Nike is natuurlijk een wereldberoemd merk. Nike heeft één wereldwijde recruitmentsite, die zich enigszins aanpast aan de locaties. Zo is er een Nederlandse site in het Nederlands. Hoe goed is zo’n wereldwijde site? Als je het budget van alle locaties samen kan pakken zou je wat moois moeten kunnen maken toch?
Homepage
De site begint met veel beeld en je moet scrollen om iets te kunnen. Nike denkt duidelijk in employer branding en niet in conversie, terwijl ik juist zou denken dat het merk van Nike toch wel sterk genoeg is zonder dat je hier nog meer aandacht aan hoeft te besteden. Een scrol later kom je dit tegen. Wederom met veel afleiding van de vacatures weg, het is duidelijk, branding is belangrijker dan sollicitanten.
Het interessant is dat men twee ingangen heeft naar de vacatures. Namelijk zoek de vacatures en vindt wat bij je past. We beginnen uiteraard bij die tweede, vindt wat bij je past.
Het is een leuke manier van search. Het begint met waar, daarna je kenmerken, je passie enzovoort. Met termen als ’talent ontplooien’ kom je bij HR banen terecht uiteraard en zo zijn er meerdere zaken. Leuk gedaan, mooie gadget vooral voor starters lijkt me.
De vacature search ben ik minder over te spreken. Zo is plotseling alles in het Engels terwijl je op een Nederlandstalige site zit, dat mocht ik zelf kiezen, met als gevolg dat bij een search voor Nederland als locatie ik de steden Nederland in Amerika krijg. Als je Nederlandse locaties wilt zoeken moet op je ‘Netherlands’ zoeken.
Het vacature-overzicht geeft behalve de titel en de locatie geen enkele informatie. De functie titels zijn ook niet heel praktisch bedacht: Nike part-time Athlete (sales associate) of wat te denken van Amsterdam Sugar City – Nike Operations/Back of house lead (team leader). Ik denk niet dat je zonder uitleg een idee hebt wat deze functie in zal houden, en die uitleg krijg je pas als je er op klikt.
Spoiler: het lijkt een bedrijfsleider voor een winkel te zijn, hoewel de functie zo vaag omschreven is dat ik dat zelfs niet met zekerheid durf te zeggen.
Vacature
De vacatures zelf zijn ook vreemd opgezet. Ik kan het niet anders zeggen. Ze beginnen met een standaard tekst in het Nederlands, gaan dan door in het Engels om wederom te eindigen met een standaard tekst in het Nederlands.
Zelfs de button is letterlijk vertaald zonder dat iemand er naar gekeken heeft (Solliciteren Nu -> apply now).
In de vacature zelf is geen beeld te vinden. Ze zijn redelijk opgemaakt qua bullets en tekst verhouding, hoewel ik had verwacht dat de bullets wel de swooch zou zijn, maar een foto is er in de vacature zelf niet te vinden. De functie details, die wederom geen enkele informatie bieden, geen salaris, geen opleidingsniveau, geen ervaring, blijven continu in beeld wat de vacature zelf weinig ruimte geeft.
Onder de vacature komen we wel twee dingen tegen die ik kan waarderen, maar waarvan de uitvoering wederom te wensen over laat. Zo is er een heel stuk over de arbeidsvoorwaarden, maar geen enkele voorwaarde die er staat is klikbaar. Uiteindelijk is er een button die je naar de sectie arbeidsvoorwaarden brengt, maar wel weer weg haalt van de vacature.
Daaronder staat weer deze sectie. Initieel dacht ik dat start nu betekende dat je ging solliciteren, maar nee, het is een op zich lovenswaardige sectie over het proces, maar wel weer onhandig gebracht.
Zo opent deze sectie wederom in hetzelfde venster met als gevolg dat je je vacature dus kwijt bent en je weer opnieuw moet zoeken als je de hele sectie door bent. Wat staat er in? Nou, echt heel veel. Het proces stap voor stap, maar ook met allerlei tips over hoe je te gedragen, wat Nike van je verwacht en veelgestelde vragen.
Hulde voor het initiatief, maar de uitvoering is niet praktisch. Ten eerste is er geen overzichtelijk proces ergens, het is bakken en bakken met informatie. Op zich goed, maar om dit nu aan te bieden bij de vacature en dan mensen de vacature te dwingen te verlaten vind ik onhandig.
Solliciteren
Het solliciteren is on Nederlands slechts. Een van de hoofd redenen dat ik nooit een fan van één internationale site ben. Beginnen met een account aanmaken, je e-mail bevestigen en dat soort onzin.
Conclusie
Nike heeft een site die zich geheel richt op branding. Iets dat ik begrijp omdat Nike een brand bedrijf is, en niet begrijp omdat ze al een merk hebben dat je zou verwachten dat ze dus op conversie zouden inzetten.
De site heeft een paar hele leuke concepten en ideeën, die wel matig uitgevoerd zijn in de meeste gevallen.