Via een advertentie kwam ik op Werkenbijdata4.nl. Ik ken het bedrijf verder niet, maar het is een IT bedrijf, zoveel was me meteen duidelijk. Ik ben benieuwd wat deze, voor mij onbekende, speler te bieden heeft. De homepage geeft me meteen een dubbel gevoel. Het lijkt een actiesite. Er staat ‘word lid’, maar ik dacht er te komen voor werk. Aan de ene kant heb ik geen duidelijke call to action (wat wil je dat ik doe) en aan de andere kant word ik nieuwsgierig naar dat welkomstcadeautje.
Word lid
Dat word lid is dus inderdaad ‘van Data4’. Misschien dat ik er een vreemde aversie van heb, maar bedrijven waar je ‘lid van wordt’ ben ik huiverig voor. Dat heeft een sekte gevoel. Lid wordt je (juridisch gezien) van een vereniging. Lid ben je van een fanclub. Maar je bedrijf verbind je je aan, ga je bij werken… vreemde woordkeus.
Het welkomstcadeautje is een rondvlucht boven je eigen woonplaats met één van de oprichters, die blijkbaar kan vliegen. Grappig. Je komt dus meteen met de directeur in een 1-op-1 situatie. Dat heeft dan wel weer wat lijkt me.
De manier waarop ze dan je weer een stap verder willen laten zetten, naar de banen… heb ik zo mijn twijfels over. Ze weten nog niets van me, maar kiezen vast een baan die ze ‘in de spotlight’ zetten. Alfabetisch de eerste baan. Verder kleine letters en een onduidelijke link en nog een scroll bar naast te banen. Daar is veel winst nog te boeken.
Als je doorklikt wordt het concept van ‘leden’ verder uitgelegd. Het idee is dat ‘leden’ zich meer betrokken voelen dan ‘werknemers’. Dat het ‘gewoon leuk’ moet zijn. De ledenvoordelen bestaan uit ‘een op maat gesneden ontwikkelplan’ en ‘een eigen homepage op de site’. Daarnaast mag je suggesties doen voor aanvullende zaken m.b.t. ledenvoordelen.
Dat komt over als een heel slap verhaal, want dat heeft elk IT bedrijf. Nergens lees ik over het feit dat leden, zoals in een vereniging, de uiteindelijke zeggenschap hebben. De leden(raad) bestuurt immers de vereniging. Een ledenraadpleging (bij vakbonden) kan voor of tegen voorstellen stemmen. De leden op een D66 congres kunnen moties indienen die uitgevoerd moeten worden. De leden van een vereniging kunnen de directie wegstemmen. Niets hiervan op de site van Data4. Het komt mij dus als gebakken lucht over als ik eerlijk ben.
Over Data 4
Data 4 lijkt een redelijk standaard IT detacheringsbedrijf als ik het verhaal zo lees. De 13 in een dozijn organisaties, met meerdere vestigingen. Ze zijn zeker niet klein (> 100 medewerkers) en hebben vestigingen in Amsterdam, Utrecht, Maastricht en binnenkort Den Bosch (wanneer is binnenkort?).
Het meest opvallende aan het ‘over data 4 verhaal’ is dit zinnetje:
Op die manier blijven we groeikansen bieden waardoor onze medewerkers geen reden hebben ons te verlaten.
Het triggert mij. Want hiermee lijken ze te zeggen dat ze, als IT dienstverlener ook echt gaan voor de lange termijn relatie. Nu zeggen meerdere dat, maar uiteindelijk weten de meeste dat ze geen ’tot het pensioen’ werkgever zijn. Denkt Data4 dat wel te zijn? Wat is de leeftijdsopbouw? Wat zijn dan die carrièrestappen die gemaakt zijn al? Heeft het bedrijf een partnerprogramma? Zijn er aandelen in het verschiet voor hen die dat willen? Ik heb het gevoel dat hier oftewel een prachtig onverteld verhaal in zit of dat het een grote zak lucht is.
Informatie
Informatie is er bijna niet te vinden op de site. Beetje van dit, beetje van dat. Maar niets over de arbeidsvoorwaarden, niets over de historie van het bedrijf, niets van feiten en cijfers (omzet, leeftijdsopbouw, man-vrouw verhouding, etc) en niets over de sollicitatieprocedure.
Vacatures & solliciteren
De presentatie van de vacatures is gewoon echt heel slecht.
Links staan een reeks vacatures, waarvan sommige al sinds juli 2014 open staan blijkbaar. Verder is er ook niets bij vermeld over de vacatures. De scroll bar voor de vacatures werkt op mijn Mac niet. Of misschien zit er een scroll bar bij en zijn alle vacatures al in beeld.
De vacature tekst is niet bepaald wervend geschreven. Een enorme lap tekst, geen tussenkopjes, geen opsommingstekens, niets daarvan. De aanhalingstekens worden vergezeld van een \, een typische programmafout in veel CMS’en die er niet even uitgehaald is.
Als je gaat solliciteren krijg je een behoorlijk lange invullijst, die niet eens geheel in mijn scherm past, dus het screenshot hieronder is maar een deel ervan.
Mobiel
De site heeft geen mobiele versie. Wel wordt de splash page met het welkomstcadeautje overgeslagen, maar verder is het een site die onleesbaar en onwerkbaar is op een mobiel.
Conclusie
Een ruime onvoldoende, een andere conclusie kan ik niet geven. Ik ken het bedrijf niet, maar ik heb het gevoel dat er een mooi verhaal in het bedrijf zit, dat er totaal niet uit komt. Dat of het is allemaal gebakken lucht.
Ook de usability is slecht. Geen mobiele site, iets wat voor IT’ers toch echt wel een must is nu. Onleesbaar kleine letters, niet (goed) functionerende scroll bars, een vacature opmaak die niet uitnodigt tot verder lezen en geen heldere ‘call to actions’ op de sites.
Het welkomstcadeautje lijkt leuk bedacht en moet mensen trekken, maar met alleen een welkomstcadeautje kom je er niet vrees ik. Er is nog veel werk aan de winkel voor deze site.
Vanuit Digitaal-Werven onderzoeken wij jaarlijks vele honderden corporate recruitmentsites. Het rapport over de resultaten van 2014 is gratis te downloaden. Ook staan wij bedrijven graag bij met de verbeteringen van hun site. Door testen, advies of zelfs het projectleiderschap bij de realisatie van een nieuwe site.