Op Linkedin las ik de tekst ‘onze vrienden van Lukkien hebben weer mooie banen’. Het triggerde me. Lukkien, daar heb ik al vaak een bord van langs de A12 zien staan om medewerkers te vinden. Ze zitten namelijk in Ede aan de A12 op een mooie ‘zichtlocatie’. Het is een ‘reclamebureau’ (ze noemen zichzelf een crossmediaal productiehuis), dus de verwachting is hooggespannen. De eerste teleurstelling heb ik al bij het intikken van de URL. Www.werkenbijlukkien.nl…. wordt niet gevonden. Heel slecht, als bureau moet je toch weten dat je dergelijke URL’s moet vastleggen en desnoods doorverwijzen. Dan maar naar Lukkien.nl zelf.
Homepage
Op de homepage begint meteen een video te spreken. Lukkien is een cross mediaal productiehuis dat…. en dan heb ik de pauze knop gevonden. Ik ben er zelf nooit een voorstander van. Meteen video, maar de meningen zijn er over verdeeld. Ergens is het persoonlijk, meteen zo’n hoofd in beeld. Al heb ik geen idee wie het is, want het staat er niet.
Ze zoeken dus mensen en wat zie ik? Precies. Geen kopje werken bij, carrière of iets in die trend. Ja, de laatste tweet gaat toevallig over de vacatures. Dat is een beetje heel mager. Ze zoeken dus mensen, maar online laten ze dat niet echt blijken.
Verder geeft de homepage me geen enkele richting. Wat wil Lukkien dat ik doe? Waar willen ze me heen sturen? De conversie van deze pagina zal wel laag zijn, want ik krijg allerlei opties, maar geen sturing.
De video’s dan even snel afkijken. ‘We zijn een soort snoepwinkel voor klanten, we kunnen alles voor ze maken’. Ai… daar ben ik altijd allergisch voor. Hij die alles voor iedereen wil zijn, is niets voor niemand in mijn beleving. Maar goed, ik zal mijn persoonlijke mening over bureaus hier buiten laten. Ik ga op zoek naar hun wervingssite.
Menu
De site is tweetalig, wat soms tot gevolg heeft dat ik ongewenst switch tussen Nederlands en Engels. Zal wel aan mij liggen. Ze hebben niet gekozen voor het standaard vlaggetje bovenin. Iets waar ik niet zo gelukkig mee ben, als er ‘conventies’ zijn, moet je wel hele goede redenen hebben daar van af te wijken. Die zie ik in dit geval niet. Maar goed.
Ver weg in het menu, onder ‘onze mensen’ staat een kopje vacatures.
Informatie
Ze geven meteen aan dat er 200 man werken. Wow… dat is een groot bureau. Of dat iets positiefs is of juist niet laat ik in het midden, maar het is groot.
Midden in de tekst hebben ze het woord restaurant een andere kleur gegeven. Bij een mouse over zie je een foto van het restaurant. Leuk!
Onder aan de tekst staat ook nog belangrijke informatie. Het is een familiebedrijf en zo gaan we met elkaar om. En een belangrijk feitje: gemiddeld werken mensen er 7 jaar. Dat is mooi, daar kan je iets mee.
Verdere belangrijke informatie is echter niet te vinden. Geen woord over een sollicitatie-procedure, geen woord over arbeidsvoorwaarden (behalve dat ze iedereen stimuleren het maximale uit zichzelf te halen, maar dat zegt elk bedrijf).
Kom bij Lukkien
Ik klik op een vacature en ineens….
Een hele andere site. De werken bij URL is blijkbaar www.kombijlukkien.nl. Al het grafisch ontwerp is weg. De site gaat van een mooi ontworpen site naar een slecht vormgegeven site met kleine letters en grauwe kleuren. Onder het kopje arbeidsvoorwaarden staat een heel klein stukje tekst en een link naar een PDF. Geen mooie vormgeving, geen puntsgewijze samenvatting, maar duidelijk iets dat op een vrijdagmiddag om 16:00 net voor de borrel nog even is toegevoegd.
Het bijzondere is dat de homepage zelf van deze site er wel weer aardig opgemaakt uit ziet. Echter gaat elke klik vanuit die homepage naar kleine letters met stukjes tekst en… dat was het. Ook
Onder het kopje ‘wie zijn wij’ hier op de homepage kom ik video’s tegen, een organogram en veel meer. Maar die link staat nergens in het menu. We need heroes heeft een ook video, maar dat is verder ook niet te vinden op andere plekken. Overigens moet je overal dubbel op klikken, eerste op de homepage en dan naar de ‘lees verder’. Gebruikstechnisch niet handig.
Vacatures & solliciteren
Naar de vacatures en het solliciteren dan maar. Bij solliciteer direct krijg ik een veld dat niet uit uitnodigend uit ziet. Dat ga ik dus niet doen.
De vacatures dan. De tester… een vage omschrijving in een extreem klein lettertype. Een beetje wat je gaat doen. Een beetje de functie-eisen. Geen enkel wervend woord. Niets over wat ze bieden. Met onderaan de vacature een e-mail adres (dat je zelf moet aanpassen, omdat ze blijkbaar bang zijn voor SPAM) en een link naar het solliciteer direct formulier. Dat formulier aanklikken is hetzelfde als direct er heen gaan. Hij geeft ook de vacature waarop ik net was niet mee. Dus ik moet uit de pull down zelf weer de vacature selecteren.
Bovenin de site kan je per categorie zoeken. Als ik zoek op fotografie en grafisch ontwerp (waarom dat ineens in het Engels is op een verder Nederlandse site is mij een raadsel) krijg ik de volgende pagina voor mijn neus. Geen enkele melding dat er even geen vacatures zijn. Geen mogelijk hij me aan te melden voor een alert service als ze er wel zijn. Niets daarvan.
Mobiel
Voor een jong en hip bedrijf, dat grafische, creatieve en technische mensen zoekt, verwacht je een goede mobiele website. Immers, die doelgroep is zo mobiel als het maar zijn kan en bekijkt elke vacature op de telefoon als ze een twee, FB post of LinkedIn update zien, zoals ik er ook op terecht kwam. Niets is minder waar helaas. De site is niet mobiel.
Conclusie
Lukkien heeft mooie content in een verschrikkelijk slechte jas gestopt. Ze hebben veel video, en goed geknipte video, die bijna niet te vinden is. Ze hebben veel vacatures, die heel slecht geschreven zijn. Je moet zoeken naar de sollicitatie-opties, want knoppen doen ze niet aan. Ze hebben een proces dat veel te wensen over laat. Je kan niet direct solliciteren via een knop, de vacature moet je opnieuw selecteren in je formulier en er is geen mogelijkheid om een alert aan te maken.
Er is geen mobiele site. Wat voor deze doelgroep heel slecht is. Eenvoudige registraties als werkenbijlukkien.nl en kombijlukkien.nl zijn niet doorgelinkt (kombijlukkien.com is de enige die werkt).
Ook is er veel te weinig aandacht aan de usability en het proces. Het verhaal zit er in. De manier waarop je door de site heen gaat is al weer veel minder. Maar de conversie is helemaal zoek. Maak het makkelijk om te solliciteren. Zorg dat als je geen vacatures hebt mensen verleid worden tot het achterlaten van hun gegevens. Help de bezoeker is mijn advies.
Audiovisuele contentproductie snappen ze. Tekstueel, afgaande op de vacatures en de teksten op de site, is het al een stuk minder. Usability is niet hun sterke kant, zo lijkt tenminste uit hun eigen site. Voor Lukkien is er veel winst te halen als ze een nieuwe werkenbijsite maken denk ik. Met een mobile first design gaan ze meteen naar een goed gebruikersgemak, dat ze dan op de desktop kunnen doortrekken.