fbpx

Eén van de organisaties die het meest klaagt over het niet kunnen vinden van geschikt personeel is ASML. Je kan bijna geen krant openslaan of het gebrek aan techneuten wordt weer eens aangehaald. We leiden er te weinig op, te weinig mensen kiezen voor de studie, noem het maar op. En altijd staat ASML, met enkele anderen, vooraan om deze mantra te verkondigen. Tijd dus om eens te bekijken wat ze zelf doen om die techneuten die er wel zijn aan te trekken. Tijd voor een blik op hun recruitmentsite. Het hart van je werving als je techneuten zoekt.

Screen Shot 2015-08-12 at 20.52.59

Homepage

Het begint slecht. De werkenbijasml.nl URL komt nergens uit. Hij is wel keurig geregistreerd, maar niemand is slim genoeg geweest die door te linken. Op de homepage van ASML zelf zie ik een kopje careers. Dan opent een heel groot scherm, dat een halve scherm breed is met mega veel informatie die niemand wil zien. Bovenin een soort dubbel submenu. Het is allemaal niet heel veel soeps.

Ook heel bizar. ASML weet dat ik uit Nederland kom (dat weten ze onder ik een Nederlands IP adres heb). Ook heb ik de ASML.nl domeinnaam ingetikt. Toch verdomme ze het me om me te helpen met Nederlandse vacatures. Het is Global, Japan, Korea of Taiwan. Bizar als je bedenkt dat de meeste vacatures in VELDHOVEN, NEDERLAND open staan.

Ik klik op working at ASML en krijg het volgende scherm.

Screen Shot 2015-08-12 at 21.01.52

 

Zie ik het echt goed? Nederlands belangrijkste High Tech bedrijf heeft PDF’s op de site? Niet goed in Google indexeerbare bestanden? Dat is toch echt iets dat ik zou verwachten bij een 1.500 euro huis-tuin-en-keuken website van een MKB’er die recent hoorde dat het internet echt iets was met toekomst.

Het begin is dus slecht, gewoon heel erg slecht. Bakken met informatie, maar geen hulp of sturing. Bakken met links, maar geen duidelijkheid. En heel vervelend, geen Nederlands bij een Nederlands bedrijf.

Taal & Google

Deze hele site van ASML is in het Engels. Dat is dom.

Ik heb deze discussie al wel eens met mensen van ASML gehad en hun stelling is dat je goed Engels moet kunnen om er te kunnen werken. Dat begrijp ik. Op de vraag of als een Nederlandse recruiter een Nederlandse sollicitant spreekt dit ook in het Engels gebeurt werd toen ontkennend geantwoord. In andere woorden: het is onzin. Want je weet niet of iemand goed Engels kan of dat er door iemand anders goed vertaalt is. Wat je wel weet is dat alle Nederlandse ingenieurs in Google zoeken in het Nederlands. Dus dat je al dat verkeer mis loopt. Nu lijkt ASML zich geen enkele zorgen te maken om verkeer uit Google, want een vacature URL opbouw als http://www.asml.com/asml/show.do?lang=en&ctx=44885&rid=47647&dfp_posting=91154 helpt niet mee met je positie in Google.

Natuurlijk moet een internationaal bedrijf als ASML ook een Engelse site hebben. De keuze voor enkel Engelstalig geeft aan dat men blijkbaar geen interesse heeft in de miljoenen zoekopdrachten van technisch geschoolde mensen in Nederland.

Informatie

Op zoek dan naar de basisinformatie die elke site moet hebben. Arbeidsvoorwaarden en de procedure. De voorwaarden heb ik snel gevonden en zijn zeer uitgebreid. Hoewel ik ze niet op deze manier zou weergeven. Ik zou er nooit voor kiezen de verschillende voorwaarden voor verschillende landen zo onder elkaar te zetten. Altijd in aparte secties.

Bijzonder vond ik vooral deze voorwaarde. Het referral programma is een employee benefit bij ASML, maar wel een hele leuke. Gezien de drive van veel techneuten de wereld met technologie mooier te maken moet ik zeggen: hier heeft iemand heel goed nagedacht.

The ASML Referral Program: every time an employee submits a potential candidate’s CV, ASML will donate € 10 to One Laptop per Child. If the candidate is hired, the referring employee receives a referral bonus of € 1,000 gross and ASML will donate a laptop to One Laptop per Child charity which educates some of the world’s poorest children.

Screen Shot 2015-08-12 at 21.10.40Opvallend is wel dat in zowel Amerika als Azië wel staat dat er een referral programma is, maar niet deze uitgebreide beschrijving. Zou het daar anders zijn?

Ook het selectieproces is beschreven en zelfs visueel gemaakt (hoewel ik het geen goede visual kan noemen). Het meest opvallende aan de selectieprocedure: men noemt geen termijn waarop je een reactie kan verwachten. Dat is niet ongebruikelijk, maar in de FAQ staat ineens wel dat ze je binnen 14 dagen een reactie geven. Blijkbaar heeft men de informatie wel, is men bereid deze te delen, maar niet op de plek waar je die zou verwachten. Daar heeft iemand zitten slapen.

Vacatures zoeken

Door naar het hart van elke vacaturesite, de reden dat men er komt: de vacatures.

Screen Shot 2015-08-12 at 21.13.16

Buiten het feit dat je dus specifiek op vacatures moet klikken, is het niet heel aantrekkelijk weergegeven. De niet al te sterke weergave van het proces erbij, een pakket informatie eronder.

De facetten waarop je kan selecteren beginnen met regio en locatie. Dat lijkt me dubbelop, die zou je trapsgewijs kunnen doen. Dan achtergrond, die begint met ‘overig’. Dat voelt altijd goed, overig. Dan voel je je gewaardeerd. Het woord overig mag nooit op een recruitmentsite staan. Daaronder staan er dan nog meer, maar die zie je niet eens.

