Recent kwam ik in aanraking met de URL WerkenbijCGI.nl. Achterop een auto van één van de medewerkers. CGI is de nieuwe naam van het in 2012 overgenomen LogicaCMG (ooit CMG). Een grote automatiseerder met wereldwijd ongeveer 68.000 medewerkers. In 2011, voor de overname van LogicaCMG, was dit nog 31.000. Een grote organisatie dus, met ongetwijfeld een behoorlijke wervingsbehoefte. We horen immers verhalen dat IT’ers zo lastig te vinden zijn, niet?
Homepage
Van de homepage ben ik eerlijk gezegd niet zo onder de indruk. Hij is heel druk. Geen duidelijke call-to-action. CGI heeft gekozen om geen aparte werkenbij site te maken. Het is onderdeel van de normale site. Dat heeft voor- en nadelen. Een nadeel hier is dat al sik zoek op markten, diensten of trends en thema’s in het hoofdmenu, ik meteen weer weg ben uit het wervingsdeel.
Omgekeerd zou het voordeel kunnen zijn dat je mensen makkelijk vanuit deze thema’s naar de vacatures kan brengen. Helaas gebeurt dat niet. Als ik op een thema als cybersecurity klik krijg ik een hoop informatie, veel links naar artikelen en radio interviews, maar geen enkele hint ze IT security specialisten zoeken. En die zoeken ze wel, 21 om precies te zijn.
Er is bij CGI duidelijk een keuze gemaakt om de ‘commercie’ centraal te zetten. Een keuze die ik durf te betwisten. Immers gaan miljoenen contracten niet via de site, niet primair tenminste. Werkzoekenden vinden je zo wel.
Er is dus geen aparte werken bij navigatie. Dat gaat het zoeken vrees ik lastig maken.
Informatie
Over de historie van het bedrijf is ook niets te vinden. Op de hele site dus niet. Dat is volgens mij een gemiste kans. Zeker omdat CGI nog steeds niet het brand image heeft dat CMG of LogicaCMG ooit had. Dat is jammer.
Op de homepage van de werkenbijsite staat, als je goed kijkt, wel meteen drie informatie-elementen. Ontdek onze arbeidsvoorwaarden, ervaar onze bedrijfscultuur en een snelle sollicitatieprocedure.
Als ik naar de arbeidsvoorwaarden ga gebeurt er meteen iets interessants. Er komt een extra navigatie bij. Aan de rechterkant, van het weken bij deel. Goed, ik kan dus door blijven gaan. Mooi. De informatie over de arbeidsvoorwaarden is goed. Er wordt gesproken over het feit dat je member bent (geen werknemer), aandelen kunt kopen en een opsomming van een (deel) van de secundaire voorwaarden. Het aantal vakantiedagen is niet heel ruim, maar verder ziet het er goed uit.
De sollicitatieprocedure is zelfs mooi visueel weergegeven, maar helaas bevat het niet heel veel informatie. Daar is nog wel iets te winnen. Men spreekt over een snelle procedure op de homepage, maar ik heb er geen tijdspad kunnen vinden.
In de bedrijfscultuur staat een beetje een standaard verhaal. Geen quotes of voorbeelden. Men praat over een zeer informele cultuur. Dat staat haaks op de ‘blauwe pakken brigade’ die CMG ooit was. Ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet…
Verder zie ik geen personeelslid, geen referentie of niets.
Informatief is het dus niet slecht, de arbeidsvoorwaarden zijn goed, maar is er nog wat te winnen.
Verder heeft men nog een ‘doelgroependeel’ met professional, young professional, graduate (dat is blijkbaar geen young professional in hun optiek) en student. De informatie die er geboden wordt is zuiver in tekst en niet heel aanspreken. Ik ga eens kijken of ik een vacature kan vinden.
Job agent
Opvallend, positief, is dat zowel op de homepage als in de extra navigatie meteen een job agent wordt aangeboden. Slim van CGI, want je wilt deze mensen vasthouden. Ik ben benieuwd of ze ook zo slim zijn meteen na een zoekopdracht dat te doen. Dat is immers hét conversiemoment.
Vacatures
Ik klik op bekijk vacatures en…. schrik me rot. De volledige lay out is verdwenen. De titel heet nu Company name lijst met vacatures. En dit is wat ik te zien krijg!
Men heeft 97 vacatures, de tekst is in een lettertype dat ik een leesbril denk nodig te hebben. Het resultaat is bedroevend. Anders kan ik het niet noemen.
Ik zoek als eerste met een zoekterm: marketeer. Ik krijg 0 vacatures. Wel meteen een activeer job agent, dat is mooi. Echter, als ik die wil aanmaken moet ik opnieuw alles invullen. Dat is slecht. Dat is een IT bedrijf onwaardig.
Dan zoek ik opnieuw. ik haal mijn zoekterm weg en klik op sales / business development. 0 vacatures. Students / New graduates dan. 0 vacatures. Project management? 0 vacatures. Van de 97 vacatures vallen er 92 onder information technology. Een beetje een hele vreemde categorie indeling lijkt me dit dus. Zeker als je bedenkt dat er meerdere afstudeerstages tussen staan, die dus blijkbaar niet voor studenten zijn? Ook zie ik regelmatig het woord consultant terugkomen in de functie-titel, maar deze vallen niet onder consultancy. Wederom vind ik dit IT bedrijf onwaardig. Ten eerste zouden ze kunnen kiezen voor meerdere categorieën, ten tweede is de codering verkeerd uitgevoerd. Elke IT’er klaagt hier altijd over, dus zouden ze het zelf beter moeten weten, toch?
De korte profielen zijn ook voor veel verbetering vatbaar. Veel overbodige informatie, zoals een vacaturenummer en het land, maar niet de handige informatie, zoals een opleidingsniveau, het gewenste aantal jaren ervaring of misschien wel een korte inhoud van de functie.
Tot overmaat van ramp is alleen het vacaturenummer klikbaar. Dus niet de hele functie. Dat zal ze ongetwijfeld ook veel bezoekers kosten die niet zien hoe ze de hele vacature nu moeten inzien.
Vacature en Solliciteren
Het is ongelofelijk. Onder en naast de vacature staan QR codes. Waarom je die op een scherm zou zetten… ik snap er niets van. Een QR code gaat toch juist om mensen van offline naar een scherm te krijgen. Wat de code doet is me een raadsel, ondanks verwoede pogingen vindt mijn QR code reader dat hij niet bestaat.
Wat verder opvalt is de media waarin je de vacature kan ‘delen’ Ik wist niet eens dat Delicious en Digg nog bestonden. Ze bieden er 288 aan… misschien iets overdreven?
Dan maar de solliciteerknop, die niet echt opvalt, aanklikken. Wederom is de opmaak weg en.. ik moet een profiel aanmaken. Serieus, ik mag niet zomaar solliciteren, ik moet eerst een profiel aanmaken. En nog erger, ik ga werk zoeken in Canada, terwijl de functie die er boven staat in Nederland is. Ook die informatie wordt niet meegegeven.
Ze bieden wel de optie importeer mijn Linkedin profiel. Hoe dit gaat werken heb ik geen idee van, ik ga het ook niet uitproberen. Ik denk dat niet heel veel IT’ers dat zullen doen.
Conclusie
Heel klein naast het hele sollicitatiestuk staat ‘onze belofte aan jou’. De eerst eis: wij behandelen onze members met respect. Blijkbaar moet je eerst er werken, want als sollicitant voel ik me niet gerespecteerd.
Eigenlijk is er maar één conclusie mogelijk: dit is een IT bedrijf onwaardig. Als de producten die men bouwt van dezelfde kwaliteit zijn als de eigen site, waar de techniek duidelijk bepalend is voor de gebruiksvriendelijkheid, is het slecht gesteld met dit bedrijf. Vorm en layout verdwijnen als je wilt solliciteren, je komt in applicaties van derden zonder dat er wordt aangegeven hoe men met je privacy omgaat. Je moet een profiel aanmaken om te kunnen solliciteren, terwijl je zelfs bij een webwinkel een boek kan kopen zonder een profiel.
Informatie wordt niet meegegeven. Bij het aanmaken van de job alert moet je opnieuw beginnen. Bij het solliciteren weet het systeem niet eens in welk land Arnhem ligt (want boven mijn sollicitatie staat Arnhem, maar het land waarin ik werk zoek is Canada blijkbaar).
CGI bewijst dat zelfs een IT bedrijf met ongetwijfeld hele slimme koppen niet in staat is een internationaal centraal aangestuurd recruitmentsysteem klantvriendelijk en werkend te krijgen. Voor mij het bewijs dat recruitment, hoe graag bedrijven ook willen centraliseren, het beste decentraal en nationaal georganiseerd kan worden.