fbpx

Screen Shot 2015-07-10 at 12.10.03Via een Tweet hoorde ik dat de WerkenbijABNAMRO site een update had gehad. Tijd om een kijkje te nemen dus. ABN AMRO heeft gekozen voor een site die onderdeel is van de normale site, dus geen aparte recruitmentsite. Voor- en nadelen zoals bij elke keuze. Ik ben benieuwd hoe deze bij ABN nu uitpakken.

Het begint in ieder geval met een fimpje en twee links, naar een blog en de actuele vacatures. Daar dus geen keuze in, want ze proberen een beetje alles te doen. Een beetje Employer branding (fimpje), een beetje vacatures. Geen hele duidelijke ‘call to action’, maar gelukkig ook geen overkill aan opties.

Screen Shot 2015-07-10 at 12.25.37

Homepage

Laat ik eerst het fimpje bekijken. Tot mijn grote schrik opent meteen een andere pagina. Ik ben de hele opmaak kwijt, ik kan niet meer naar vacatures en alles. Het filmpje zelf is leuk gedaan. Erg gelikt, maar er is gelukkig goed nagedacht over diversiteit en het zijn zo te zien geen acteurs. Met de back knop kom ik terug naar de homepage, wat ik wel erg slecht usability ontwerp vind. Ik ben benieuwd hoeveel mensen daar afhaken.

Informatie

Er is onwijs veel informatie te vinden in de balk. Van interim tot professionals, van starters tot stagiaires. De basis informatie over arbeidsvoorwaarden heb ik echter niet kunnen vinden. Misschien dat ik er overheen kijk in de wirwar van subsites, maar ik zag nergens een kopje staan in geen enkel menu.

De sollicitatieprocedure zit per type functie (professional, starter, stagiair) onder de noemen solliciteren. Per type functie is hij anders, waarbij duidelijk is nagedacht over het soort functies. Daarnaast geven ze bij de professionals een ‘standaard’ werkwijze aan, maar ook dat ze daarvan kunnen afwijken omdat elke procedure maatwerk is. Goed gedaan.

Vacatures zoeken

ABN AMRO heeft op dit moment 202 vacatures open staan. Dat is best wel veel. Een goede zoekmachine is dan essentieel natuurlijk.

Screen Shot 2015-07-10 at 12.47.09

De weergave ben ik niet heel enthousiast over. De bekijk deze vacature zou bijvoorbeeld een knop moeten zijn wat mij betreft. Dat valt veel beter op. De discussie of deze links of rechts moet staan laat ik in het midden.

De informatie per vacature is veel te summier wat mij betreft. Enkel bachelor of master zegt mij niet heel veel. Goed, de standplaats staat er bij, maar ik mis informatie als gewenste jaren ervaring en het aantal uur per week dat verwacht wordt. Ook vind ik de introductietekst lang niet altijd even sterk. Ben jij op zoek naar een uitdagende baan…. weet ik niet of nu heel veel toevoegt aan wat een Financial Analyst nu doet.

Screen Shot 2015-07-10 at 12.50.28

De manier van verfijnen heeft iets vreemds. Ergens kan ik het wel waarderen, het staat duidelijk onder de zoekbalk. Echter als ik hem uitklik zie ik alles met een + teken staan. Ik zoek op alles, dus dat lijkt logisch. Wanneer ik er echter een aanklik, gaat die niet op een – teken staan, maar selecteer ik enkel die vacatures. Dat is eigenlijk wat ik wil, maar totaal het omgekeerde van wat ik bij deze interface verwacht had.

Het is vreemd dat ABN AMRO hier niet kiest voor de gebruikelijke ‘vinkjes’ in een sectie naast de vacatures. Overzichtelijker en bekender, dus daarmee prettiger werkbaar.

De vacature

De vacature zelf begint precies met de informatie die ik in het overzicht verwacht had.

Screen Shot 2015-07-10 at 12.53.52

De locatie, de uren per week en het vakgebied. De opmaak echter raakt mij niet. Het voelt niet heel modern aan. Ik kan er de vinger niet opleggen, maar het komt kil over. Misschien de deel buttons bovenin. Misschien de gele knop helemaal links. Ik weet het niet.

Screen Shot 2015-07-10 at 12.54.16

Onder de vacature staat professional aan het woord. Leuk, maar niet wat ik zou doen. Dat is afleiding. Dat laat mensen weg gaan van de vacature en al helemaal omdat hij opent in dezelfde pagina. Dus je bent de vacature meteen kwijt.

Daaronder twee vormen van gerelateerde vacatures. Dat is leuk. Andere bekeken ook en gerelateerde vacatures. Dat is overigens niet bij elke functie, want bij een aantal gerelateerde krijg ik geen ‘andere bekeken ook’ en bij een traineefunctie krijg ik geen gerelateerde functies. Die zijn er waarschijnlijk niet dus, wat niet erg is. Jammer dat de eerder bekeken vacatures missen. Met name omdat ze me steeds naar een nieuwe pagina sturen kan het goed zijn dat ik mijn vacature kwijt ben.

Solliciteren

Screen Shot 2015-07-10 at 12.59.23Het solliciteren dan. Een kort formulier. Hulde. Alles met een * is verplicht. En alles heeft een *. Misschien had je designer daar beter over na kunnen denken denk ik dan…

Verder mag je CV en je brief niet meer dan 2 MB zijn en moet je privayverklaring en de pre empoyment screening accepteren. Als je die wilt lezen… openen ze weer in hetzelfde scherm en ben je dus je sollicitatie kwijt. Dat moet je via de terug knop weer doen.

In de privacyverklaring komt het woord sollicitant of solliciteren niet voor. Je moet dus iets accepteren dat verder eigenlijk niet van toepassing is op dit proces.

De pre Employment Screening is een keurig document. Helder leesbaar en heel duidelijk. Keurig.

Mobiel

Screen Shot 2015-07-10 at 13.04.21De site is responsive. Dat wil zeggen dat hij mobiel goed toegankelijk is. Helaas is niet overal even goed over nagedacht. Als ik mijn browser verklein (een standaard responsive test) gaat het zoekvenster de mist in zoals in het plaatje hiernaast. Op mijn mobiele telefoon zelf is dit grappig genoeg weer geen probleem en daar gaat het om.

Bij de vacatures zelf komt Whatsapp erbij om via te delen op de mobiel. Dat is slim gedaan, daar is over nagedacht.

Het mobiel solliciteren is echter precies hetzelfde als normaal en dat zal dus op iPhones niet werken. Die mogen een foto kiezen als CV, die het systeem niet accepteert. Er is geen aparte CV upload via Drive of Dropbox en ook biedt bij het solliciteren het systeem niet de mogelijkheid om jezelf de vacature te mailen. Dus mobiel is goed, maar niet optimaal.

 

Conclusie

Een gemiddelde site. Ik word er niet warm van, maar het is ook zeker geen hele slechte site.

Hij is mobiel goed toegankelijk, tot je wilt solliciteren. Wat volgens mij de essentie is van een recruitmentsite.

Ze hebben op allerlei plekken items ingebouwd die afleiden van het doel, solliciteren. Alles opent in hetzelfde venster, ook bijvoorbeeld de privacyverklaring en de pre employment screening informatie.

De usability vind ik verre van optimaal dus en het design, beperkt door het feit dat het een onderdeel is van de corporate omgeving, raakt me niet. Veel kale tekst, geen enkele aankleding van de vacatures zelf met foto’s, quotes of andere dingen die me over de streep trekken.

Niet slecht, niets bijzonders, een zesje dus.

Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzetten als het gaat om corporate recruitmentsites. 

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings