Digitaal-Werven 2020, the digital edition, zit erop. Bijna twee weken lang gingen elke ochtend 2 video’s live en was er in de middag een Q&A sessie met de sprekers. Het was de eerste, maar vast niet de laatste, keer dat Digitaal-Werven een digitale editie heeft gedaan en daarmee zijn er veel lessen te trekken.
De data
Laten we beginnen met de data. Die meten daadwerkelijk gedrag en dat zegt mij het meest.
Aanmeldingen: 779
Totaal aantal video views (op 12-11-20): 1.728
Best bekeken video: Daphne van der Sprong van NS
Views best bekeken video (op 12-11-20): 312
Het gemiddeld aantal views heb ik uitgesplitst naar verschillende categorieën.
De gemiddelde kijktijd is 47,8% van de video.
Bij de meeste video’s haakt de overgrote meerderheid in de eerste 30 tot 60 seconden af.
Conclusies m.b.t. de data
- Veel mensen melden zich aan, veel mensen kijken nooit één video.
- Een aantal mensen keek zeer regelmatig en in het eerste weekend hebben een groep mensen een inhaalslag gemaakt met kijken.
- Hoe langer het event duurde, hoe minder mensen er nog keken.
- Leveranciers kunnen beter een klant laten presenteren. Dat trekt nog altijd meer mensen. De data laat nu onlosmakelijk zien dat een klant bijna drie keer zo populair is, ook al waren een aantal van de leverancier talks inhoudelijk heel goed.
- Zelfs al is je verhaal als leverancier heel goed, en bij een aantal is dat het geval, waarbij de gemiddelde kijktijd rond de 60% zit, kijken nog steeds weinig mensen je video.
- Daar waar op het fysieke event de selectie sessies standaard heel hoog gewaardeerd worden, het is iets nieuws, iets belangrijks, maar iets waar men zich te weinig in verdiept, zie je dat digitaal deze ontweken worden. De waardering is altijd hoog, maar de interesse laag.
Evaluatie
De evaluatie is zo dramatisch weinig ingevuld dat er bijna geen conclusies te trekken zijn. Toch springen een paar dingen er uit dat die ondanks de bijzonder lage aantallen wel het vermelden waard zijn.
Ten eerste: 100% zegt iets geleerd te hebben!
De verdeling of men ooit op een fysiek event is geweest lijkt redelijk accuraat t.o.v. het totaal aantal inschrijvingen. Ongeveer 60% nog nooit.
Interessant is dat ruim een derde positiever is gaan denken over Digitaal-Werven nu. Dit is van alle mensen, dus ook degene die er al eerder waren. Gelukkig vonden de mensen die op het fysieke event zijn geweest dit geen slap aftreksel en is hun mening over Digitaal-Werven niet naar beneden bijgesteld. Uiteindelijk is het dus ook positieve branding geweest voor het event.
Tot slot geeft wederom bijna een derde, nogmaals, van slechts 22 respondenten, dus een niet erg representatieve steekproef, aan nu zelfs open te staan om een kaartje voor een digitaal-event te kopen.
Conclusies & toekomst
- In 2021 en 2022 is Digitaal-Werven, mits de natuur en de overheid het toestaat, weer gewoon een fysiek event. Daar is geen twijfel over. Of en hoe we dit koppelen aan een digitaal event is nog even een tweede.
- Er zullen, zoals ook voor het event, wel meer webinars volgen. Dat is een mooie aanvulling op het aanbod en het bekijken van webinars heeft nu ook meer tractie heeft gekregen dan voorheen.
- Er zullen wel een aantal echt digitale events georganiseerd worden. Betaald of onbetaald zal de vraag zijn, er zijn plannen om met beide varianten te experimenteren. Hierover later meer.
- Ook heb ik wel de nodige lessen geleerd over het maken van een goede video op basis van de kijkcijfers en de feedback. Die zullen we verwerken om in de toekomst tot nog betere digitale events te komen.