Via een Tweet hoorde ik dat de WerkenbijABNAMRO site een update had gehad. Tijd om een kijkje te nemen dus. ABN AMRO heeft gekozen voor een site die onderdeel is van de normale site, dus geen aparte recruitmentsite. Voor- en nadelen zoals bij elke keuze. Ik ben benieuwd hoe deze bij ABN nu uitpakken.
Het begint in ieder geval met een fimpje en twee links, naar een blog en de actuele vacatures. Daar dus geen keuze in, want ze proberen een beetje alles te doen. Een beetje Employer branding (fimpje), een beetje vacatures. Geen hele duidelijke ‘call to action’, maar gelukkig ook geen overkill aan opties.
Homepage
Laat ik eerst het fimpje bekijken. Tot mijn grote schrik opent meteen een andere pagina. Ik ben de hele opmaak kwijt, ik kan niet meer naar vacatures en alles. Het filmpje zelf is leuk gedaan. Erg gelikt, maar er is gelukkig goed nagedacht over diversiteit en het zijn zo te zien geen acteurs. Met de back knop kom ik terug naar de homepage, wat ik wel erg slecht usability ontwerp vind. Ik ben benieuwd hoeveel mensen daar afhaken.
Informatie
Er is onwijs veel informatie te vinden in de balk. Van interim tot professionals, van starters tot stagiaires. De basis informatie over arbeidsvoorwaarden heb ik echter niet kunnen vinden. Misschien dat ik er overheen kijk in de wirwar van subsites, maar ik zag nergens een kopje staan in geen enkel menu.
De sollicitatieprocedure zit per type functie (professional, starter, stagiair) onder de noemen solliciteren. Per type functie is hij anders, waarbij duidelijk is nagedacht over het soort functies. Daarnaast geven ze bij de professionals een ‘standaard’ werkwijze aan, maar ook dat ze daarvan kunnen afwijken omdat elke procedure maatwerk is. Goed gedaan.
Vacatures zoeken
ABN AMRO heeft op dit moment 202 vacatures open staan. Dat is best wel veel. Een goede zoekmachine is dan essentieel natuurlijk.
De weergave ben ik niet heel enthousiast over. De bekijk deze vacature zou bijvoorbeeld een knop moeten zijn wat mij betreft. Dat valt veel beter op. De discussie of deze links of rechts moet staan laat ik in het midden.
De informatie per vacature is veel te summier wat mij betreft. Enkel bachelor of master zegt mij niet heel veel. Goed, de standplaats staat er bij, maar ik mis informatie als gewenste jaren ervaring en het aantal uur per week dat verwacht wordt. Ook vind ik de introductietekst lang niet altijd even sterk. Ben jij op zoek naar een uitdagende baan…. weet ik niet of nu heel veel toevoegt aan wat een Financial Analyst nu doet.
De manier van verfijnen heeft iets vreemds. Ergens kan ik het wel waarderen, het staat duidelijk onder de zoekbalk. Echter als ik hem uitklik zie ik alles met een + teken staan. Ik zoek op alles, dus dat lijkt logisch. Wanneer ik er echter een aanklik, gaat die niet op een – teken staan, maar selecteer ik enkel die vacatures. Dat is eigenlijk wat ik wil, maar totaal het omgekeerde van wat ik bij deze interface verwacht had.
Het is vreemd dat ABN AMRO hier niet kiest voor de gebruikelijke ‘vinkjes’ in een sectie naast de vacatures. Overzichtelijker en bekender, dus daarmee prettiger werkbaar.
De vacature
De vacature zelf begint precies met de informatie die ik in het overzicht verwacht had.
De locatie, de uren per week en het vakgebied. De opmaak echter raakt mij niet. Het voelt niet heel modern aan. Ik kan er de vinger niet opleggen, maar het komt kil over. Misschien de deel buttons bovenin. Misschien de gele knop helemaal links. Ik weet het niet.
Onder de vacature staat professional aan het woord. Leuk, maar niet wat ik zou doen. Dat is afleiding. Dat laat mensen weg gaan van de vacature en al helemaal omdat hij opent in dezelfde pagina. Dus je bent de vacature meteen kwijt.
Daaronder twee vormen van gerelateerde vacatures. Dat is leuk. Andere bekeken ook en gerelateerde vacatures. Dat is overigens niet bij elke functie, want bij een aantal gerelateerde krijg ik geen ‘andere bekeken ook’ en bij een traineefunctie krijg ik geen gerelateerde functies. Die zijn er waarschijnlijk niet dus, wat niet erg is. Jammer dat de eerder bekeken vacatures missen. Met name omdat ze me steeds naar een nieuwe pagina sturen kan het goed zijn dat ik mijn vacature kwijt ben.
Solliciteren
Het solliciteren dan. Een kort formulier. Hulde. Alles met een * is verplicht. En alles heeft een *. Misschien had je designer daar beter over na kunnen denken denk ik dan…
Verder mag je CV en je brief niet meer dan 2 MB zijn en moet je privayverklaring en de pre empoyment screening accepteren. Als je die wilt lezen… openen ze weer in hetzelfde scherm en ben je dus je sollicitatie kwijt. Dat moet je via de terug knop weer doen.
In de privacyverklaring komt het woord sollicitant of solliciteren niet voor. Je moet dus iets accepteren dat verder eigenlijk niet van toepassing is op dit proces.
De pre Employment Screening is een keurig document. Helder leesbaar en heel duidelijk. Keurig.
Mobiel
De site is responsive. Dat wil zeggen dat hij mobiel goed toegankelijk is. Helaas is niet overal even goed over nagedacht. Als ik mijn browser verklein (een standaard responsive test) gaat het zoekvenster de mist in zoals in het plaatje hiernaast. Op mijn mobiele telefoon zelf is dit grappig genoeg weer geen probleem en daar gaat het om.
Bij de vacatures zelf komt Whatsapp erbij om via te delen op de mobiel. Dat is slim gedaan, daar is over nagedacht.
Het mobiel solliciteren is echter precies hetzelfde als normaal en dat zal dus op iPhones niet werken. Die mogen een foto kiezen als CV, die het systeem niet accepteert. Er is geen aparte CV upload via Drive of Dropbox en ook biedt bij het solliciteren het systeem niet de mogelijkheid om jezelf de vacature te mailen. Dus mobiel is goed, maar niet optimaal.
Conclusie
Een gemiddelde site. Ik word er niet warm van, maar het is ook zeker geen hele slechte site.
Hij is mobiel goed toegankelijk, tot je wilt solliciteren. Wat volgens mij de essentie is van een recruitmentsite.
Ze hebben op allerlei plekken items ingebouwd die afleiden van het doel, solliciteren. Alles opent in hetzelfde venster, ook bijvoorbeeld de privacyverklaring en de pre employment screening informatie.
De usability vind ik verre van optimaal dus en het design, beperkt door het feit dat het een onderdeel is van de corporate omgeving, raakt me niet. Veel kale tekst, geen enkele aankleding van de vacatures zelf met foto’s, quotes of andere dingen die me over de streep trekken.
Niet slecht, niets bijzonders, een zesje dus.
Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzetten als het gaat om corporate recruitmentsites.