De informatie per functie is ook zeer summier. Locatie, activiteit, opleiding en ervaring. Op zich zit daar wel veel in, maar de functie zelf, een korte beschrijving wat een ‘customer supply chain team leader’ doet, of een ‘MPS-CS engineer’ zou nuttig zijn. Ook is China best groot… Ik noem dat geen locatie.

Tot slot natuurlijk het niet heel slimme stuk dat ze weten dat ik uit Nederland kom, en beginnen met een vacature in China. Zeker als je ziet dat de meeste vacatures in Veldhoven open staan. De locatie, met afstand, met de meeste vacatures!

Screen Shot 2015-08-12 at 21.40.40Tot slot het technische aspect dat als ik kies voor Europa en Veldhoven, ondanks het kruisje voor Veldhoven, ik met geen mogelijkheid deze filter weer kan uitzetten. Hooguit kan ik alle filters uitzetten, maar een verkeerde keuze mag ik niet herstellen.

Het volgende technische mankement, of is het een menselijke fout of zelfs een (slechte) keuze, komt naar voren bij de vacatures.

Screen Shot 2015-08-12 at 21.42.36Bij een Nederlandse vacature staat er namelijk wél een kort profiel. Of het goed is laat ik in het midden, want het zegt dus helemaal niets over de functie in dit geval (dit was de bovenste vacature in de rij). Maar hier staat dus weer niets over de opleidingswensen of de ervaringsjaren. Wel een naam en een mail adres.

Als jullie het nog begrijpen, begrijp ik het vast ook. Eén site, één wereldwijde recruitmentstrategie zo roept men, maar wel gewoon per land andere invullingen, andere regels, andere processen. Je zou er dan natuurlijk ook voor kunnen kiezen gewoon gescheiden recruitmentstrategiën te volgen. Gewoon eerlijk tegen jezelf zijn en erkennen dat werven in Nederland en werven in China twee volledig andere zaken zijn.

Vacature & solliciteren

Als ik op ‘apply for this job’ klik kom ik meteen in een sollicitatiescherm. Dat is apart, ik dacht dat men zo selectief was, maar blijkbaar hoef je van ASML niet de vacature gelezen te hebben. De vacature zelf is saai. Geen branding er omheen, helemaal niets. Nu is de site van ASML toch dermate slecht vindbaar en in het Engels dat er niet veel kandidaten direct op vacatures zullen komen, maar iets vertelt me dat hun analytics nog steeds duizenden mensen zullen tonen die direct op een vacature komen zonder de rest van de site gezien te hebben.

Screen Shot 2015-08-12 at 21.53.12

In de educatie wensen zie ik dan weer iets bijzonders. Dit zeer internationale bedrijf, dat alles in het Engels doet, gebruikt wel termen als MBO en HBO, die toch echt alleen in het Nederlands voorkomen.

Ook is het echt even zoeken naar de solliciteer knop. Dat is een klein Oranje vinkje met ‘apply for this job’. Ik kom in een lelijk scherm met kleine letters zonder opmaak waar ik iets moet accepteren, een privacy statement.

Screen Shot 2015-08-12 at 21.56.21

De tekst van het statement: HULDE. Ik kan niet anders zeggen. HULDE. Ze zijn open, eerlijk en hebben de kandidaat privacy hoog in het vaandel. Ze geven de informatie NIET door aan derden en houden je sollicitatie maximaal 1 jaar in database. Dat is gewoon keurig. HULDE.

Helaas valt daarna alles in duigen. Ik kom op het sollicitatieformulier pagina 1 van de 5….

Screen Shot 2015-08-12 at 21.58.18

 

Voor een technologiebedrijf kan ik dit enkel omschrijven als dramatisch. Geen textextractie, geen ‘upload je CV en vul aan wat we nog meer nodig hebben’, geen enkele technologische ondersteuning bij je sollicitatie. Een formulier dat uit meerdere pagina’s bestaat. Iets dat misschien 10 jaar geleden acceptabel was, maar nu toch niet meer?

Mobiel

De site is niet responsive en de mobiele site heeft niets over carrièremogelijkheden.

Conclusie

Ik begrijp volledig waarom ASML zoveel moeite heeft met gekwalificeerd personeel vinden. We hebben het hier over misschien wel de meest gewilde techneuten ter wereld en die mogen solliciteren via deze technologie-arme, niet kandidaat vriendelijke website.

De site krijgt van mij een rapportcijfer 4 en wel om de volgende redenen:

  • Enkel Engelstalig, waardoor geschikte kandidaten je vacatures niet gaan vinden;
  • Zelfs de meest basale SEO dingen (zoals een Google vriendelijke URL) zijn er niet in verwerkt;
  • De site is niet mobiel toegankelijk, niet responsive en de mobiele werkzoeker (dit zijn techneuten en mensen die heel druk zijn met hun baan, dus waar anders dan op hun mobiel zouden ze zoeken) heeft pech;
  • De site helpt totaal niet met het zoeken naar vacatures. Hij herkent niet dat ik in Nederland zit bijvoorbeeld;
  • Er is geen structuur, geen drang om kandidaten naar de vacatures te brengen;
  • Het sollicitatieproces bevat 5 pagina’s en geen technologie (zoals b.v. textextractie uit een CV) om de kandidaat te helpen.

Logisch dus dat ASML geen kandidaten kan vinden. We praten hier over techneuten die met de meest geavanceerde technologie ter wereld bezig (willen) zijn en die krijgen een site en digitale sollicitatie-procedure voor zich die alles behalve geavanceerd is.

Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites en Bol.com als winnaar van de beste ervaring 2014.

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings