Niets wordt echt concreet. Jammer.

Over de sollicitatie-procedure kan ik niets vinden. Helaas. Er staat ook ‘doe de test’. Een vraag of je bij Philips past leidt je helaas weer van de site af naar Companymatch. Ik blijf het idee goed vinden, een cultuurtest. Ik blijf de uitwerking matig vinden, want je wilt juist dat deze mensen op de site blijven en dat ze na zo’n test meteen geschikte vacatures getoond kunnen worden. Jammer blijft dat.

Vacatures

Screen Shot 2015-08-14 at 11.02.59

Op zoek naar de vacatures wil ik die prachtige centrale zoekbalk gebruiken. Tot mijn grote verbazing kan ik niet gewoon iets intikken in de zoekbox ‘kies werkterrein’. Ik moet er één selecteren.  En die selectie is… op zijn zachtst gezegd… niet heel slim ingericht. Stel ik wil iets met customer service (klantenservice). Dan moet ik kiezen uit vijf werkvelden binnen dat terrein. Waarvan één gewoon customer service heet. En wat de denken van engineering, denkt Philips dat een ingenieur weet wat BIJ PHILIPS het verschil is tussen software en systems? Of tussen Hardware en Manufactoring? Heathcare IT is blijbaar iets anders dan Information Technology of Engineering Software. En dan heb ik het nog niet over de marketing functies. Er is zelfs een vakgebied philips en natuurlijk het eeuwig interessante overig. Daar voelt natuurlijk niemand zich in thuis, je bent overig personeel. En alles ineens in het Engels, op de Nederlandse website.

Dat wat zo mooi begon, krijgt geen fijn vervolg.

Als ik op geavanceerd zoeken klik kom ik op Philips.Taleo.net en zoals te verwachten is, is de hele look-en-feel weer weg. Alles dat zo mooi en warm was aan de Philips site, waardoor ik een menselijk gevoel bij het bedrijf kreeg en enthousiast was om er te gaan werken, is plots verdwenen. Ik kom in een kille, klinisch, door IT’ers die al jaren niet meer uit hun hokje zijn geweest gemaakte omgeving.

Screen Shot 2015-08-14 at 11.07.23

Hierbij moet ik wel een heel marginaal compliment maken. Of eigenlijk is het niet meer dan normaal, maar het lukt Philips gelukkig wel wat ASML en NXP niet lukte. Ze hebben gezien dat ik uit Nederland kom, dus als ik naar de vacatures ga krijg ik meteen de Nederlandse vacatures te zien. Niet meer dan normaal, maar dat is blijkbaar voor high tech bedrijven al bijzonder.

Helaas houdt de kommer en kwel hier niet op. Ik zoek op marketing product manager in Nederland en ik krijg….

Screen Shot 2015-08-14 at 11.12.25Onderaan staat dat er geen vacatures zijn. Ik krijg ook geen suggestie voor een e-mail alert of niets. Maar het slechte hieraan is natuurlijk dat ik zes keer moest kijken waarom ik geen vacatures kreeg, omdat ze alle verfijnopties BOVEN de vacatures zetten.

Screen Shot 2015-08-14 at 11.14.30Een tweede zoektocht naar sales functies geeft wel resultaat, maar als ik zo vrij mag zijn zijn een app system engineer, een plant specialist en een BPE risk management geen sales functie.

Screen Shot 2015-08-14 at 11.17.26

Maar het wordt nog erger? Nog erger Bas, ja nog erger. Want als ik dan gewoon de back knop gebruik omdat ik een functie niet boeiend vind en de volgende wil bekijken krijg ik ‘er zijn 8 functies die voldoen aan je zoekopdracht’, met 0 vacatures die getoond worden. Technisch is het dus ook nog eens niet goed werkend.

Solliciteren

En als ik dan tot slot wil solliciteren, nadat ik alle drama’s van het zoeken, beoordelen en vinden van een vacature heb doorstaan… moet ik eerst een account aanmaken. Of met mijn Yahoo account inloggen.
Screen Shot 2015-08-14 at 11.19.48

Conclusie

Ook Philips is geen voorbeeld voor High Tech bedrijven als het gaat om recruitment. Het begint goed, maar eindigt dramatisch. Het begint best warm en het is duidelijk dat er bij Philips een paar mensen zitten die serieus iets willen bereiken met de site. Het is echter ook duidelijk dat de IT hier de processen bepaald en niet ondersteund. Dat de (verkeerde) keuze die ooit voor Taleo is gemaakt er nu voor zorgt dat Philips de meer dan 1.300 functies die ze open hebben staan, waarvan 160 een Nederlandse vacatures hebben, niet makkelijk zal vervullen.

De site is duidelijk beter dan die van ASML en NXP, die een slechte site en een slecht proces hebben. Philips heeft tenminste nog een redelijke site die best een aardig gevoel uitstraalt. Helaas zijn de vacatures niet fijn doorzoekbaar en is het solliciteren een proces waar geen hoogopgeleide, en zeker geen gewilde hoogopgeleide ingenieur, aan wil voldoen.

Ook Philips is dus geen lichtend voorbeeld voor de High Tech Sector. De site krijgt van mij een 4,5.

 

Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites en Bol.com als winnaar van de beste ervaring 2014.

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings