fbpx

Recent kwam ik in aanraking met de URL WerkenbijCGI.nl. Achterop een auto van één van de medewerkers. CGI is de nieuwe naam van het in 2012 overgenomen LogicaCMG (ooit CMG). Een grote automatiseerder met wereldwijd ongeveer 68.000 medewerkers. In 2011, voor de overname van LogicaCMG, was dit nog 31.000. Een grote organisatie dus, met ongetwijfeld een behoorlijke wervingsbehoefte. We horen immers verhalen dat IT’ers zo lastig te vinden zijn, niet?

Schermafbeelding 2014-11-18 om 15.16.07

Homepage

Van de homepage ben ik eerlijk gezegd niet zo onder de indruk. Hij is heel druk. Geen duidelijke call-to-action. CGI heeft gekozen om geen aparte werkenbij site te maken. Het is onderdeel van de normale site. Dat heeft voor- en nadelen. Een nadeel hier is dat al sik zoek op markten, diensten of trends en thema’s in het hoofdmenu, ik meteen weer weg ben uit het wervingsdeel.

Omgekeerd zou het voordeel kunnen zijn dat je mensen makkelijk vanuit deze thema’s naar de vacatures kan brengen. Helaas gebeurt dat niet. Als ik op een thema als cybersecurity klik krijg ik een hoop informatie, veel links naar artikelen en radio interviews, maar geen enkele hint ze IT security specialisten zoeken. En die zoeken ze wel, 21 om precies te zijn.

Er is bij CGI duidelijk een keuze gemaakt om de ‘commercie’ centraal te zetten. Een keuze die ik durf te betwisten. Immers gaan miljoenen contracten niet via de site, niet primair tenminste. Werkzoekenden vinden je zo wel.

Er is dus geen aparte werken bij navigatie. Dat gaat het zoeken vrees ik lastig maken.

Informatie

Over de historie van het bedrijf is ook niets te vinden. Op de hele site dus niet. Dat is volgens mij een gemiste kans. Zeker omdat CGI nog steeds niet het brand image heeft dat CMG of LogicaCMG ooit had. Dat is jammer.

Op de homepage van de werkenbijsite staat, als je goed kijkt, wel meteen drie informatie-elementen. Ontdek onze arbeidsvoorwaarden, ervaar onze bedrijfscultuur en een snelle sollicitatieprocedure.

Schermafbeelding 2014-11-18 om 16.19.46Als ik naar de arbeidsvoorwaarden ga gebeurt er meteen iets interessants. Er komt een extra navigatie bij. Aan de rechterkant, van het weken bij deel. Goed, ik kan dus door blijven gaan. Mooi. De informatie over de arbeidsvoorwaarden is goed. Er wordt gesproken over het feit dat je member bent (geen werknemer), aandelen kunt kopen en een opsomming van een (deel) van de secundaire voorwaarden. Het aantal vakantiedagen is niet heel ruim, maar verder ziet het er goed uit.

De sollicitatieprocedure is zelfs mooi visueel weergegeven, maar helaas bevat het niet heel veel informatie. Daar is nog wel iets te winnen. Men spreekt over een snelle procedure op de homepage, maar ik heb er geen tijdspad kunnen vinden.

In de bedrijfscultuur staat een beetje een standaard verhaal. Geen quotes of voorbeelden. Men praat over een zeer informele cultuur. Dat staat haaks op de ‘blauwe pakken brigade’ die CMG ooit was. Ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet…

Verder zie ik geen personeelslid, geen referentie of niets.

Informatief is het dus niet slecht, de arbeidsvoorwaarden zijn goed, maar is er nog wat te winnen.

Verder heeft men nog een ‘doelgroependeel’ met professional, young professional, graduate (dat is blijkbaar geen young professional in hun optiek) en student. De informatie die er geboden wordt is zuiver in tekst en niet heel aanspreken. Ik ga eens kijken of ik een vacature kan vinden.

Job agent

Opvallend, positief, is dat zowel op de homepage als in de extra navigatie meteen een job agent wordt aangeboden. Slim van CGI, want je wilt deze mensen vasthouden. Ik ben benieuwd of ze ook zo slim zijn meteen na een zoekopdracht dat te doen. Dat is immers hét conversiemoment.

Vacatures

Ik klik op bekijk vacatures en…. schrik me rot. De volledige lay out is verdwenen. De titel heet nu Company name lijst met vacatures. En dit is wat ik te zien krijg!

Schermafbeelding 2014-11-18 om 16.28.09

 

Men heeft 97 vacatures, de tekst is in een lettertype dat ik een leesbril denk nodig te hebben. Het resultaat is bedroevend. Anders kan ik het niet noemen.

Ik zoek als eerste met een zoekterm: marketeer. Ik krijg 0 vacatures. Wel meteen een activeer job agent, dat is mooi. Echter, als ik die wil aanmaken moet ik opnieuw alles invullen. Dat is slecht. Dat is een IT bedrijf onwaardig.

Dan zoek ik opnieuw. ik haal mijn zoekterm weg en klik op sales / business development. 0 vacatures. Students / New graduates dan. 0 vacatures. Project management? 0 vacatures. Van de 97 vacatures vallen er 92 onder information technology. Een beetje een hele vreemde categorie indeling lijkt me dit dus. Zeker als je bedenkt dat er meerdere afstudeerstages tussen staan, die dus blijkbaar niet voor studenten zijn? Ook zie ik regelmatig het woord consultant terugkomen in de functie-titel, maar deze vallen niet onder consultancy. Wederom vind ik dit IT bedrijf onwaardig. Ten eerste zouden ze kunnen kiezen voor meerdere categorieën, ten tweede is de codering verkeerd uitgevoerd. Elke IT’er klaagt hier altijd over, dus zouden ze het zelf beter moeten weten, toch?

De korte profielen zijn ook voor veel verbetering vatbaar. Veel overbodige informatie, zoals een vacaturenummer en het land, maar niet de handige informatie, zoals een opleidingsniveau, het gewenste aantal jaren ervaring of misschien wel een korte inhoud van de functie.

Schermafbeelding 2014-11-18 om 16.37.51

 

Tot overmaat van ramp is alleen het vacaturenummer klikbaar. Dus niet de hele functie. Dat zal ze ongetwijfeld ook veel bezoekers kosten die niet zien hoe ze de hele vacature nu moeten inzien.

Vacature en Solliciteren

Schermafbeelding 2014-11-18 om 16.39.57Het is ongelofelijk. Onder en naast de vacature staan QR codes. Waarom je die op een scherm zou zetten… ik snap er niets van. Een QR code gaat toch juist om mensen van offline naar een scherm te krijgen. Wat de code doet is me een raadsel, ondanks verwoede pogingen vindt mijn QR code reader dat hij niet bestaat.

Wat verder opvalt is de media waarin je de vacature kan ‘delen’ Ik wist niet eens dat Delicious en Digg nog bestonden. Ze bieden er 288 aan… misschien iets overdreven?

Dan maar de solliciteerknop, die niet echt opvalt, aanklikken. Wederom is de opmaak weg en.. ik moet een profiel aanmaken. Serieus, ik mag niet zomaar solliciteren, ik moet eerst een profiel aanmaken. En nog erger, ik ga werk zoeken in Canada, terwijl de functie die er boven staat in Nederland is. Ook die informatie wordt niet meegegeven.

Schermafbeelding 2014-11-18 om 16.47.20

 

Ze bieden wel de optie importeer mijn Linkedin profiel. Hoe dit gaat werken heb ik geen idee van, ik ga het ook niet uitproberen. Ik denk dat niet heel veel IT’ers dat zullen doen.

Conclusie

Heel klein naast het hele sollicitatiestuk staat ‘onze belofte aan jou’. De eerst eis: wij behandelen onze members met respect. Blijkbaar moet je eerst er werken, want als sollicitant voel ik me niet gerespecteerd.

Eigenlijk is er maar één conclusie mogelijk: dit is een IT bedrijf onwaardig. Als de producten die men bouwt van dezelfde kwaliteit zijn als de eigen site, waar de techniek duidelijk bepalend is voor de gebruiksvriendelijkheid, is het slecht gesteld met dit bedrijf. Vorm en layout verdwijnen als je wilt solliciteren, je komt in applicaties van derden zonder dat er wordt aangegeven hoe men met je privacy omgaat. Je moet een profiel aanmaken om te kunnen solliciteren, terwijl je zelfs bij een webwinkel een boek kan kopen zonder een profiel.

Informatie wordt niet meegegeven. Bij het aanmaken van de job alert moet je opnieuw beginnen. Bij het solliciteren weet het systeem niet eens in welk land Arnhem ligt (want boven mijn sollicitatie staat Arnhem, maar het land waarin ik werk zoek is Canada blijkbaar).

CGI bewijst dat zelfs een IT bedrijf met ongetwijfeld hele slimme koppen niet in staat is een internationaal centraal aangestuurd recruitmentsysteem klantvriendelijk en werkend te krijgen. Voor mij het bewijs dat recruitment, hoe graag bedrijven ook willen centraliseren, het beste decentraal en nationaal georganiseerd kan worden.

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings