Op zoek naar inspiratie van mooie wervingssites kijken we bij Digitaal-Werven ook over de grens. Welke internationale websites kunnen ons inspireren om het beter te doen? Deze keer Capital One, een financial instelling in de VS, Canada en Engeland.
Het eerste dat me opvalt is ’the power of one’. Het contrast met de site van AT&T, what we can achieve together, kan niet groter zijn. Natuurlijk verwijst die one naar de naam, maar het heeft hier wel een hele dubbele betekenis lijkt me. Ik ben benieuwd of de rest van de site ook zo anders is.
Homepage
De homepage begint goed, met een zoekbox en vooral, een match jobs to your Linkedin profile. Die ga ik zo proberen, maar eerst even verder kijken. Wat zie ik, een paar contentblokken waarvan er twee heel actueel. Video interviewing en de CEO’s response to Covid-19. Dat vind ik goed, duidelijkheid scheppen.
Ook wordt ik getriggered door ‘look inside our locations’. Hoewel je zou kunnen verwachten dat de kantoren minder belangrijk zijn vind ik dit nog altijd wel leuk om te doen. Helaas blijken het alleen de vier Amerikaanse kantoren te zijn. Als je verwacht een soort Google streetview tour door het gebouw te krijgen of mooie 3D foto’s zoals ik kom je er bekaaid van af. Een paar foto’s met wat uitleg. Een behoorlijke tegenvaller dus.
Dan de match jobs with your Linkedin profile. Ik was heel benieuwd, nou, dat valt dus tegen. Je zou kunnen zeggen dat een HR specialist nog een beetje in de buurt komt, maar in de Fillepijnen is wel ver weg, denk je niet? Ok, ze geven aan 53% match, lijkt me nog altijd hoog. En hoe ik in hemelsnaam kan matchen met een Hoofd wiskunde / algoritme ontwikkelaar (6e in de rij met 30% match) is me helemaal een raadsel.
De gewone search werkt niet veel beter. Als ik zoek op recruitment krijg ik van alles, maar niet eens de HR functies.
De uitklapmenu’s zijn ook niet heel helder. Wat sponsorship inhoud is me totaal onduidelijk, en het duurde even, maar de getallen zijn het aantal vacatures voor die categorie. Interessant als je bedenkt dat ik op HR gezocht heb en dan deze categorieën krijg.
De zoekfunctionaliteit op de site is dus ver ondermaats. Matching lijkt nergens op.
Vacature
De vacature zelf dan, het belangrijkste onderdeel van de site. De opmaak is niet slecht. Geen beeld in de opmaak verwerkt, niet echt met kleuren gewerkt, maar niet heel dramatisch. Echter vraag je je af waarom ‘explore our locations’ er staat, dat in hetzelfde venster opent, zeker als je je bedenkt dat deze locatie waar ik nu naar kijk daar niet tussen zit. Ook is een job alert bij de vacatures niet optimaal, zeker niet als je je bedenkt dat je bij een search met 0 vacatures die niet krijgt. Ook de vacatures verdienen dus geen schoonheidsprijs.
Solliciteren
Het solliciteren is zo mogelijk de slechtste ervaring die ik ooit gezien heb, en dat wil wat zeggen. Het begint met een scherm waarvan je denkt: dat kan heel goed werken. Waarom hier locatie staat is mij onduidelijk, ik klikte toch net op solliciteren bij een vacature? Maar vooruit denk je.
En dan krijg je de vacature nog een keer, klik je dus een tweede keer op apply en krijg je dit.
Dus nadat je je registreert moet je je registeren. Veel slechter kan het niet.
Graduate program
Om toch met een positieve noot te eindigen en iets waar we in positieve zin van kunnen leren van deze site: net als bij AT&T hebben ze een uitgebreide, andere, site voor campus careers en die heeft hele goede elementen. Het begint met de volledige helderheid over welk programma voor welke studenten is. Met graduation dates benoemd. Heerlijk duidelijk. Keurig.
Vervolgens kan ik de verschillende programma’s vergelijken. Ondertussen komt er een vreemd zwevend filmpje in dat ik kan aanklikken waar Devante in dit geval in 30 seconde antwoord geeft op wat hem het meest verbaasde over werken bij Capital One. Dat filmpje is erg leuk gedaan op deze manier, maar het vergelijken van de programma’s ook.
Ik twijfel tussen HR, Product en Analytics. Gek genoeg zou ik als student dat daadwerkelijk gedaan hebben. En nog meer denk ik. Maar wat krijg ik dan, naast een samenvatting een duidelijk overzicht van de vaardigheden die je op doet in het programma, de duur van het programma en het aantal kaar dat je van roteert in de organisatie en de locaties waar de traineeship beschikbaar is.
Dit is duidelijk een hele mooie tool, super gaaf gemaakt. Voor de stages werkt het net zo.
Korte programma’s, wederom met de vaardigheden die je op doet (in dit geval heb ik commercial banking en management naast elkaar gezet) en waar ze beschikbaar zijn.
Conclusie
De gewone site voor de professionals is echt om te huilen, maar wat ze doen voor stages en afgestudeerden is wel heel erg mooi gemaakt. Dat is iets waar we in Nederland veel minder aandacht aan besteden.